Training research as a cross-cutting axis in teacher training
Descripción del Articulo
Formative research in recent decades is positioned in the professional training curricula of the various areas of knowledge. Teacher training has not been the exception. Formative research has been included as a transversal axis of the curriculum, with the purpose of developing investigative skills...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/2650 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2650 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Investigación formativa habilidades investigativas eje transversal perfil del formador, trategias pedagógicas evaluación Formative research investigative skills transversal axis trainer profile pedagogical strategies evaluation |
id |
REVUNIFE_27abf7dd53205ae04c0da6b97a50312a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/2650 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Training research as a cross-cutting axis in teacher trainingLa investigación formativa como eje transversal en la formación docenteBurga Gutérrez, Rosa MaríaEscalante Rivera, Mónica Luz Melloh Navarro , Patricia Dorotea Vera Tapia, MarcelaInvestigación formativahabilidades investigativaseje transversalperfil del formador,trategias pedagógicasevaluaciónFormative researchinvestigative skillstransversal axistrainer profilepedagogical strategiesevaluationFormative research in recent decades is positioned in the professional training curricula of the various areas of knowledge. Teacher training has not been the exception. Formative research has been included as a transversal axis of the curriculum, with the purpose of developing investigative skills and promoting the development of higher-order thought processes. For this, it has been necessary to manage changes in didactics, in evaluation and above all to have a teacher trainer who has the necessary qualities to accompany the student to build knowledge autonomously and in the future be capable of transforming their reality. Therefore, formative research in teacher training should focus on: a) preparing future professionals to make innovative use of existing scientific and technological knowledge and empower them to take on the challenge of transforming the educational reality from research; and b) Develop a positive and ethical attitude, evidenced in the practice of a scientific culture manifested in scientific thinking and acting.En las últimas décadas, la investigación formativa se encuentra posicionada en los currículos de formación profesional de las diversas áreas de conocimiento. La formación docente no ha sido la excepción. Se ha incluido a la investigación formativa como eje transversal del currículo, con el propósito de desarrollar habilidades investigativas y promover el desarrollo de procesos de pensamiento de alto orden. Para ello, ha sido necesario gestionar cambios en la didáctica, en la evaluación y sobre todo contar con un docente formador que tenga las cualidades necesarias para acompañar al estudiante en la construcción de conocimiento de manera autónoma y que, en el futuro, sea capaz de trasformar su realidad. Por lo tanto, la investigación formativa en la formación docente se debe centrar en los siguientes aspectos: primero, preparar al futuro profesional para hacer uso del conocimiento científico y tecnológico existente de manera innovadora, y empoderarlo frente al reto de transformar la realidad educativa desde la investigación; y segundo, desarrollar una actitud positiva y ética, evidenciada en la práctica de una cultura científica puesta de manifiesto en el pensar y actuar científico.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2022-11-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/265010.33539/educacion.2022.v28n2.2650Educación; Vol. 28 No. 2 (2022): Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2650Educación; Vol. 28 Núm. 2 (2022): Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e26502708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2650/2983https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2650/3012Derechos de autor 2022 Rosa María Burga Gutérrez , Mónica Luz Escalante Rivera, Patricia Dorotea Melloh Navarro , Marcela Vera Tapiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/26502025-05-07T18:26:29Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Training research as a cross-cutting axis in teacher training La investigación formativa como eje transversal en la formación docente |
title |
Training research as a cross-cutting axis in teacher training |
spellingShingle |
Training research as a cross-cutting axis in teacher training Burga Gutérrez, Rosa María Investigación formativa habilidades investigativas eje transversal perfil del formador, trategias pedagógicas evaluación Formative research investigative skills transversal axis trainer profile pedagogical strategies evaluation |
title_short |
Training research as a cross-cutting axis in teacher training |
title_full |
Training research as a cross-cutting axis in teacher training |
title_fullStr |
Training research as a cross-cutting axis in teacher training |
title_full_unstemmed |
Training research as a cross-cutting axis in teacher training |
title_sort |
Training research as a cross-cutting axis in teacher training |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Burga Gutérrez, Rosa María Escalante Rivera, Mónica Luz Melloh Navarro , Patricia Dorotea Vera Tapia, Marcela |
author |
Burga Gutérrez, Rosa María |
author_facet |
Burga Gutérrez, Rosa María Escalante Rivera, Mónica Luz Melloh Navarro , Patricia Dorotea Vera Tapia, Marcela |
author_role |
author |
author2 |
Escalante Rivera, Mónica Luz Melloh Navarro , Patricia Dorotea Vera Tapia, Marcela |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Investigación formativa habilidades investigativas eje transversal perfil del formador, trategias pedagógicas evaluación Formative research investigative skills transversal axis trainer profile pedagogical strategies evaluation |
topic |
Investigación formativa habilidades investigativas eje transversal perfil del formador, trategias pedagógicas evaluación Formative research investigative skills transversal axis trainer profile pedagogical strategies evaluation |
description |
Formative research in recent decades is positioned in the professional training curricula of the various areas of knowledge. Teacher training has not been the exception. Formative research has been included as a transversal axis of the curriculum, with the purpose of developing investigative skills and promoting the development of higher-order thought processes. For this, it has been necessary to manage changes in didactics, in evaluation and above all to have a teacher trainer who has the necessary qualities to accompany the student to build knowledge autonomously and in the future be capable of transforming their reality. Therefore, formative research in teacher training should focus on: a) preparing future professionals to make innovative use of existing scientific and technological knowledge and empower them to take on the challenge of transforming the educational reality from research; and b) Develop a positive and ethical attitude, evidenced in the practice of a scientific culture manifested in scientific thinking and acting. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-09 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2650 10.33539/educacion.2022.v28n2.2650 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2650 |
identifier_str_mv |
10.33539/educacion.2022.v28n2.2650 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2650/2983 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2650/3012 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 28 No. 2 (2022): Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2650 Educación; Vol. 28 Núm. 2 (2022): Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2650 2708-6402 1813-3363 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845705728901251072 |
score |
13.887938 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).