The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI): psychometric properties in a sample of Ecuadorian children

Descripción del Articulo

The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI) is a widely used test in educational settings to identify deficits in Executive Functions (EF). This study aimed to adapt and evaluate the Spanish version of CHEXI in a sample of participants from Ecuador (n = 467). The study measured understandi...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Tacuri-Reino, David, Bernal Arellano, Walter Marcelo, Arias–Medina, William Paul, Marcelo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/2949
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2949
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:chexi
funciones ejecutivas
psicometría
escolaridad
id REVUNIFE_3afbd2832a26ae86d2b0776ea669aada
oai_identifier_str oai:revistas.unife.edu.pe:article/2949
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI): psychometric properties in a sample of Ecuadorian childrenEl inventario de funcionamiento ejecutivo para niños (CHEXI): evidencia psicométrica en una muestra de escolares ecuatorianosTacuri-Reino, DavidBernal Arellano, Walter MarceloArias–Medina, William PaulMarcelochexifunciones ejecutivaspsicometríaescolaridadThe Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI) is a widely used test in educational settings to identify deficits in Executive Functions (EF). This study aimed to adapt and evaluate the Spanish version of CHEXI in a sample of participants from Ecuador (n = 467). The study measured understanding using slightly different versions of the instrument, one initially administered to 373 participants and another withthree item changes used to assess 144 new participants. Cronbach’s alpha (α) and McDonald’s omega (ω) were used to assess internal consistency. Absolute (χ²/df) and incremental fit indices (CFI, TLI, SRMR,RMSEA) evaluated construct validity. The two-factor structure of CHEXI (Working Memory and Inhibition) was successfully replicated, demonstrating a good fit and high internal consistency. The Spanish version, with the two first-order correlated factors and modifications in items 10, and 22, was deemed suitable forassessing EF in children aged 8 to 12. We found that modifying the statements improved the instrument’s psychometric properties for Ecuador.El Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI) es una de las pruebas más utilizadas para detectar déficits en las Funciones Ejecutivas (FE) en entornos educativos. El objetivo de este estudio fue adaptar y evaluar la versión en español del CHEXI en una muestra de participantes de Ecuador (n = 467). La muestra se tomó en dos momentos: la primera vez se utilizó el instrumento original con n= 373 participantes y posteriormente se realizó una nueva exploración con modificaciones en los ítems para evaluar su comprensión con n= 144 participantes. La consistencia interna se evaluó mediante el coeficiente alfa de Cronbach (α) y el coeficiente omega de McDonald (ω), mientras que la validez de constructo se evaluó a través de índices de ajuste absoluto (χ²/gl) e incremental (CFI, TLI, SRMR, RMSEA). Se replicó la estructura de dos factores del CHEXI (Memoria Operativa e Inhibición) con una buena bondad de ajuste y una alta consistencia interna. Para evaluar las FE en niños de entre 8 y 12 años, la versión enespañol que presenta dos factores correlacionados de primer orden y modificaciones en los ítems 10 y 22 resultó adecuada. Además, se concluyó que las propiedades psicométricas del instrumento para el contexto ecuatoriano mejoran con las modificaciones lingüísticas en los ítems mencionados.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2024-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/294910.33539/avpsicol.2024.v32n1.2949Avances en Psicología; Vol. 32 No. 1 (2024): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2949Avances en Psicología; Vol. 32 Núm. 1 (2024): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e29491812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2949/3407https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2949/3419Derechos de autor 2023 R. David Tacuri–Reino, Walter Marcelo Bernal Arellano, William Paul Arias–Medinahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/29492024-12-16T17:42:10Z
dc.title.none.fl_str_mv The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI): psychometric properties in a sample of Ecuadorian children
El inventario de funcionamiento ejecutivo para niños (CHEXI): evidencia psicométrica en una muestra de escolares ecuatorianos
title The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI): psychometric properties in a sample of Ecuadorian children
spellingShingle The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI): psychometric properties in a sample of Ecuadorian children
Tacuri-Reino, David
chexi
funciones ejecutivas
psicometría
escolaridad
title_short The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI): psychometric properties in a sample of Ecuadorian children
title_full The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI): psychometric properties in a sample of Ecuadorian children
title_fullStr The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI): psychometric properties in a sample of Ecuadorian children
title_full_unstemmed The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI): psychometric properties in a sample of Ecuadorian children
title_sort The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI): psychometric properties in a sample of Ecuadorian children
dc.creator.none.fl_str_mv Tacuri-Reino, David
Bernal Arellano, Walter Marcelo
Arias–Medina, William Paul
Marcelo
author Tacuri-Reino, David
author_facet Tacuri-Reino, David
Bernal Arellano, Walter Marcelo
Arias–Medina, William Paul
Marcelo
author_role author
author2 Bernal Arellano, Walter Marcelo
Arias–Medina, William Paul
Marcelo
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv chexi
funciones ejecutivas
psicometría
escolaridad
topic chexi
funciones ejecutivas
psicometría
escolaridad
description The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI) is a widely used test in educational settings to identify deficits in Executive Functions (EF). This study aimed to adapt and evaluate the Spanish version of CHEXI in a sample of participants from Ecuador (n = 467). The study measured understanding using slightly different versions of the instrument, one initially administered to 373 participants and another withthree item changes used to assess 144 new participants. Cronbach’s alpha (α) and McDonald’s omega (ω) were used to assess internal consistency. Absolute (χ²/df) and incremental fit indices (CFI, TLI, SRMR,RMSEA) evaluated construct validity. The two-factor structure of CHEXI (Working Memory and Inhibition) was successfully replicated, demonstrating a good fit and high internal consistency. The Spanish version, with the two first-order correlated factors and modifications in items 10, and 22, was deemed suitable forassessing EF in children aged 8 to 12. We found that modifying the statements improved the instrument’s psychometric properties for Ecuador.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-08
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Investigación
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2949
10.33539/avpsicol.2024.v32n1.2949
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2949
identifier_str_mv 10.33539/avpsicol.2024.v32n1.2949
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2949/3407
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2949/3419
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
dc.source.none.fl_str_mv Avances en Psicología; Vol. 32 No. 1 (2024): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2949
Avances en Psicología; Vol. 32 Núm. 1 (2024): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2949
1812-9536
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845705725579362304
score 13.871978
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).