Virtual classroom and digital culture in graduate students of a peruvian public university
Descripción del Articulo
The present study aims to determine the relationship between the virtual classroom and digital culture in research and higher education master's degree students at a Peruvian public university. Through a basic research, correlational level and non-experimental design of transectional type. With...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1545 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1545 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | educación a distancia alfabetización digital inteligencia artificial e-learning digital literacy artificial intelligence |
id |
REVUNHEVAL_5b8c8fe2498ee72b9e985a61c143ca99 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1545 |
network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository_id_str |
|
spelling |
Virtual classroom and digital culture in graduate students of a peruvian public universityAula virtual y cultura digital en estudiantes de posgrado de una universidad pública peruanaBustillos-Cotrado, Jose A.educación a distanciaalfabetización digitalinteligencia artificiale-learningdigital literacyartificial intelligenceThe present study aims to determine the relationship between the virtual classroom and digital culture in research and higher education master's degree students at a Peruvian public university. Through a basic research, correlational level and non-experimental design of transectional type. With a total of 30 students selected through a non-probabilistic purposive sampling. The data were collected at two moments, using two questionnaires validated by judgment of 5 experts and with a reliability of cronbach's alpha coefficient of α=0.869 and α=0.849 respectively. The results show that for the virtual classroom variable, 36,67% always put it into practice, 53,33% sometimes and 10% never. On the other hand, for the digital culture variable; 23,33% evidenced that it is always being updated, 53,33%, sometimes and 23,33%, never. A positive average relationship was verified through Spearman's rank order correlation coefficient (Rho = 0.539; p = 0.002). It is concluded that the virtual classroom allows the development of a digital culture in graduate students; therefore, the training and development of digital competencies corresponds to all members of the academic community.El presente estudio tiene como objetivo determinar la relación entre el aula virtual y cultura digital en los maestristas de investigación y docencia superior de una universidad pública peruana. A través de una investigación de tipo básica, nivel correlacional y diseño no experimental de tipo transeccional. Con un total de 30 estudiantes seleccionados a través de un muestreo no probabilístico intencionado. Los datos fueron recolectados en dos momentos, utilizando dos cuestionarios validados por juicio de 5 expertos y con una confiabilidad del coeficiente alfa de cronbach de α=0,869 y α=0,849 respectivamente. Los resultados evidencian para la variable aula virtual; que el 36,67% siempre lo pone en práctica, el 53,33%, a veces y el 10%, nunca. Por otro lado, para la variable cultura digital; el 23,33% evidenció que siempre se está actualizando, el 53,33%, a veces y el 23,33%, nunca. Se comprobó una relación positiva media a través del coeficiente de correlación de orden por rangos de Spearman (Rho = 0,539; p = 0,002). Se concluye que el aula virtual permite el desarrollo de una cultura digital en los estudiantes de posgrado; por lo que la formación y desarrollo de competencias digitales corresponde a todos los miembros de la comunidad académica.Universidad Nacional Hermilio Valdizán2022-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/154510.33554/riv.16.4.1545Investigación Valdizana; Vol. 16 No. 4 (2022); 177-183Investigación Valdizana; Vol. 16 Núm. 4 (2022); 177-183Investigación Valdizana; v. 16 n. 4 (2022); 177-1831995-445X1994-1420reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1545/1446http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1545/1482Derechos de autor 2022 Jose A. Bustillos-Cotradohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/15452022-12-21T19:13:30Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Virtual classroom and digital culture in graduate students of a peruvian public university Aula virtual y cultura digital en estudiantes de posgrado de una universidad pública peruana |
title |
Virtual classroom and digital culture in graduate students of a peruvian public university |
spellingShingle |
Virtual classroom and digital culture in graduate students of a peruvian public university Bustillos-Cotrado, Jose A. educación a distancia alfabetización digital inteligencia artificial e-learning digital literacy artificial intelligence |
title_short |
Virtual classroom and digital culture in graduate students of a peruvian public university |
title_full |
Virtual classroom and digital culture in graduate students of a peruvian public university |
title_fullStr |
Virtual classroom and digital culture in graduate students of a peruvian public university |
title_full_unstemmed |
Virtual classroom and digital culture in graduate students of a peruvian public university |
title_sort |
Virtual classroom and digital culture in graduate students of a peruvian public university |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Bustillos-Cotrado, Jose A. |
author |
Bustillos-Cotrado, Jose A. |
author_facet |
Bustillos-Cotrado, Jose A. |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
educación a distancia alfabetización digital inteligencia artificial e-learning digital literacy artificial intelligence |
topic |
educación a distancia alfabetización digital inteligencia artificial e-learning digital literacy artificial intelligence |
description |
The present study aims to determine the relationship between the virtual classroom and digital culture in research and higher education master's degree students at a Peruvian public university. Through a basic research, correlational level and non-experimental design of transectional type. With a total of 30 students selected through a non-probabilistic purposive sampling. The data were collected at two moments, using two questionnaires validated by judgment of 5 experts and with a reliability of cronbach's alpha coefficient of α=0.869 and α=0.849 respectively. The results show that for the virtual classroom variable, 36,67% always put it into practice, 53,33% sometimes and 10% never. On the other hand, for the digital culture variable; 23,33% evidenced that it is always being updated, 53,33%, sometimes and 23,33%, never. A positive average relationship was verified through Spearman's rank order correlation coefficient (Rho = 0.539; p = 0.002). It is concluded that the virtual classroom allows the development of a digital culture in graduate students; therefore, the training and development of digital competencies corresponds to all members of the academic community. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1545 10.33554/riv.16.4.1545 |
url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1545 |
identifier_str_mv |
10.33554/riv.16.4.1545 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1545/1446 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1545/1482 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Jose A. Bustillos-Cotrado http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Jose A. Bustillos-Cotrado http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Valdizana; Vol. 16 No. 4 (2022); 177-183 Investigación Valdizana; Vol. 16 Núm. 4 (2022); 177-183 Investigación Valdizana; v. 16 n. 4 (2022); 177-183 1995-445X 1994-1420 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
instacron_str |
UNHEVAL |
institution |
UNHEVAL |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846336690178752512 |
score |
12.884314 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).