Critical pedagogies, life and good living. (By Sigfredo Chiroque Chunga)

Descripción del Articulo

The book is divided into two parts. In the first, "Life, learning and education," Chiroque examines the relationship between life and nature, highlighting that learning and education only make sense when they are oriented toward "good living" or allin kawsay. The second part, &qu...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Navarro-Navarro, Bertha Consuelo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Nacional Federico Villarreal
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Federico Villarreal
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.revistas.unfv.edu.pe:article/1852
Enlace del recurso:https://revistas.unfv.edu.pe/RCV/article/view/1852
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Critical pedagogy
Interculturality
Decoloniality
Research
Good living
Pedagogía crítica
Interculturalidad
Descolonialidad
Investigación
Buen vivir
id REVUNFV_b61035563d20a69f19d24a7f97bef79e
oai_identifier_str oai:ojs2.revistas.unfv.edu.pe:article/1852
network_acronym_str REVUNFV
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Federico Villarreal
repository_id_str .
spelling Critical pedagogies, life and good living. (By Sigfredo Chiroque Chunga) Pedagogías críticas, vida y buen vivir. (De Sigfredo Chiroque Chunga)Navarro-Navarro, Bertha ConsueloCritical pedagogyInterculturalityDecolonialityResearchGood livingPedagogía críticaInterculturalidadDescolonialidadInvestigaciónBuen vivirThe book is divided into two parts. In the first, "Life, learning and education," Chiroque examines the relationship between life and nature, highlighting that learning and education only make sense when they are oriented toward "good living" or allin kawsay. The second part, "Critical pedagogies for good living," calls for the construction of a dynamic and democratizing educational model that prioritizes good living without colonialism. Here, Chiroque explores critical pedagogy as a tool to challenge socioeconomic systems contrary to life and social well-being, and promotes a transformative and disruptive education that values ​​ancestral knowledge and incorporates decoloniality and interculturality into the curriculum. Research in teacher training is central to an education that contributes to a "desirable and possible political project" that promotes both science and utopia.El libro está dividido en dos partes. En la primera, "Vida, aprendizajes y educación", Chiroque examina la relación entre vida y naturaleza, destacando que los aprendizajes y la educación solo adquieren sentido cuando se orientan hacia el "buen vivir" o el allin kawsay. La segunda parte, "Pedagogías críticas para el buen vivir", hace un llamado a construir un modelo educativo dinámico y democratizador que priorice el buen vivir sin colonialismos. Aquí, Chiroque explora la pedagogía crítica como herramienta para desafiar sistemas socioeconómicos contrarios a la vida y al bienestar social, e impulsa una educación transformadora y disruptiva que valore los saberes ancestrales e incorpore la descolonialidad y la interculturalidad en el currículo. La investigación en la formación docente es central para una educación que contribuya a un "proyecto político deseable y posible" que promueva tanto la ciencia como la utopía.Universidad Nacional Federico Villarreal2024-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unfv.edu.pe/RCV/article/view/1852Cátedra Villarreal; Vol. 12 No. 2 (2024): Cátedra VillarrealCátedra Villarreal; Vol. 12 Núm. 2 (2024): Cátedra Villarreal2311-22122310-4767reponame:Revistas - Universidad Nacional Federico Villarrealinstname:Universidad Nacional Federico Villarrealinstacron:UNFVspahttps://revistas.unfv.edu.pe/RCV/article/view/1852/3086Derechos de autor 2024 Bertha Consuelo Navarro-Navarrohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistas.unfv.edu.pe:article/18522025-09-18T17:43:44Z
dc.title.none.fl_str_mv Critical pedagogies, life and good living. (By Sigfredo Chiroque Chunga)
Pedagogías críticas, vida y buen vivir. (De Sigfredo Chiroque Chunga)
title Critical pedagogies, life and good living. (By Sigfredo Chiroque Chunga)
spellingShingle Critical pedagogies, life and good living. (By Sigfredo Chiroque Chunga)
Navarro-Navarro, Bertha Consuelo
Critical pedagogy
Interculturality
Decoloniality
Research
Good living
Pedagogía crítica
Interculturalidad
Descolonialidad
Investigación
Buen vivir
title_short Critical pedagogies, life and good living. (By Sigfredo Chiroque Chunga)
title_full Critical pedagogies, life and good living. (By Sigfredo Chiroque Chunga)
title_fullStr Critical pedagogies, life and good living. (By Sigfredo Chiroque Chunga)
title_full_unstemmed Critical pedagogies, life and good living. (By Sigfredo Chiroque Chunga)
title_sort Critical pedagogies, life and good living. (By Sigfredo Chiroque Chunga)
dc.creator.none.fl_str_mv Navarro-Navarro, Bertha Consuelo
author Navarro-Navarro, Bertha Consuelo
author_facet Navarro-Navarro, Bertha Consuelo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Critical pedagogy
Interculturality
Decoloniality
Research
Good living
Pedagogía crítica
Interculturalidad
Descolonialidad
Investigación
Buen vivir
topic Critical pedagogy
Interculturality
Decoloniality
Research
Good living
Pedagogía crítica
Interculturalidad
Descolonialidad
Investigación
Buen vivir
description The book is divided into two parts. In the first, "Life, learning and education," Chiroque examines the relationship between life and nature, highlighting that learning and education only make sense when they are oriented toward "good living" or allin kawsay. The second part, "Critical pedagogies for good living," calls for the construction of a dynamic and democratizing educational model that prioritizes good living without colonialism. Here, Chiroque explores critical pedagogy as a tool to challenge socioeconomic systems contrary to life and social well-being, and promotes a transformative and disruptive education that values ​​ancestral knowledge and incorporates decoloniality and interculturality into the curriculum. Research in teacher training is central to an education that contributes to a "desirable and possible political project" that promotes both science and utopia.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-12-17
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unfv.edu.pe/RCV/article/view/1852
url https://revistas.unfv.edu.pe/RCV/article/view/1852
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unfv.edu.pe/RCV/article/view/1852/3086
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Bertha Consuelo Navarro-Navarro
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Bertha Consuelo Navarro-Navarro
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Federico Villarreal
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Federico Villarreal
dc.source.none.fl_str_mv Cátedra Villarreal; Vol. 12 No. 2 (2024): Cátedra Villarreal
Cátedra Villarreal; Vol. 12 Núm. 2 (2024): Cátedra Villarreal
2311-2212
2310-4767
reponame:Revistas - Universidad Nacional Federico Villarreal
instname:Universidad Nacional Federico Villarreal
instacron:UNFV
instname_str Universidad Nacional Federico Villarreal
instacron_str UNFV
institution UNFV
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Federico Villarreal
collection Revistas - Universidad Nacional Federico Villarreal
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846882420093091840
score 13.425424
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).