Interdisciplinarity and multivariate approach in scientific research in education

Descripción del Articulo

This article is the product of the review in university repositories of Perú, of the research published in the last five years in which we have found a tendency in which social scientific research, in general, and those carried out in Education, in particular, to assume only the bivariate approach i...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Mejía Mejía, Elías J., Diaz Flores, Francis
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2295
Enlace del recurso:http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2295
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:sistemas complejos
interdisciplinariedad
enfoque multivariado
investigación factorial
variable independiente
variable dependiente
id REVUNHEVAL_d8a27cd651c89536e4ce29705cae83b4
oai_identifier_str oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2295
network_acronym_str REVUNHEVAL
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository_id_str
spelling Interdisciplinarity and multivariate approach in scientific research in educationInterdisiciplinariedad y enfoque multivariado en la investigación científica en la educaciónMejía Mejía, Elías J.Diaz Flores, Francissistemas complejosinterdisciplinariedadenfoque multivariadoinvestigación factorialvariable independientevariable dependienteThis article is the product of the review in university repositories of Perú, of the research published in the last five years in which we have found a tendency in which social scientific research, in general, and those carried out in Education, in particular, to assume only the bivariate approach in research. Education is a complex system, so the interdisciplinary paradigm is the epistemologically fundamental multivariate or factorial approach in scientific research in this field. However, no multivariate or factorial research is carried out and almost 99% of the research reviewed is bivariate research, but its authors, to broaden the spectrum of their analyses, have assumed the technique that their authors call 'dimensioning' of the independent variable to generate specific problems, specific objectives and sub-hypotheses. But the curious thing is that a high percentage of these theses 'dimension' the dependent variable, to generate sub hypotheses, which incur in a mathematical absurdity.El presente artículo es producto de la revisión, en repositorios universitarios de Lima, de las investigaciones publicadas en los últimos tres años en la que hemos encontrado la tendencia que las investigaciones científico sociales, en general, y las que se realizan en la Educación, en particular, asumen sólo el enfoque bivariado en la investigación. La Educación es un sistema complejo, por lo que el paradigma interdisciplinario que lo fundamenta epistemológicamente es el enfoque multivariado o factorial en la investigación de científica en este campo. Sin embargo, no se realiza investigación multivariada o factorial y el porcentaje mayoritario de las investigaciones revisadas, son investigaciones bivariadas, pero sus autores, para ampliar el espectro de sus análisis, han asumido la técnica que denominan ‘dimensionamiento’ de la variable independiente para generar problemas específicos, objetivos específicos y sub hipótesis. Pero lo curioso es que un porcentaje de estas tesis ‘dimensionan’ la variable dependiente, para generar sub hipótesis, con lo que incurren en un absurdo matemático.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2024-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/229510.46276/rifce.v10i1.2295Revista Identidad; Vol. 10 Núm. 1 (2024); 21-312707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2295/2005http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2295/2016Derechos de autor 2024 Revista Identidadinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/22952024-12-06T08:05:10Z
dc.title.none.fl_str_mv Interdisciplinarity and multivariate approach in scientific research in education
Interdisiciplinariedad y enfoque multivariado en la investigación científica en la educación
title Interdisciplinarity and multivariate approach in scientific research in education
spellingShingle Interdisciplinarity and multivariate approach in scientific research in education
Mejía Mejía, Elías J.
sistemas complejos
interdisciplinariedad
enfoque multivariado
investigación factorial
variable independiente
variable dependiente
title_short Interdisciplinarity and multivariate approach in scientific research in education
title_full Interdisciplinarity and multivariate approach in scientific research in education
title_fullStr Interdisciplinarity and multivariate approach in scientific research in education
title_full_unstemmed Interdisciplinarity and multivariate approach in scientific research in education
title_sort Interdisciplinarity and multivariate approach in scientific research in education
dc.creator.none.fl_str_mv Mejía Mejía, Elías J.
Diaz Flores, Francis
author Mejía Mejía, Elías J.
author_facet Mejía Mejía, Elías J.
Diaz Flores, Francis
author_role author
author2 Diaz Flores, Francis
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv sistemas complejos
interdisciplinariedad
enfoque multivariado
investigación factorial
variable independiente
variable dependiente
topic sistemas complejos
interdisciplinariedad
enfoque multivariado
investigación factorial
variable independiente
variable dependiente
description This article is the product of the review in university repositories of Perú, of the research published in the last five years in which we have found a tendency in which social scientific research, in general, and those carried out in Education, in particular, to assume only the bivariate approach in research. Education is a complex system, so the interdisciplinary paradigm is the epistemologically fundamental multivariate or factorial approach in scientific research in this field. However, no multivariate or factorial research is carried out and almost 99% of the research reviewed is bivariate research, but its authors, to broaden the spectrum of their analyses, have assumed the technique that their authors call 'dimensioning' of the independent variable to generate specific problems, specific objectives and sub-hypotheses. But the curious thing is that a high percentage of these theses 'dimension' the dependent variable, to generate sub hypotheses, which incur in a mathematical absurdity.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2295
10.46276/rifce.v10i1.2295
url http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2295
identifier_str_mv 10.46276/rifce.v10i1.2295
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2295/2005
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2295/2016
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Revista Identidad
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Revista Identidad
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
dc.source.none.fl_str_mv Revista Identidad; Vol. 10 Núm. 1 (2024); 21-31
2707-5419
2306-4072
reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron:UNHEVAL
instname_str Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron_str UNHEVAL
institution UNHEVAL
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
collection Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844434272270680064
score 13.408957
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).