The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI): psychometric properties in a sample of Ecuadorian children
Descripción del Articulo
The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI) is a widely used test in educational settings to identify deficits in Executive Functions (EF). This study aimed to adapt and evaluate the Spanish version of CHEXI in a sample of participants from Ecuador (n = 467). The study measured understandi...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2949 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2949 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | chexi funciones ejecutivas psicometría escolaridad |
id |
REVUNIFE_10b4376cd28d6a355bc9012e1717e26c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2949 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI): psychometric properties in a sample of Ecuadorian childrenEl inventario de funcionamiento ejecutivo para niños (CHEXI): evidencia psicométrica en una muestra de escolares ecuatorianosTacuri-Reino, DavidBernal Arellano, Walter MarceloArias–Medina, William Paulchexifunciones ejecutivaspsicometríaescolaridadThe Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI) is a widely used test in educational settings to identify deficits in Executive Functions (EF). This study aimed to adapt and evaluate the Spanish version of CHEXI in a sample of participants from Ecuador (n = 467). The study measured understanding using slightly different versions of the instrument, one initially administered to 373 participants and another withthree item changes used to assess 144 new participants. Cronbach’s alpha (α) and McDonald’s omega (ω) were used to assess internal consistency. Absolute (χ²/df) and incremental fit indices (CFI, TLI, SRMR,RMSEA) evaluated construct validity. The two-factor structure of CHEXI (Working Memory and Inhibition) was successfully replicated, demonstrating a good fit and high internal consistency. The Spanish version, with the two first-order correlated factors and modifications in items 10, and 22, was deemed suitable forassessing EF in children aged 8 to 12. We found that modifying the statements improved the instrument’s psychometric properties for Ecuador.El Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI) es una de las pruebas más utilizadas para detectar déficits en las Funciones Ejecutivas (FE) en entornos educativos. El objetivo de este estudio fue adaptar y evaluar la versión en español del CHEXI en una muestra de participantes de Ecuador (n = 467). La muestra se tomó en dos momentos: la primera vez se utilizó el instrumento original con n= 373 participantes y posteriormente se realizó una nueva exploración con modificaciones en los ítems para evaluar su comprensión con n= 144 participantes. La consistencia interna se evaluó mediante el coeficiente alfa de Cronbach (α) y el coeficiente omega de McDonald (ω), mientras que la validez de constructo se evaluó a través de índices de ajuste absoluto (χ²/gl) e incremental (CFI, TLI, SRMR, RMSEA). Se replicó la estructura de dos factores del CHEXI (Memoria Operativa e Inhibición) con una buena bondad de ajuste y una alta consistencia interna. Para evaluar las FE en niños de entre 8 y 12 años, la versión enespañol que presenta dos factores correlacionados de primer orden y modificaciones en los ítems 10 y 22 resultó adecuada. Además, se concluyó que las propiedades psicométricas del instrumento para el contexto ecuatoriano mejoran con las modificaciones lingüísticas en los ítems mencionados.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2024-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/294910.33539/avpsicol.2024.v32n1.2949Avances en Psicología; Vol. 32 No. 1 (2024): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2949Avances en Psicología; Vol. 32 Núm. 1 (2024): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e29491812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2949/3407https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2949/3419Derechos de autor 2023 R. David Tacuri–Reino, Walter Marcelo Bernal Arellano, William Paul Arias–Medinahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/29492024-12-16T12:42:10Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI): psychometric properties in a sample of Ecuadorian children El inventario de funcionamiento ejecutivo para niños (CHEXI): evidencia psicométrica en una muestra de escolares ecuatorianos |
title |
The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI): psychometric properties in a sample of Ecuadorian children |
spellingShingle |
The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI): psychometric properties in a sample of Ecuadorian children Tacuri-Reino, David chexi funciones ejecutivas psicometría escolaridad |
title_short |
The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI): psychometric properties in a sample of Ecuadorian children |
title_full |
The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI): psychometric properties in a sample of Ecuadorian children |
title_fullStr |
The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI): psychometric properties in a sample of Ecuadorian children |
title_full_unstemmed |
The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI): psychometric properties in a sample of Ecuadorian children |
title_sort |
The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI): psychometric properties in a sample of Ecuadorian children |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Tacuri-Reino, David Bernal Arellano, Walter Marcelo Arias–Medina, William Paul |
author |
Tacuri-Reino, David |
author_facet |
Tacuri-Reino, David Bernal Arellano, Walter Marcelo Arias–Medina, William Paul |
author_role |
author |
author2 |
Bernal Arellano, Walter Marcelo Arias–Medina, William Paul |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
chexi funciones ejecutivas psicometría escolaridad |
topic |
chexi funciones ejecutivas psicometría escolaridad |
description |
The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI) is a widely used test in educational settings to identify deficits in Executive Functions (EF). This study aimed to adapt and evaluate the Spanish version of CHEXI in a sample of participants from Ecuador (n = 467). The study measured understanding using slightly different versions of the instrument, one initially administered to 373 participants and another withthree item changes used to assess 144 new participants. Cronbach’s alpha (α) and McDonald’s omega (ω) were used to assess internal consistency. Absolute (χ²/df) and incremental fit indices (CFI, TLI, SRMR,RMSEA) evaluated construct validity. The two-factor structure of CHEXI (Working Memory and Inhibition) was successfully replicated, demonstrating a good fit and high internal consistency. The Spanish version, with the two first-order correlated factors and modifications in items 10, and 22, was deemed suitable forassessing EF in children aged 8 to 12. We found that modifying the statements improved the instrument’s psychometric properties for Ecuador. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Investigación |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2949 10.33539/avpsicol.2024.v32n1.2949 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2949 |
identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2024.v32n1.2949 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2949/3407 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2949/3419 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 32 No. 1 (2024): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2949 Avances en Psicología; Vol. 32 Núm. 1 (2024): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2949 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845071892664287232 |
score |
13.02468 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).