Niveles de ruido en diferentes puntos críticos de la ciudad de Bagua

Descripción del Articulo

The objective of this research was to determine noise levels at critical points in the city of Bagua. The methodology was descriptive, gathering information in the critical points of the city (Av. Circunvalación, external market, internal market, Av. Héroes de Cenepa and Plaza Héroes de Cenepa), wit...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Huanacuni Ajrota , Víctor Cipriano
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Nacional Intercultural Fabiola Salazar Leguía de Bagua
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Intercultural Fabiola Salazar Leguía de Bagua
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revista.unibagua.edu.pe:article/71
Enlace del recurso:https://revista.unibagua.edu.pe/index.php/dekamuagropec/article/view/71
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Contaminación
ruidos
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spelling Niveles de ruido en diferentes puntos críticos de la ciudad de Bagua Huanacuni Ajrota , Víctor CiprianoContaminaciónruidospresiónmalestaressensiblesPollutionnoisespressurediscomfortsensitiveThe objective of this research was to determine noise levels at critical points in the city of Bagua. The methodology was descriptive, gathering information in the critical points of the city (Av. Circunvalación, external market, internal market, Av. Héroes de Cenepa and Plaza Héroes de Cenepa), with the use of a digital sound level meter (Sound Meter), the data were taken in three shifts, during 6 months of 2019.  The results indicate that for Circunvalación Avenue the maximum values fluctuate between 74 - 82 dB obtained in the month of January, February (daytime hours) and the minimum was 39 -53 dB recorded in the month of May and June (nighttime hours). All parameters were compared with the Environmental Quality Standards for noise (ECAs) in Residential Areas. The current results exceed 50% of the ECAs causing environmental pollution. In the external market, the maximum values were in January at night, with values of 76 dB (June daytime 84 dB) and the minimum values were 41 - 51 dB. As contrasts in the ECAs it is considered that there is an environmental noise pollution exceeding with a difference of 14 dB daytime and 16 dB nighttime. In conclusion, the problem of environmental noise pollution is generated by minor vehicles (motorcycle cabs), which are circulating a quantity of 4613 motorcycle cabs.El objetivo de esta investigación fue determinar los niveles de ruido en puntos críticos de la ciudad de Bagua. La metodología fue de tipo descriptivo recopilando información en los puntos críticos de la ciudad (Av. Circunvalación, mercado externo, mercado interno, Av. Héroes de Cenepa y Plaza Héroes de Cenepa), con el uso de un sonómetro digital (Sound Meter), los datos se tomaron en tres turnos, durante 6 meses del 2019.  Los resultados indican que para la Av. Circunvalación los valores máximos fluctúan entre 74 - 82 dB obtenida en el mes de enero, febrero (horario diurno) y la mínima fue de 39 -53 dB registrada en el mes de mayo y junio (horario nocturno). Todos los parámetros fueron comparados con los Estándares de Calidad Ambiental para ruidos (ECAs) en Zonas Residenciales. Los resultados actuales supera al 50% de los ECAs provocando la contaminación ambiental. En el mercado externo los máximos valores se dieron en enero en horario nocturna, con valores de 76 dB (junio diurna 84 dB) y los mínimos fue de 41 - 51 dB. Como contrastes en los ECAs se considera que existe una contaminación ambiental de ruido superando con una diferencia de 14 dB diurna y 16 dB nocturna. En conclusión, el problema de la contaminación ambiental de los ruidos es generado por los vehículos menores (mototaxis), que vienen circulando una cantidad de 4613 mototaxis.Universidad Nacional Intercultural Fabiola Salazar Leguía de Bagua (UNIFSLB)2022-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlaudio/mpeghttps://revista.unibagua.edu.pe/index.php/dekamuagropec/article/view/71Revista Científica Dékamu Agropec; Vol. 3 No. 1 (2022): Revista Científica Dékamu Agropec; 35-41Revista Científica Dékamu Agropec; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Revista Científica Dékamu Agropec; 35-412709-31902709-318210.55996/dekamuagropec.v3i1reponame:Revistas - Universidad Nacional Intercultural Fabiola Salazar Leguía de Baguainstname:Universidad Nacional Intercultural Fabiola Salazar Leguía de Baguainstacron:UNIBAGUAspahttps://revista.unibagua.edu.pe/index.php/dekamuagropec/article/view/71/45https://revista.unibagua.edu.pe/index.php/dekamuagropec/article/view/71/57https://revista.unibagua.edu.pe/index.php/dekamuagropec/article/view/71/66Derechos de autor 2022 Revista Científica Dékamu Agropechttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revista.unibagua.edu.pe:article/712024-08-13T17:10:46Z
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description The objective of this research was to determine noise levels at critical points in the city of Bagua. The methodology was descriptive, gathering information in the critical points of the city (Av. Circunvalación, external market, internal market, Av. Héroes de Cenepa and Plaza Héroes de Cenepa), with the use of a digital sound level meter (Sound Meter), the data were taken in three shifts, during 6 months of 2019.  The results indicate that for Circunvalación Avenue the maximum values fluctuate between 74 - 82 dB obtained in the month of January, February (daytime hours) and the minimum was 39 -53 dB recorded in the month of May and June (nighttime hours). All parameters were compared with the Environmental Quality Standards for noise (ECAs) in Residential Areas. The current results exceed 50% of the ECAs causing environmental pollution. In the external market, the maximum values were in January at night, with values of 76 dB (June daytime 84 dB) and the minimum values were 41 - 51 dB. As contrasts in the ECAs it is considered that there is an environmental noise pollution exceeding with a difference of 14 dB daytime and 16 dB nighttime. In conclusion, the problem of environmental noise pollution is generated by minor vehicles (motorcycle cabs), which are circulating a quantity of 4613 motorcycle cabs.
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