Curricular diversification of learning experiences and the development of competencies
Descripción del Articulo
Curricular diversification, a task inherent to the teacher, has been carried out for many years, this action that seeks to ensure in basic education students a broader, general, versatile training, whose process responds to the characteristics, needs, interests, individual potentialities or of a gro...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1919 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1919 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | diversificación curricular experiencias de aprendizaje competencias curricular diversification learning experiences competencies |
id |
REVUNHEVAL_6a0c02c3d14341a7edb027f59b220f7b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1919 |
network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository_id_str |
|
spelling |
Curricular diversification of learning experiences and the development of competenciesDiversificación curricular de las experiencias de aprendizaje y el desarrollo de competenciasHidalgo-Concepción, Bersy A.diversificación curricularexperiencias de aprendizajecompetenciascurricular diversificationlearning experiencescompetenciesCurricular diversification, a task inherent to the teacher, has been carried out for many years, this action that seeks to ensure in basic education students a broader, general, versatile training, whose process responds to the characteristics, needs, interests, individual potentialities or of a group of students in a given context. Given this situation, curricular diversification is proposed, a process that seeks to guarantee the relevance and relevance of education in our country. On the other hand, learning experiences constitute the development of activities that present situations for the student to address the significant situation, they are articulated around that purpose. When the student can act in relation to that significant situation, he has developed competencies. The curricular diversification is based on guidelines that seek to establish guidelines that guarantee the understanding and realization of the curricular diversification, in a planned and participatory manner. The research corresponds to the descriptive bibliographic method.La Diversificación curricular, una tarea inherente al docente, hace muchos años se realiza esta acción que busca asegurar en los estudiantes de educación básica una formación más amplia, general, versátil, cuyo proceso da respuesta a las caracteristicas, necesidades, intereses, potencialidades individuales o de un grupo e estudiantes en un contexto determinado. Ante esta situación se propone la diversificación curricular, proceso que busca garantizar la pertinencia y relevancia de la educación en nuestro país. Por otro lado las experiencias de aprendizaje constituyen el desarrollo de actividades que presentan situaciones para que el estudiante aborde la situación significativa, están articuladas alrededor de esa finalidad. Cuando el estudiante pueda actuar en relación con esa situación significativa, ha desarrollado competencias. La diversidicación curricular se fundamenta en lineamientos que busca establecer orientaciones que garanticen la comprensión y concreción de la diversificación curricular, de manera planificada y participativa. La investigación corresponde al método bibliográfico descriptivo.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2023-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/191910.46276/rifce.v9i2.1919Revista Identidad; Vol. 9 Núm. 2 (2023); 23-292707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1919/1700info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/19192023-07-04T20:20:32Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curricular diversification of learning experiences and the development of competencies Diversificación curricular de las experiencias de aprendizaje y el desarrollo de competencias |
title |
Curricular diversification of learning experiences and the development of competencies |
spellingShingle |
Curricular diversification of learning experiences and the development of competencies Hidalgo-Concepción, Bersy A. diversificación curricular experiencias de aprendizaje competencias curricular diversification learning experiences competencies |
title_short |
Curricular diversification of learning experiences and the development of competencies |
title_full |
Curricular diversification of learning experiences and the development of competencies |
title_fullStr |
Curricular diversification of learning experiences and the development of competencies |
title_full_unstemmed |
Curricular diversification of learning experiences and the development of competencies |
title_sort |
Curricular diversification of learning experiences and the development of competencies |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Hidalgo-Concepción, Bersy A. |
author |
Hidalgo-Concepción, Bersy A. |
author_facet |
Hidalgo-Concepción, Bersy A. |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
diversificación curricular experiencias de aprendizaje competencias curricular diversification learning experiences competencies |
topic |
diversificación curricular experiencias de aprendizaje competencias curricular diversification learning experiences competencies |
description |
Curricular diversification, a task inherent to the teacher, has been carried out for many years, this action that seeks to ensure in basic education students a broader, general, versatile training, whose process responds to the characteristics, needs, interests, individual potentialities or of a group of students in a given context. Given this situation, curricular diversification is proposed, a process that seeks to guarantee the relevance and relevance of education in our country. On the other hand, learning experiences constitute the development of activities that present situations for the student to address the significant situation, they are articulated around that purpose. When the student can act in relation to that significant situation, he has developed competencies. The curricular diversification is based on guidelines that seek to establish guidelines that guarantee the understanding and realization of the curricular diversification, in a planned and participatory manner. The research corresponds to the descriptive bibliographic method. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-03 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1919 10.46276/rifce.v9i2.1919 |
url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1919 |
identifier_str_mv |
10.46276/rifce.v9i2.1919 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1919/1700 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Identidad; Vol. 9 Núm. 2 (2023); 23-29 2707-5419 2306-4072 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
instacron_str |
UNHEVAL |
institution |
UNHEVAL |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845702506206724096 |
score |
13.024418 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).