Matienzo’s reflection on the theory of value and the organicist discursive topic

Descripción del Articulo

The training of social science researchers requires an epistemological positioning, which implies activating philosophical knowledge that, on occasions, was not adequately addressed during undergraduate training. This requirement can cause the study of epistemology to be perceived as excessively abs...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Doardi, Davide
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3523
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3523
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Aristóteles
epistemología
filosofía antigua
habilidades blandas
Platón
teoría del conocimiento
Aristotle
ancient philosophy
epistemology
Plato
soft skills
theory of knowledge
id REVUNIFE_3e530408178d0fb51da54822418b4086
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3523
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Matienzo’s reflection on the theory of value and the organicist discursive topicLa epistemología antigua en la formación de posgradoDoardi, Davide Aristótelesepistemologíafilosofía antiguahabilidades blandasPlatónteoría del conocimientoAristotleancient philosophyepistemologyPlatosoft skillstheory of knowledgeThe training of social science researchers requires an epistemological positioning, which implies activating philosophical knowledge that, on occasions, was not adequately addressed during undergraduate training. This requirement can cause the study of epistemology to be perceived as excessively abstract or lacking in practical relevance. In view of this perception, a methodological analysis was undertaken based on personal experience, delimiting both the normative dimension of the subject and its pedagogical justifications. Subsequently, in order to strengthen its historical understanding, the origin of epistemological thought in classical antiquity was reconstructed. The results show a close relationship between epistemological reflection and the development of transversal competencies. They also show how ancient epistemology tends towards a universalizing and deductive paradigm, the validity of which enters into crisis with the emergence of the social sciences in modernity. It is concluded that the study of ancient epistemology in graduate education is not only justified by its value in the construction of a critical self- understanding of the role of the researcher in the field of social sciences, but also by its contribution to the development of soft skills.La formación de investigadores en ciencias sociales requiere un posicionamiento epistemológico, lo cual implica activar conocimientos filosóficos que, en ocasiones, no fueron abordados adecuadamente durante la formación de grado. Esta exigencia puede provocar que el estudio de la epistemología sea percibido como excesivamente abstracto o carente de relevancia práctica. Ante esta percepción, se emprendió un análisis metodológico que partió de la experiencia personal, delimitando tanto la dimensión normativa de la asignatura como sus justificaciones pedagógicas. Posteriormente, con el objetivo de fortalecer su comprensión histórica, se reconstruyó el origen del pensamiento epistemológico en la antigüedad clásica. Los resultados evidencian una estrecha relación entre la reflexión epistemológica y el desarrollo de las competencias transversales. Asimismo, muestran cómo la epistemología antigua tiende hacia un paradigma universalizante y deductivo, cuya vigencia entra en crisis con el surgimiento de las ciencias sociales en la modernidad. Se concluye que el estudio de la epistemología antigua en la formación de posgrado no solo está justificado por su valor en la construcción de una autocomprensión crítica del rol del investigador en el campo de las ciencias sociales, sino también por su contribución al desarrollo de habilidades blandas.Universidad Femenina del Sagrado Corazón2025-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/352310.33539/phai.v24i2.3523Phainomenon; Vol. 24 No. 2 (2025): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; e3523Phainomenon; Vol. 24 Núm. 2 (2025): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; e35232708-50231819-1983reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3523/3616Derechos de autor 2025 Davide Doardihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/35232025-09-17T08:37:33Z
dc.title.none.fl_str_mv Matienzo’s reflection on the theory of value and the organicist discursive topic
La epistemología antigua en la formación de posgrado
title Matienzo’s reflection on the theory of value and the organicist discursive topic
spellingShingle Matienzo’s reflection on the theory of value and the organicist discursive topic
Doardi, Davide
Aristóteles
epistemología
filosofía antigua
habilidades blandas
Platón
teoría del conocimiento
Aristotle
ancient philosophy
epistemology
Plato
soft skills
theory of knowledge
title_short Matienzo’s reflection on the theory of value and the organicist discursive topic
title_full Matienzo’s reflection on the theory of value and the organicist discursive topic
title_fullStr Matienzo’s reflection on the theory of value and the organicist discursive topic
title_full_unstemmed Matienzo’s reflection on the theory of value and the organicist discursive topic
title_sort Matienzo’s reflection on the theory of value and the organicist discursive topic
dc.creator.none.fl_str_mv Doardi, Davide
author Doardi, Davide
author_facet Doardi, Davide
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Aristóteles
epistemología
filosofía antigua
habilidades blandas
Platón
teoría del conocimiento
Aristotle
ancient philosophy
epistemology
Plato
soft skills
theory of knowledge
topic Aristóteles
epistemología
filosofía antigua
habilidades blandas
Platón
teoría del conocimiento
Aristotle
ancient philosophy
epistemology
Plato
soft skills
theory of knowledge
description The training of social science researchers requires an epistemological positioning, which implies activating philosophical knowledge that, on occasions, was not adequately addressed during undergraduate training. This requirement can cause the study of epistemology to be perceived as excessively abstract or lacking in practical relevance. In view of this perception, a methodological analysis was undertaken based on personal experience, delimiting both the normative dimension of the subject and its pedagogical justifications. Subsequently, in order to strengthen its historical understanding, the origin of epistemological thought in classical antiquity was reconstructed. The results show a close relationship between epistemological reflection and the development of transversal competencies. They also show how ancient epistemology tends towards a universalizing and deductive paradigm, the validity of which enters into crisis with the emergence of the social sciences in modernity. It is concluded that the study of ancient epistemology in graduate education is not only justified by its value in the construction of a critical self- understanding of the role of the researcher in the field of social sciences, but also by its contribution to the development of soft skills.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-08-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3523
10.33539/phai.v24i2.3523
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3523
identifier_str_mv 10.33539/phai.v24i2.3523
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3523/3616
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2025 Davide Doardi
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2025 Davide Doardi
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Femenina del Sagrado Corazón
publisher.none.fl_str_mv Universidad Femenina del Sagrado Corazón
dc.source.none.fl_str_mv Phainomenon; Vol. 24 No. 2 (2025): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; e3523
Phainomenon; Vol. 24 Núm. 2 (2025): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; e3523
2708-5023
1819-1983
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845071842806595584
score 13.434648
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).