Impact of relationship marketing on short-stay hotel guest loyalty
Descripción del Articulo
This manuscript aims to examine the effect of relationship marketing on short-stay hotel guest loyalty. A quantitative, explanatory level and ex post facto design were was used. The study was executed in the city of Ayacucho and involved the participation of 225 tourists who had more than three expe...
Autores: | , , , , |
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1556 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1556 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | hoteles huéspedes lealtad marketing relacional regresión lineal múltiple hotels guests loyalty relationship marketing multiple linear regression |
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Impact of relationship marketing on short-stay hotel guest loyaltyImpacto del marketing relacional en la lealtad de los huéspedes de hoteles de corta estanciaCcorisapra-Quintana, JefersonFarfán-Inca-Roca, Martha C.Ramirez-Palomino, AlejandroGutierrez-Muñoz , Katheryn D.Villegas-Casaverde, Medalit hoteleshuéspedeslealtadmarketing relacionalregresión lineal múltiplehotelsguestsloyaltyrelationship marketingmultiple linear regressionThis manuscript aims to examine the effect of relationship marketing on short-stay hotel guest loyalty. A quantitative, explanatory level and ex post facto design were was used. The study was executed in the city of Ayacucho and involved the participation of 225 tourists who had more than three experiences in the hotels. The information was collected by means of an online questionnaire and a self-administered survey. The data were processed in SPSS 27.0 statistician by applying bivariate correlations and multiple linear regression. The main result points out that relationship marketing positively impacts short-stay hotel guest loyalty with an estimate (R2=0.362). Likewise, the components of relationship marketing, trust (β=0.238; sig.<0.001), commitment (β=0.186; sig.<0.006), communication (β=0.180; sig.<0.006) and conflict management (β=0.199; sig.<0.002) also found a positive influence on guest loyalty.El presente manuscrito pretende examinar el efecto del marketing relacional en la lealtad de los huéspedes de hoteles de corta estancia. Se empleó un enfoque cuantitativo, de nivel explicativo y diseño ex post facto. El estudio se ejecutó en la ciudad de Ayacucho e involucró la participación de 225 turistas que tuvieron más de tres experiencias en los hoteles. La información se ha recopilado por medio de un cuestionario online y una encuesta de administración propia. Los datos se procesaron en el estadígrafo SPSS 27.0 aplicando las correlaciones bivariadas y la regresión lineal múltiple. El resultado principal señala que el marketing relacional impacta positivamente en la lealtad de los huéspedes de hoteles de corta estancia con una estimación (R2=0,362). Asimismo, los componentes del marketing relacional, confianza (β=0,238; sig.<0,001), compromiso (β=0,186; sig.<0,006), comunicación (β=0,180; sig.<0,006) y manejo de conflictos (β=0,199; sig.<0,002) también encontraron una influencia positiva en la lealtad de huéspedes.Universidad Nacional Hermilio Valdizán2022-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/155610.33554/riv.16.4.1556Investigación Valdizana; Vol. 16 No. 4 (2022); 195-200Investigación Valdizana; Vol. 16 Núm. 4 (2022); 195-200Investigación Valdizana; v. 16 n. 4 (2022); 195-2001995-445X1994-1420reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1556/1448http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1556/1492Derechos de autor 2022 Jeferson Ccorisapra-Quintana, Martha C. Farfán-Inca-Roca, Alejandro Ramirez-Palomino, Katheryn D. Gutierrez-Muñoz , Medalit Villegas-Casaverdehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/15562022-12-22T22:13:33Z |
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This manuscript aims to examine the effect of relationship marketing on short-stay hotel guest loyalty. A quantitative, explanatory level and ex post facto design were was used. The study was executed in the city of Ayacucho and involved the participation of 225 tourists who had more than three experiences in the hotels. The information was collected by means of an online questionnaire and a self-administered survey. The data were processed in SPSS 27.0 statistician by applying bivariate correlations and multiple linear regression. The main result points out that relationship marketing positively impacts short-stay hotel guest loyalty with an estimate (R2=0.362). Likewise, the components of relationship marketing, trust (β=0.238; sig.<0.001), commitment (β=0.186; sig.<0.006), communication (β=0.180; sig.<0.006) and conflict management (β=0.199; sig.<0.002) also found a positive influence on guest loyalty. |
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