Five Tensions in the Implementation of the Institutional Improvement Route in Santander, Colombia
Descripción del Articulo
This article presents the results of a qualitative study that identifies five tensions experienced by the teaching directors in the implementation of the Institutional Improvement Route (RMI) in official schools of preschool, basic and secondary education in the department of Santander, Colombia. Th...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/3038 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3038 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | administración educativa gestión escolar ruta de mejoramiento institucional problemáticas educativas educational administration school management institutional improvement route, educational problems |
id |
REVUNIFE_12daa8b4f2ff20b13aa580eea4573a94 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/3038 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Five Tensions in the Implementation of the Institutional Improvement Route in Santander, ColombiaCinco Tensiones en la Implementación de la Ruta de Mejoramiento Institucional en Santander, ColombiaTorres-Jaimes, Héctor J. administración educativagestión escolarruta de mejoramiento institucionalproblemáticas educativaseducational administrationschool managementinstitutional improvement route,educational problemsThis article presents the results of a qualitative study that identifies five tensions experienced by the teaching directors in the implementation of the Institutional Improvement Route (RMI) in official schools of preschool, basic and secondary education in the department of Santander, Colombia. The methodology is qualitative with a social phenomenological approach. A focus group made up of 15 teaching directors was formed, who, in ten virtual work sessions, identified the following five main tensions: First, between the difficulty of balancing administrative processes and pedagogical ones; second, between managerial and pedagogical discourse; third, between the general guidelines derived from regulations and school autonomy; fourth, between the central level objectives in educational matters and the particularities of school institutions; finally, between technical guidelines and institutional culture. These tensions represent complex challenges for the leadership and management of teaching directors in their work towards the institutional improvement. Additionally, they show the need to redefine the management model of the RMI so that it better adjusts to the regional educational context, considers school autonomy, and recognizes the cultural characteristics of educational communities.Este artículo presenta los resultados de un estudio cualitativo que identifica cinco tensiones experimentadas por los directivos docentes en la implementación de la Ruta de Mejoramiento Institucional (RMI) en establecimientos de educación preescolar, básica y media del departamento de Santander, Colombia. La metodología empleada es cualitativa con enfoque fenomenológico social. Se conformó un grupo focal integrado por 15 directivos docentes, quienes, en diez sesiones de trabajo virtual, identificaron las siguientes cinco tensiones: primero, entre los procesos administrativos y los pedagógicos; segundo, entre el discurso gerencial y el pedagógico; tercero, entre los lineamientos generales de la normatividad y la autonomía escolar; cuarto, entre los objetivos educativos de nivel central y las particularidades de las instituciones escolares; y, quinto, entre los lineamientos técnicos y la cultura institucional. Estas tensiones son retos complejos para el liderazgo y la gestión educativa de los directivos docentes en el mejoramiento institucional. Adicionalmente, evidencian la necesidad de redefinir el modelo gerencial de la RMI para que se ajuste mejor al contexto educativo regional, considere la autonomía escolar y reconozca las características culturales de las comunidades educativas.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2023-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/303810.33539/educacion.2023.v29n2.3038Educación; Vol. 29 No. 2 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3038Educación; Vol. 29 Núm. 2 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e30382708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3038/3332https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3038/3397Derechos de autor 2023 Héctor J. Torres-Jaimeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/30382025-05-07T18:24:52Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Five Tensions in the Implementation of the Institutional Improvement Route in Santander, Colombia Cinco Tensiones en la Implementación de la Ruta de Mejoramiento Institucional en Santander, Colombia |
title |
Five Tensions in the Implementation of the Institutional Improvement Route in Santander, Colombia |
spellingShingle |
Five Tensions in the Implementation of the Institutional Improvement Route in Santander, Colombia Torres-Jaimes, Héctor J. administración educativa gestión escolar ruta de mejoramiento institucional problemáticas educativas educational administration school management institutional improvement route, educational problems |
title_short |
Five Tensions in the Implementation of the Institutional Improvement Route in Santander, Colombia |
title_full |
Five Tensions in the Implementation of the Institutional Improvement Route in Santander, Colombia |
title_fullStr |
Five Tensions in the Implementation of the Institutional Improvement Route in Santander, Colombia |
title_full_unstemmed |
Five Tensions in the Implementation of the Institutional Improvement Route in Santander, Colombia |
title_sort |
Five Tensions in the Implementation of the Institutional Improvement Route in Santander, Colombia |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Torres-Jaimes, Héctor J. |
author |
Torres-Jaimes, Héctor J. |
author_facet |
Torres-Jaimes, Héctor J. |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
administración educativa gestión escolar ruta de mejoramiento institucional problemáticas educativas educational administration school management institutional improvement route, educational problems |
topic |
administración educativa gestión escolar ruta de mejoramiento institucional problemáticas educativas educational administration school management institutional improvement route, educational problems |
description |
This article presents the results of a qualitative study that identifies five tensions experienced by the teaching directors in the implementation of the Institutional Improvement Route (RMI) in official schools of preschool, basic and secondary education in the department of Santander, Colombia. The methodology is qualitative with a social phenomenological approach. A focus group made up of 15 teaching directors was formed, who, in ten virtual work sessions, identified the following five main tensions: First, between the difficulty of balancing administrative processes and pedagogical ones; second, between managerial and pedagogical discourse; third, between the general guidelines derived from regulations and school autonomy; fourth, between the central level objectives in educational matters and the particularities of school institutions; finally, between technical guidelines and institutional culture. These tensions represent complex challenges for the leadership and management of teaching directors in their work towards the institutional improvement. Additionally, they show the need to redefine the management model of the RMI so that it better adjusts to the regional educational context, considers school autonomy, and recognizes the cultural characteristics of educational communities. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3038 10.33539/educacion.2023.v29n2.3038 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3038 |
identifier_str_mv |
10.33539/educacion.2023.v29n2.3038 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3038/3332 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3038/3397 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Héctor J. Torres-Jaimes https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Héctor J. Torres-Jaimes https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 29 No. 2 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3038 Educación; Vol. 29 Núm. 2 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3038 2708-6402 1813-3363 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845705728950534144 |
score |
13.887938 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).