Reflections on education and philosophy in Peru

Descripción del Articulo

This article provides a view about the education in Peru, where the ongoing teaching models are pointing to, and if there is a horizon thought and defined trough the philosophy. Since although there is talk of "missions" and "visions", in most cases it cannot be determined if the...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Casquier-Ortiz, Jesús R.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unheval.edu.pe:article/871
Enlace del recurso:http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/871
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:educación
enseñanza
filosofía
sociedad del conocimiento
tecnología
education
knowledge society
philosophy
teaching
technology
id REVUNHEVAL_5a54155969f23b241f8ceb26751f1f6f
oai_identifier_str oai:revistas.unheval.edu.pe:article/871
network_acronym_str REVUNHEVAL
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository_id_str
spelling Reflections on education and philosophy in PeruReflexiones sobre la educación y la filosofía en el PerúCasquier-Ortiz, Jesús R.educaciónenseñanzafilosofíasociedad del conocimientotecnologíaeducationknowledge societyphilosophyteachingtechnologyThis article provides a view about the education in Peru, where the ongoing teaching models are pointing to, and if there is a horizon thought and defined trough the philosophy. Since although there is talk of "missions" and "visions", in most cases it cannot be determined if these are the product of a reflection on pedagogy and didactics or if they are lethargic speculations as a result of bureaucratic marasmus and the conceptual hallucination around other educational models that are alien to Peru’s socio-cultural reality. Hence, to consider this concern, we begin this article by identifying the main characteristics around the different stages that education has gone through throughout the history of Peru, and thereafter it seeks to inquire about the current state of education. in Peru and the place of philosophy in it. Likewise, a reflective criticism is made about teaching in our country.El presente artículo presenta el estado en el que se encuentra la educación en el Perú, hacia donde apuntan los modelos de enseñanza y si es que se tiene un horizonte pensado y definido desde la filosofía. Ya que si bien se habla de “misiones” y “visiones”, en la mayoría de los casos no se puede determinar si estas son producto de una reflexión en torno a la pedagogía y la didáctica o si son especulaciones aletargadas, producto del marasmo burocrático y la alucinación conceptual en torno a otros modelos educativos ajenos a nuestra realidad socio cultural. De ahí que para discutir esta inquietud se empieza por identificar las principales características alrededor de las diferentes etapas por las que ha atravesado la educación a lo largo de la historia del Perú, luego se busca indagar acerca del estado actual en torno a la educación en el Perú y el lugar que la filosofía ocupa en ella. Asimismo, se hace una crítica reflexiva sobre la enseñanza en nuestro país.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2020-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/87110.46276/rifce.v6i1.871Revista Identidad; Vol. 6 Núm. 1 (2020); 46-572707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/871/751http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/871/767Derechos de autor 2020 Revista Identidadinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/8712020-12-10T02:21:23Z
dc.title.none.fl_str_mv Reflections on education and philosophy in Peru
Reflexiones sobre la educación y la filosofía en el Perú
title Reflections on education and philosophy in Peru
spellingShingle Reflections on education and philosophy in Peru
Casquier-Ortiz, Jesús R.
educación
enseñanza
filosofía
sociedad del conocimiento
tecnología
education
knowledge society
philosophy
teaching
technology
title_short Reflections on education and philosophy in Peru
title_full Reflections on education and philosophy in Peru
title_fullStr Reflections on education and philosophy in Peru
title_full_unstemmed Reflections on education and philosophy in Peru
title_sort Reflections on education and philosophy in Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Casquier-Ortiz, Jesús R.
author Casquier-Ortiz, Jesús R.
author_facet Casquier-Ortiz, Jesús R.
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv educación
enseñanza
filosofía
sociedad del conocimiento
tecnología
education
knowledge society
philosophy
teaching
technology
topic educación
enseñanza
filosofía
sociedad del conocimiento
tecnología
education
knowledge society
philosophy
teaching
technology
description This article provides a view about the education in Peru, where the ongoing teaching models are pointing to, and if there is a horizon thought and defined trough the philosophy. Since although there is talk of "missions" and "visions", in most cases it cannot be determined if these are the product of a reflection on pedagogy and didactics or if they are lethargic speculations as a result of bureaucratic marasmus and the conceptual hallucination around other educational models that are alien to Peru’s socio-cultural reality. Hence, to consider this concern, we begin this article by identifying the main characteristics around the different stages that education has gone through throughout the history of Peru, and thereafter it seeks to inquire about the current state of education. in Peru and the place of philosophy in it. Likewise, a reflective criticism is made about teaching in our country.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/871
10.46276/rifce.v6i1.871
url http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/871
identifier_str_mv 10.46276/rifce.v6i1.871
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/871/751
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/871/767
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Revista Identidad
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Revista Identidad
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
dc.source.none.fl_str_mv Revista Identidad; Vol. 6 Núm. 1 (2020); 46-57
2707-5419
2306-4072
reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron:UNHEVAL
instname_str Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron_str UNHEVAL
institution UNHEVAL
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
collection Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845702505783099392
score 12.989271
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).