Cell phone and virtuality: a systematic review
Descripción del Articulo
This work is the result of the observation of the ways in which the cell phone has burst into daily life, transforming the scenario in which we lived a few decades ago. Although we recognize the benefits of this technology, due to its excessive use, worrying effects arise that we intend to evidence...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad Nacional Agraria La Molina |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/1969 |
Enlace del recurso: | https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1969 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Sordera; educación inclusiva; estudiantes con discapacidad; educación superior; Covid-19 Deafness; inclusive education; students with disabilities; higher education |
id |
REVUNALM_90757b733332299233ce96901bf082c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/1969 |
network_acronym_str |
REVUNALM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina |
repository_id_str |
|
spelling |
Cell phone and virtuality: a systematic reviewEl celular y la virtualidad: una revisión sistemáticaAntúnez de Mayolo, Lily Cuadros Antúnez de Mayolo, Lily Cuadros Sordera; educación inclusiva; estudiantes con discapacidad; educación superior; Covid-19Deafness; inclusive education; students with disabilities; higher educationThis work is the result of the observation of the ways in which the cell phone has burst into daily life, transforming the scenario in which we lived a few decades ago. Although we recognize the benefits of this technology, due to its excessive use, worrying effects arise that we intend to evidence from the review of a set of bibliographic sources. These transformations entail risks for the coexistence among its members of the responsible for weaving values, worldview, customs, idiosyncrasies, etc. In this new reality, young people mainly establish virtual and less affective bonds. They isolate themselves from the environment, show disinterest in tangible spaces and are part of manipulable identities. The virtuality is replacing interpersonal communication. Now the definition of man as an eminently social being is fading. Our objective is to make explicit the progressive dependence of cell phones on ordinary individuals. Unprecedented ways of addressing various topics are opened. relations, social, economic, political processes. That is, technology in the personal, professional, educational spheres, etc.; “Virtualized reality” is leaving aside, among other things, soft skills: empathy, assertiveness, etc. Este trabajo es el resultado de la observación de los modos como el celular ha irrumpido en el quehacer diario, transformando el escenario en el que vivíamos pocas décadas atrás. Aunque reconocemos las bondades de esta tecnología, por su uso excesivo, surgen efectos preocupantes que nos proponemos evidenciar a partir de la revisión de un conjunto de fuentes bibliográficas. Estas transformaciones conllevan riesgos para la convivencia entre los miembros de la comunidad. Ellos entrelazan valores, costumbres; conciben su cosmovisión e idiosincrasia. En esta nueva realidad, principalmente los jóvenes, establecen vínculos virtuales y menos afectivos. Se aíslan del entorno, muestran desinterés por los espacios tangibles y son parte de identidades manipulables. La virtualidad está reemplazando a la comunicación interpersonal. Ahora la definición del hombre como un ser eminentemente social se está desvaneciendo. Nuestro objetivo es explicitar la progresiva dependencia de los celulares del común de los individuos. Se abren formas inéditas de abordar diversas temáticas, relaciones, procesos sociales, económicos políticos. Es decir, la tecnología en todos los ámbitos. La “realidad virtualizada” va dejando de lado, entre otras cosas, las habilidades blandas: empatía, asertividad, etc. Universidad Nacional Agraria La Molina2024-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/196910.21704/rtn.v18i2.1969Tierra Nuestra; Vol. 18 No. 2 (2024): July to December; 219-228Tierra Nuestra; Vol. 18 Núm. 2 (2024): Julio a Diciembre; 219-2282519-738X1818-4103reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molinainstname:Universidad Nacional Agraria La Molinainstacron:UNALMspahttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1969/3063https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1969/3064Derechos de autor 2024 Lily Cuadros Antúnez de Mayolohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.lamolina.edu.pe:article/19692025-06-20T16:14:00Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cell phone and virtuality: a systematic review El celular y la virtualidad: una revisión sistemática |
title |
Cell phone and virtuality: a systematic review |
spellingShingle |
Cell phone and virtuality: a systematic review Antúnez de Mayolo, Lily Cuadros Sordera; educación inclusiva; estudiantes con discapacidad; educación superior; Covid-19 Deafness; inclusive education; students with disabilities; higher education |
title_short |
Cell phone and virtuality: a systematic review |
title_full |
Cell phone and virtuality: a systematic review |
title_fullStr |
Cell phone and virtuality: a systematic review |
title_full_unstemmed |
Cell phone and virtuality: a systematic review |
title_sort |
Cell phone and virtuality: a systematic review |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Antúnez de Mayolo, Lily Cuadros Antúnez de Mayolo, Lily Cuadros |
author |
Antúnez de Mayolo, Lily Cuadros |
author_facet |
Antúnez de Mayolo, Lily Cuadros |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Sordera; educación inclusiva; estudiantes con discapacidad; educación superior; Covid-19 Deafness; inclusive education; students with disabilities; higher education |
topic |
Sordera; educación inclusiva; estudiantes con discapacidad; educación superior; Covid-19 Deafness; inclusive education; students with disabilities; higher education |
description |
This work is the result of the observation of the ways in which the cell phone has burst into daily life, transforming the scenario in which we lived a few decades ago. Although we recognize the benefits of this technology, due to its excessive use, worrying effects arise that we intend to evidence from the review of a set of bibliographic sources. These transformations entail risks for the coexistence among its members of the responsible for weaving values, worldview, customs, idiosyncrasies, etc. In this new reality, young people mainly establish virtual and less affective bonds. They isolate themselves from the environment, show disinterest in tangible spaces and are part of manipulable identities. The virtuality is replacing interpersonal communication. Now the definition of man as an eminently social being is fading. Our objective is to make explicit the progressive dependence of cell phones on ordinary individuals. Unprecedented ways of addressing various topics are opened. relations, social, economic, political processes. That is, technology in the personal, professional, educational spheres, etc.; “Virtualized reality” is leaving aside, among other things, soft skills: empathy, assertiveness, etc. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1969 10.21704/rtn.v18i2.1969 |
url |
https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1969 |
identifier_str_mv |
10.21704/rtn.v18i2.1969 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1969/3063 https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1969/3064 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Lily Cuadros Antúnez de Mayolo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Lily Cuadros Antúnez de Mayolo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Agraria La Molina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Agraria La Molina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tierra Nuestra; Vol. 18 No. 2 (2024): July to December; 219-228 Tierra Nuestra; Vol. 18 Núm. 2 (2024): Julio a Diciembre; 219-228 2519-738X 1818-4103 reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina instname:Universidad Nacional Agraria La Molina instacron:UNALM |
instname_str |
Universidad Nacional Agraria La Molina |
instacron_str |
UNALM |
institution |
UNALM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845795047608418304 |
score |
13.04064 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).