Strategic direction and institutional climate in teachers of an educational institution

Descripción del Articulo

The objective of the research was to establish the correlation that exists between the strategic direction and the institutional climate in the teachers of the Javier Pulgar Vidal Educational Institution, Utao 2019. The research level was correlational, and the applied type, non-experimental, cross-...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Meza-Loreña, Ruth B.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1283
Enlace del recurso:http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1283
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:organización
pedagogía
administración
participación social
organization
pedagogy
administration
social participation
id REVUNHEVAL_b7c7ec38dcd9831a29dc2e36cff62c24
oai_identifier_str oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1283
network_acronym_str REVUNHEVAL
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository_id_str
spelling Strategic direction and institutional climate in teachers of an educational institutionDirección estratégica y clima institucional en docentes de una institución educativaMeza-Loreña, Ruth B.organizaciónpedagogíaadministraciónparticipación socialorganizationpedagogyadministrationsocial participationThe objective of the research was to establish the correlation that exists between the strategic direction and the institutional climate in the teachers of the Javier Pulgar Vidal Educational Institution, Utao 2019. The research level was correlational, and the applied type, non-experimental, cross-sectional design. The population was represented by all the teachers of the Javier Pulgar Vidal de Utao Educational Institution where the on-site sampling was carried out, being made up of 23 teachers. The instrument used was a survey and its instrument a questionnaire, validated by experts in the educational area, obtaining a reliability of 0.966 according to Cronbach's Alpha. The results for r = 0.9357 indicate a high and positive relationship, which determined a Degree of dependence = 87.55%; In other words, the establishment of a Strategic Direction in an educational institution fosters an institutional climate and it is concluded that there is a high positive relationship between Strategic Direction and Institutional Climate among the teachers of the Educational Institution Javier Pulgar Vidal, Utao 2019.La investigación tuvo como objetivo establecer la correlación que existe entre la dirección estratégica y el clima institucional en los docentes de la Institución Educativa Javier Pulgar Vidal, Utao 2019. El nivel de investigación fue correlacional, y el tipo aplicado, diseño no experimental, transversal. La población estuvo representada por todos los docentes de la Institución Educativa Javier Pulgar Vidal de Utao donde se llevó a cabo la toma de muestras in situ, quedando conformada por 23 docentes. El instrumento empleado fue una encuesta y su instrumento un cuestionario, validado por los expertos en el área educativa, obteniendo una confiabilidad de 0.966 según Alfa de Cronbach. Los resultados para r=0,9357 indican una relación alta y positiva, la que determinó un Grado de dependencia=87,55%; es decir el establecimiento de una Dirección estratégica en una institución educativa propicia un clima institucional y se concluye que existe una relación positiva alta entre Dirección estratégica y Clima institucional entre los docentes de la Institución Educativa Javier Pulgar Vidal, Utao 2019.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2021-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/128310.46276/rifce.v7i2.1283Revista Identidad; Vol. 7 Núm. 2 (2021); 36-412707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1283/1152http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1283/1179info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/12832021-11-15T07:16:29Z
dc.title.none.fl_str_mv Strategic direction and institutional climate in teachers of an educational institution
Dirección estratégica y clima institucional en docentes de una institución educativa
title Strategic direction and institutional climate in teachers of an educational institution
spellingShingle Strategic direction and institutional climate in teachers of an educational institution
Meza-Loreña, Ruth B.
organización
pedagogía
administración
participación social
organization
pedagogy
administration
social participation
title_short Strategic direction and institutional climate in teachers of an educational institution
title_full Strategic direction and institutional climate in teachers of an educational institution
title_fullStr Strategic direction and institutional climate in teachers of an educational institution
title_full_unstemmed Strategic direction and institutional climate in teachers of an educational institution
title_sort Strategic direction and institutional climate in teachers of an educational institution
dc.creator.none.fl_str_mv Meza-Loreña, Ruth B.
author Meza-Loreña, Ruth B.
author_facet Meza-Loreña, Ruth B.
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv organización
pedagogía
administración
participación social
organization
pedagogy
administration
social participation
topic organización
pedagogía
administración
participación social
organization
pedagogy
administration
social participation
description The objective of the research was to establish the correlation that exists between the strategic direction and the institutional climate in the teachers of the Javier Pulgar Vidal Educational Institution, Utao 2019. The research level was correlational, and the applied type, non-experimental, cross-sectional design. The population was represented by all the teachers of the Javier Pulgar Vidal de Utao Educational Institution where the on-site sampling was carried out, being made up of 23 teachers. The instrument used was a survey and its instrument a questionnaire, validated by experts in the educational area, obtaining a reliability of 0.966 according to Cronbach's Alpha. The results for r = 0.9357 indicate a high and positive relationship, which determined a Degree of dependence = 87.55%; In other words, the establishment of a Strategic Direction in an educational institution fosters an institutional climate and it is concluded that there is a high positive relationship between Strategic Direction and Institutional Climate among the teachers of the Educational Institution Javier Pulgar Vidal, Utao 2019.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1283
10.46276/rifce.v7i2.1283
url http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1283
identifier_str_mv 10.46276/rifce.v7i2.1283
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1283/1152
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1283/1179
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
dc.source.none.fl_str_mv Revista Identidad; Vol. 7 Núm. 2 (2021); 36-41
2707-5419
2306-4072
reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron:UNHEVAL
instname_str Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron_str UNHEVAL
institution UNHEVAL
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
collection Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846970933786443776
score 12.837637
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).