Reflections on education and philosophy in Peru
Descripción del Articulo
This article provides a view about the education in Peru, where the ongoing teaching models are pointing to, and if there is a horizon thought and defined trough the philosophy. Since although there is talk of "missions" and "visions", in most cases it cannot be determined if the...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/871 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/871 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | educación enseñanza filosofía sociedad del conocimiento tecnología education knowledge society philosophy teaching technology |
id |
REVUNHEVAL_5a54155969f23b241f8ceb26751f1f6f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/871 |
network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflections on education and philosophy in PeruReflexiones sobre la educación y la filosofía en el PerúCasquier-Ortiz, Jesús R.educaciónenseñanzafilosofíasociedad del conocimientotecnologíaeducationknowledge societyphilosophyteachingtechnologyThis article provides a view about the education in Peru, where the ongoing teaching models are pointing to, and if there is a horizon thought and defined trough the philosophy. Since although there is talk of "missions" and "visions", in most cases it cannot be determined if these are the product of a reflection on pedagogy and didactics or if they are lethargic speculations as a result of bureaucratic marasmus and the conceptual hallucination around other educational models that are alien to Peru’s socio-cultural reality. Hence, to consider this concern, we begin this article by identifying the main characteristics around the different stages that education has gone through throughout the history of Peru, and thereafter it seeks to inquire about the current state of education. in Peru and the place of philosophy in it. Likewise, a reflective criticism is made about teaching in our country.El presente artículo presenta el estado en el que se encuentra la educación en el Perú, hacia donde apuntan los modelos de enseñanza y si es que se tiene un horizonte pensado y definido desde la filosofía. Ya que si bien se habla de “misiones” y “visiones”, en la mayoría de los casos no se puede determinar si estas son producto de una reflexión en torno a la pedagogía y la didáctica o si son especulaciones aletargadas, producto del marasmo burocrático y la alucinación conceptual en torno a otros modelos educativos ajenos a nuestra realidad socio cultural. De ahí que para discutir esta inquietud se empieza por identificar las principales características alrededor de las diferentes etapas por las que ha atravesado la educación a lo largo de la historia del Perú, luego se busca indagar acerca del estado actual en torno a la educación en el Perú y el lugar que la filosofía ocupa en ella. Asimismo, se hace una crítica reflexiva sobre la enseñanza en nuestro país.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2020-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/87110.46276/rifce.v6i1.871Revista Identidad; Vol. 6 Núm. 1 (2020); 46-572707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/871/751http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/871/767Derechos de autor 2020 Revista Identidadinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/8712020-12-10T02:21:23Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflections on education and philosophy in Peru Reflexiones sobre la educación y la filosofía en el Perú |
title |
Reflections on education and philosophy in Peru |
spellingShingle |
Reflections on education and philosophy in Peru Casquier-Ortiz, Jesús R. educación enseñanza filosofía sociedad del conocimiento tecnología education knowledge society philosophy teaching technology |
title_short |
Reflections on education and philosophy in Peru |
title_full |
Reflections on education and philosophy in Peru |
title_fullStr |
Reflections on education and philosophy in Peru |
title_full_unstemmed |
Reflections on education and philosophy in Peru |
title_sort |
Reflections on education and philosophy in Peru |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Casquier-Ortiz, Jesús R. |
author |
Casquier-Ortiz, Jesús R. |
author_facet |
Casquier-Ortiz, Jesús R. |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
educación enseñanza filosofía sociedad del conocimiento tecnología education knowledge society philosophy teaching technology |
topic |
educación enseñanza filosofía sociedad del conocimiento tecnología education knowledge society philosophy teaching technology |
description |
This article provides a view about the education in Peru, where the ongoing teaching models are pointing to, and if there is a horizon thought and defined trough the philosophy. Since although there is talk of "missions" and "visions", in most cases it cannot be determined if these are the product of a reflection on pedagogy and didactics or if they are lethargic speculations as a result of bureaucratic marasmus and the conceptual hallucination around other educational models that are alien to Peru’s socio-cultural reality. Hence, to consider this concern, we begin this article by identifying the main characteristics around the different stages that education has gone through throughout the history of Peru, and thereafter it seeks to inquire about the current state of education. in Peru and the place of philosophy in it. Likewise, a reflective criticism is made about teaching in our country. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/871 10.46276/rifce.v6i1.871 |
url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/871 |
identifier_str_mv |
10.46276/rifce.v6i1.871 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/871/751 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/871/767 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Revista Identidad info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Revista Identidad |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Identidad; Vol. 6 Núm. 1 (2020); 46-57 2707-5419 2306-4072 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
instacron_str |
UNHEVAL |
institution |
UNHEVAL |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845702505783099392 |
score |
12.989271 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).