Social Skills and School Coexistence
Descripción del Articulo
Considering that social skills have been poorly managed in students due to various factors such as dysfunctional homes, lack of economy that often forces parents to leave their minor children in the care of relatives or people outside the family family, who are not interested in the formation of chi...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1921 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1921 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | educación inclusiva desarrollo de la personalidad relaciones entre pares inclusive education personality development peer relationships |
id |
REVUNHEVAL_b53ced57060c35eec8657d52e7bef1ed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1921 |
network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository_id_str |
|
spelling |
Social Skills and School CoexistenceHabilidades sociales y convivencia escolarSantos-Muñoz, Zonia E.educación inclusivadesarrollo de la personalidadrelaciones entre paresinclusive educationpersonality developmentpeer relationshipsConsidering that social skills have been poorly managed in students due to various factors such as dysfunctional homes, lack of economy that often forces parents to leave their minor children in the care of relatives or people outside the family family, who are not interested in the formation of children's social skills. Another relevant factor is the media, which mostly broadcast programming with high rates of violence, generating stereotypes that influence behavior. These situations are not only confined to the home space, but are reflected in the educational institution, where interaction with other children generates socialization conflicts, causing a worrying school coexistence, where educational actors face conflicting situations that break the normal environment. that it must be tolerant and free of violence. In accordance with the above, it allows us to highlight the importance of this research to try to determine the relationship between social skills and school coexistence in basic education students.Considerando que las habilidades sociales han sido manejadas de manera deficiente en los estudiantes debido a diversos factores como es el caso de hogares disfuncionales, falta de economía que obliga muchas veces a los padres dejar a sus menores hijos al cuidado de familiares o personas ajenas a la familia, a quienes no se les interesa la formación de habilidades sociales de los niños. Otro factor relevante son los medios de comunicación que mayormente transmiten programaciones con acentuados índices de violencia, generando estereotipos que influyen en los comportamientos. Estas situaciones no solamente se circunscriben en el espacio hogareño, sino que se reflejan en la institución educativa, donde la interacción con los demás niños genera conflictos de socialización, provocando una convivencia escolar preocupante, donde los actores educativos enfrentan situaciones conflictivas que resquebrajan el normal ambiente que debe ser tolerante y libre de violencia. De acuerdo con lo expuesto, nos permite destacar la importancia de la presente investigación de tratar de determinar la relación que existe entre habilidades sociales y convivencia escolar en estudiantes de educación básica.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2023-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/192110.46276/rifce.v9i2.1921Revista Identidad; Vol. 9 Núm. 2 (2023); 39-482707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1921/1702info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/19212023-07-04T20:20:32Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social Skills and School Coexistence Habilidades sociales y convivencia escolar |
title |
Social Skills and School Coexistence |
spellingShingle |
Social Skills and School Coexistence Santos-Muñoz, Zonia E. educación inclusiva desarrollo de la personalidad relaciones entre pares inclusive education personality development peer relationships |
title_short |
Social Skills and School Coexistence |
title_full |
Social Skills and School Coexistence |
title_fullStr |
Social Skills and School Coexistence |
title_full_unstemmed |
Social Skills and School Coexistence |
title_sort |
Social Skills and School Coexistence |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Santos-Muñoz, Zonia E. |
author |
Santos-Muñoz, Zonia E. |
author_facet |
Santos-Muñoz, Zonia E. |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
educación inclusiva desarrollo de la personalidad relaciones entre pares inclusive education personality development peer relationships |
topic |
educación inclusiva desarrollo de la personalidad relaciones entre pares inclusive education personality development peer relationships |
description |
Considering that social skills have been poorly managed in students due to various factors such as dysfunctional homes, lack of economy that often forces parents to leave their minor children in the care of relatives or people outside the family family, who are not interested in the formation of children's social skills. Another relevant factor is the media, which mostly broadcast programming with high rates of violence, generating stereotypes that influence behavior. These situations are not only confined to the home space, but are reflected in the educational institution, where interaction with other children generates socialization conflicts, causing a worrying school coexistence, where educational actors face conflicting situations that break the normal environment. that it must be tolerant and free of violence. In accordance with the above, it allows us to highlight the importance of this research to try to determine the relationship between social skills and school coexistence in basic education students. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-03 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1921 10.46276/rifce.v9i2.1921 |
url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1921 |
identifier_str_mv |
10.46276/rifce.v9i2.1921 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1921/1702 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Identidad; Vol. 9 Núm. 2 (2023); 39-48 2707-5419 2306-4072 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
instacron_str |
UNHEVAL |
institution |
UNHEVAL |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845702506213015552 |
score |
13.024418 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).