Interdisciplinarity and multivariate approach in scientific research in education
Descripción del Articulo
This article is the product of the review in university repositories of Perú, of the research published in the last five years in which we have found a tendency in which social scientific research, in general, and those carried out in Education, in particular, to assume only the bivariate approach i...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2295 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2295 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | sistemas complejos interdisciplinariedad enfoque multivariado investigación factorial variable independiente variable dependiente |
id |
REVUNHEVAL_d8a27cd651c89536e4ce29705cae83b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2295 |
network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository_id_str |
|
spelling |
Interdisciplinarity and multivariate approach in scientific research in educationInterdisiciplinariedad y enfoque multivariado en la investigación científica en la educaciónMejía Mejía, Elías J.Diaz Flores, Francissistemas complejosinterdisciplinariedadenfoque multivariadoinvestigación factorialvariable independientevariable dependienteThis article is the product of the review in university repositories of Perú, of the research published in the last five years in which we have found a tendency in which social scientific research, in general, and those carried out in Education, in particular, to assume only the bivariate approach in research. Education is a complex system, so the interdisciplinary paradigm is the epistemologically fundamental multivariate or factorial approach in scientific research in this field. However, no multivariate or factorial research is carried out and almost 99% of the research reviewed is bivariate research, but its authors, to broaden the spectrum of their analyses, have assumed the technique that their authors call 'dimensioning' of the independent variable to generate specific problems, specific objectives and sub-hypotheses. But the curious thing is that a high percentage of these theses 'dimension' the dependent variable, to generate sub hypotheses, which incur in a mathematical absurdity.El presente artículo es producto de la revisión, en repositorios universitarios de Lima, de las investigaciones publicadas en los últimos tres años en la que hemos encontrado la tendencia que las investigaciones científico sociales, en general, y las que se realizan en la Educación, en particular, asumen sólo el enfoque bivariado en la investigación. La Educación es un sistema complejo, por lo que el paradigma interdisciplinario que lo fundamenta epistemológicamente es el enfoque multivariado o factorial en la investigación de científica en este campo. Sin embargo, no se realiza investigación multivariada o factorial y el porcentaje mayoritario de las investigaciones revisadas, son investigaciones bivariadas, pero sus autores, para ampliar el espectro de sus análisis, han asumido la técnica que denominan ‘dimensionamiento’ de la variable independiente para generar problemas específicos, objetivos específicos y sub hipótesis. Pero lo curioso es que un porcentaje de estas tesis ‘dimensionan’ la variable dependiente, para generar sub hipótesis, con lo que incurren en un absurdo matemático.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2024-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/229510.46276/rifce.v10i1.2295Revista Identidad; Vol. 10 Núm. 1 (2024); 21-312707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2295/2005http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2295/2016Derechos de autor 2024 Revista Identidadinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/22952024-12-06T08:05:10Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interdisciplinarity and multivariate approach in scientific research in education Interdisiciplinariedad y enfoque multivariado en la investigación científica en la educación |
title |
Interdisciplinarity and multivariate approach in scientific research in education |
spellingShingle |
Interdisciplinarity and multivariate approach in scientific research in education Mejía Mejía, Elías J. sistemas complejos interdisciplinariedad enfoque multivariado investigación factorial variable independiente variable dependiente |
title_short |
Interdisciplinarity and multivariate approach in scientific research in education |
title_full |
Interdisciplinarity and multivariate approach in scientific research in education |
title_fullStr |
Interdisciplinarity and multivariate approach in scientific research in education |
title_full_unstemmed |
Interdisciplinarity and multivariate approach in scientific research in education |
title_sort |
Interdisciplinarity and multivariate approach in scientific research in education |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Mejía Mejía, Elías J. Diaz Flores, Francis |
author |
Mejía Mejía, Elías J. |
author_facet |
Mejía Mejía, Elías J. Diaz Flores, Francis |
author_role |
author |
author2 |
Diaz Flores, Francis |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
sistemas complejos interdisciplinariedad enfoque multivariado investigación factorial variable independiente variable dependiente |
topic |
sistemas complejos interdisciplinariedad enfoque multivariado investigación factorial variable independiente variable dependiente |
description |
This article is the product of the review in university repositories of Perú, of the research published in the last five years in which we have found a tendency in which social scientific research, in general, and those carried out in Education, in particular, to assume only the bivariate approach in research. Education is a complex system, so the interdisciplinary paradigm is the epistemologically fundamental multivariate or factorial approach in scientific research in this field. However, no multivariate or factorial research is carried out and almost 99% of the research reviewed is bivariate research, but its authors, to broaden the spectrum of their analyses, have assumed the technique that their authors call 'dimensioning' of the independent variable to generate specific problems, specific objectives and sub-hypotheses. But the curious thing is that a high percentage of these theses 'dimension' the dependent variable, to generate sub hypotheses, which incur in a mathematical absurdity. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2295 10.46276/rifce.v10i1.2295 |
url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2295 |
identifier_str_mv |
10.46276/rifce.v10i1.2295 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2295/2005 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2295/2016 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Revista Identidad info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Revista Identidad |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Identidad; Vol. 10 Núm. 1 (2024); 21-31 2707-5419 2306-4072 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
instacron_str |
UNHEVAL |
institution |
UNHEVAL |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844434272270680064 |
score |
13.408957 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).