“El dios cansado”: la muerte de dios y el triunfo de la poesía en la escritura de José María Eguren
Descripción del Articulo
This article analyzes the religious subtext of “El dios cansado”, one of the best-known poems by José María Eguren (1874-1942). The analysis focuses on the representation of the divine in this text and the multiple enunciative operations from which a critique of the image of the Christian divinity i...
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad Nacional Agraria La Molina |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/1897 |
Enlace del recurso: | https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1897 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | José María Eguren poesía muerte de Dios nihilismo poetry death of God nihilism |
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“El dios cansado”: la muerte de dios y el triunfo de la poesía en la escritura de José María Eguren“The Tired God”: The Death of God and the Triumph of Poetry in the Writing of José María EgurenVargas Canchanya, MartínVargas Canchanya, MartínJosé María Egurenpoesíamuerte de DiosnihilismoJosé María Egurenpoetrydeath of GodnihilismThis article analyzes the religious subtext of “El dios cansado”, one of the best-known poems by José María Eguren (1874-1942). The analysis focuses on the representation of the divine in this text and the multiple enunciative operations from which a critique of the image of the Christian divinity is formulated. Within the framework of a reflection on nihilism and the crisis of enlightened rationalism, it tries to demonstrate how in the analyzed poem Eguren’s writing assumes the Nietzschean topic of the death of God to reinterpret the image of the divine, reveal the inconsistency of the hegemonic discourses and reconsider the place of poetic saying in front of the sacred.En el presente artículo se analiza el subtexto religioso de “El dios cansado”, uno de los poemas más conocidos de José María Eguren (1874-1942). El análisis se centra en la representación de lo divino en este texto y las múltiples operaciones enunciativas a partir de las cuales se formula una crítica a la imagen de la divinidad cristiana. En el marco de una reflexión sobre el nihilismo y la crisis del racionalismo ilustrado, se intenta demostrar cómo en el poema analizado la escritura de Eguren asume el tópico nietzscheano de la muerte de Dios para reinterpretar la imagen de lo divino, revelar la inconsistencia de los discursos hegemónicos y replantear el lugar del decir poético frente a lo sagrado. Universidad Nacional Agraria La Molina2024-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/189710.21704/rtn.v18i1.1897Tierra Nuestra; Vol. 18 No. 1 (2024): January to June; 68-82Tierra Nuestra; Vol. 18 Núm. 1 (2024): Enero a Junio; 68-822519-738X1818-4103reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molinainstname:Universidad Nacional Agraria La Molinainstacron:UNALMspahttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1897/2983https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1897/2985Derechos de autor 2024 Martín Vargas Canchanyahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.lamolina.edu.pe:article/18972025-04-03T14:16:13Z |
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This article analyzes the religious subtext of “El dios cansado”, one of the best-known poems by José María Eguren (1874-1942). The analysis focuses on the representation of the divine in this text and the multiple enunciative operations from which a critique of the image of the Christian divinity is formulated. Within the framework of a reflection on nihilism and the crisis of enlightened rationalism, it tries to demonstrate how in the analyzed poem Eguren’s writing assumes the Nietzschean topic of the death of God to reinterpret the image of the divine, reveal the inconsistency of the hegemonic discourses and reconsider the place of poetic saying in front of the sacred. |
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