Critical pedagogies, life and good living. (By Sigfredo Chiroque Chunga)
Descripción del Articulo
The book is divided into two parts. In the first, "Life, learning and education," Chiroque examines the relationship between life and nature, highlighting that learning and education only make sense when they are oriented toward "good living" or allin kawsay. The second part, &qu...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2024 |
| Institución: | Universidad Nacional Federico Villarreal |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Federico Villarreal |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.revistas.unfv.edu.pe:article/1852 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.unfv.edu.pe/RCV/article/view/1852 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Critical pedagogy Interculturality Decoloniality Research Good living Pedagogía crítica Interculturalidad Descolonialidad Investigación Buen vivir |
| id |
REVUNFV_b61035563d20a69f19d24a7f97bef79e |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistas.unfv.edu.pe:article/1852 |
| network_acronym_str |
REVUNFV |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Federico Villarreal |
| repository_id_str |
. |
| spelling |
Critical pedagogies, life and good living. (By Sigfredo Chiroque Chunga) Pedagogías críticas, vida y buen vivir. (De Sigfredo Chiroque Chunga)Navarro-Navarro, Bertha ConsueloCritical pedagogyInterculturalityDecolonialityResearchGood livingPedagogía críticaInterculturalidadDescolonialidadInvestigaciónBuen vivirThe book is divided into two parts. In the first, "Life, learning and education," Chiroque examines the relationship between life and nature, highlighting that learning and education only make sense when they are oriented toward "good living" or allin kawsay. The second part, "Critical pedagogies for good living," calls for the construction of a dynamic and democratizing educational model that prioritizes good living without colonialism. Here, Chiroque explores critical pedagogy as a tool to challenge socioeconomic systems contrary to life and social well-being, and promotes a transformative and disruptive education that values ancestral knowledge and incorporates decoloniality and interculturality into the curriculum. Research in teacher training is central to an education that contributes to a "desirable and possible political project" that promotes both science and utopia.El libro está dividido en dos partes. En la primera, "Vida, aprendizajes y educación", Chiroque examina la relación entre vida y naturaleza, destacando que los aprendizajes y la educación solo adquieren sentido cuando se orientan hacia el "buen vivir" o el allin kawsay. La segunda parte, "Pedagogías críticas para el buen vivir", hace un llamado a construir un modelo educativo dinámico y democratizador que priorice el buen vivir sin colonialismos. Aquí, Chiroque explora la pedagogía crítica como herramienta para desafiar sistemas socioeconómicos contrarios a la vida y al bienestar social, e impulsa una educación transformadora y disruptiva que valore los saberes ancestrales e incorpore la descolonialidad y la interculturalidad en el currículo. La investigación en la formación docente es central para una educación que contribuya a un "proyecto político deseable y posible" que promueva tanto la ciencia como la utopía.Universidad Nacional Federico Villarreal2024-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unfv.edu.pe/RCV/article/view/1852Cátedra Villarreal; Vol. 12 No. 2 (2024): Cátedra VillarrealCátedra Villarreal; Vol. 12 Núm. 2 (2024): Cátedra Villarreal2311-22122310-4767reponame:Revistas - Universidad Nacional Federico Villarrealinstname:Universidad Nacional Federico Villarrealinstacron:UNFVspahttps://revistas.unfv.edu.pe/RCV/article/view/1852/3086Derechos de autor 2024 Bertha Consuelo Navarro-Navarrohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistas.unfv.edu.pe:article/18522025-09-18T17:43:44Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Critical pedagogies, life and good living. (By Sigfredo Chiroque Chunga) Pedagogías críticas, vida y buen vivir. (De Sigfredo Chiroque Chunga) |
| title |
Critical pedagogies, life and good living. (By Sigfredo Chiroque Chunga) |
| spellingShingle |
Critical pedagogies, life and good living. (By Sigfredo Chiroque Chunga) Navarro-Navarro, Bertha Consuelo Critical pedagogy Interculturality Decoloniality Research Good living Pedagogía crítica Interculturalidad Descolonialidad Investigación Buen vivir |
| title_short |
Critical pedagogies, life and good living. (By Sigfredo Chiroque Chunga) |
| title_full |
Critical pedagogies, life and good living. (By Sigfredo Chiroque Chunga) |
| title_fullStr |
Critical pedagogies, life and good living. (By Sigfredo Chiroque Chunga) |
| title_full_unstemmed |
Critical pedagogies, life and good living. (By Sigfredo Chiroque Chunga) |
| title_sort |
Critical pedagogies, life and good living. (By Sigfredo Chiroque Chunga) |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Navarro-Navarro, Bertha Consuelo |
| author |
Navarro-Navarro, Bertha Consuelo |
| author_facet |
Navarro-Navarro, Bertha Consuelo |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Critical pedagogy Interculturality Decoloniality Research Good living Pedagogía crítica Interculturalidad Descolonialidad Investigación Buen vivir |
| topic |
Critical pedagogy Interculturality Decoloniality Research Good living Pedagogía crítica Interculturalidad Descolonialidad Investigación Buen vivir |
| description |
The book is divided into two parts. In the first, "Life, learning and education," Chiroque examines the relationship between life and nature, highlighting that learning and education only make sense when they are oriented toward "good living" or allin kawsay. The second part, "Critical pedagogies for good living," calls for the construction of a dynamic and democratizing educational model that prioritizes good living without colonialism. Here, Chiroque explores critical pedagogy as a tool to challenge socioeconomic systems contrary to life and social well-being, and promotes a transformative and disruptive education that values ancestral knowledge and incorporates decoloniality and interculturality into the curriculum. Research in teacher training is central to an education that contributes to a "desirable and possible political project" that promotes both science and utopia. |
| publishDate |
2024 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2024-12-17 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unfv.edu.pe/RCV/article/view/1852 |
| url |
https://revistas.unfv.edu.pe/RCV/article/view/1852 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unfv.edu.pe/RCV/article/view/1852/3086 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Bertha Consuelo Navarro-Navarro https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Bertha Consuelo Navarro-Navarro https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Federico Villarreal |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Federico Villarreal |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Cátedra Villarreal; Vol. 12 No. 2 (2024): Cátedra Villarreal Cátedra Villarreal; Vol. 12 Núm. 2 (2024): Cátedra Villarreal 2311-2212 2310-4767 reponame:Revistas - Universidad Nacional Federico Villarreal instname:Universidad Nacional Federico Villarreal instacron:UNFV |
| instname_str |
Universidad Nacional Federico Villarreal |
| instacron_str |
UNFV |
| institution |
UNFV |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Federico Villarreal |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Federico Villarreal |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846882420093091840 |
| score |
13.425424 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).