Cell phone and virtuality: a systematic review

Descripción del Articulo

This work is the result of the observation of the ways in which the cell phone has burst into daily life, transforming the scenario in which we lived a few decades ago. Although we recognize the benefits of this technology, due to its excessive use, worrying effects arise that we intend to evidence...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Antúnez de Mayolo, Lily Cuadros
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Nacional Agraria La Molina
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/1969
Enlace del recurso:https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1969
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Sordera; educación inclusiva; estudiantes con discapacidad; educación superior; Covid-19
Deafness; inclusive education; students with disabilities; higher education
id REVUNALM_90757b733332299233ce96901bf082c5
oai_identifier_str oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/1969
network_acronym_str REVUNALM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
repository_id_str
spelling Cell phone and virtuality: a systematic reviewEl celular y la virtualidad: una revisión sistemáticaAntúnez de Mayolo, Lily Cuadros Antúnez de Mayolo, Lily Cuadros Sordera; educación inclusiva; estudiantes con discapacidad; educación superior; Covid-19Deafness; inclusive education; students with disabilities; higher educationThis work is the result of the observation of the ways in which the cell phone has burst into daily life, transforming the scenario in which we lived a few decades ago. Although we recognize the benefits of this technology, due to its excessive use, worrying effects arise that we intend to evidence from the review of a set of bibliographic sources. These transformations entail risks for the coexistence among its members of the responsible for weaving values, worldview, customs, idiosyncrasies, etc. In this new reality, young people mainly establish virtual and less affective bonds. They isolate themselves from the environment, show disinterest in tangible spaces and are part of manipulable identities. The virtuality is replacing interpersonal communication. Now the definition of man as an eminently social being is fading. Our objective is to make explicit the progressive dependence of cell phones on ordinary individuals. Unprecedented ways of addressing various topics are opened. relations, social, economic, political processes. That is, technology in the personal, professional, educational spheres, etc.; “Virtualized reality” is leaving aside, among other things, soft skills: empathy, assertiveness, etc. Este trabajo es el resultado de la observación de los modos como el celular ha irrumpido en el quehacer diario, transformando el escenario en el que vivíamos pocas décadas atrás. Aunque reconocemos las bondades de esta tecnología, por su uso excesivo, surgen efectos preocupantes que nos proponemos evidenciar a partir de la revisión de un conjunto de fuentes bibliográficas. Estas transformaciones conllevan riesgos para la convivencia entre los miembros de la comunidad. Ellos entrelazan valores, costumbres; conciben su cosmovisión e idiosincrasia. En esta nueva realidad, principalmente los jóvenes,  establecen  vínculos virtuales y menos afectivos. Se aíslan del entorno, muestran desinterés por los espacios tangibles y son parte de identidades manipulables. La virtualidad está reemplazando a la comunicación interpersonal. Ahora la definición del hombre como un ser eminentemente social se está desvaneciendo. Nuestro objetivo es explicitar la progresiva dependencia de los celulares del común de los individuos. Se abren formas inéditas de abordar diversas temáticas, relaciones, procesos sociales, económicos políticos. Es decir, la tecnología en todos los ámbitos. La “realidad virtualizada” va dejando de lado, entre otras cosas, las habilidades blandas: empatía, asertividad, etc. Universidad Nacional Agraria La Molina2024-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/196910.21704/rtn.v18i2.1969Tierra Nuestra; Vol. 18 No. 2 (2024): July to December; 219-228Tierra Nuestra; Vol. 18 Núm. 2 (2024): Julio a Diciembre; 219-2282519-738X1818-4103reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molinainstname:Universidad Nacional Agraria La Molinainstacron:UNALMspahttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1969/3063https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1969/3064Derechos de autor 2024 Lily Cuadros Antúnez de Mayolohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.lamolina.edu.pe:article/19692025-06-20T16:14:00Z
dc.title.none.fl_str_mv Cell phone and virtuality: a systematic review
El celular y la virtualidad: una revisión sistemática
title Cell phone and virtuality: a systematic review
spellingShingle Cell phone and virtuality: a systematic review
Antúnez de Mayolo, Lily Cuadros
Sordera; educación inclusiva; estudiantes con discapacidad; educación superior; Covid-19
Deafness; inclusive education; students with disabilities; higher education
title_short Cell phone and virtuality: a systematic review
title_full Cell phone and virtuality: a systematic review
title_fullStr Cell phone and virtuality: a systematic review
title_full_unstemmed Cell phone and virtuality: a systematic review
title_sort Cell phone and virtuality: a systematic review
dc.creator.none.fl_str_mv Antúnez de Mayolo, Lily Cuadros
Antúnez de Mayolo, Lily Cuadros
author Antúnez de Mayolo, Lily Cuadros
author_facet Antúnez de Mayolo, Lily Cuadros
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Sordera; educación inclusiva; estudiantes con discapacidad; educación superior; Covid-19
Deafness; inclusive education; students with disabilities; higher education
topic Sordera; educación inclusiva; estudiantes con discapacidad; educación superior; Covid-19
Deafness; inclusive education; students with disabilities; higher education
description This work is the result of the observation of the ways in which the cell phone has burst into daily life, transforming the scenario in which we lived a few decades ago. Although we recognize the benefits of this technology, due to its excessive use, worrying effects arise that we intend to evidence from the review of a set of bibliographic sources. These transformations entail risks for the coexistence among its members of the responsible for weaving values, worldview, customs, idiosyncrasies, etc. In this new reality, young people mainly establish virtual and less affective bonds. They isolate themselves from the environment, show disinterest in tangible spaces and are part of manipulable identities. The virtuality is replacing interpersonal communication. Now the definition of man as an eminently social being is fading. Our objective is to make explicit the progressive dependence of cell phones on ordinary individuals. Unprecedented ways of addressing various topics are opened. relations, social, economic, political processes. That is, technology in the personal, professional, educational spheres, etc.; “Virtualized reality” is leaving aside, among other things, soft skills: empathy, assertiveness, etc. 
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1969
10.21704/rtn.v18i2.1969
url https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1969
identifier_str_mv 10.21704/rtn.v18i2.1969
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1969/3063
https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1969/3064
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Lily Cuadros Antúnez de Mayolo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Lily Cuadros Antúnez de Mayolo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Agraria La Molina
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Agraria La Molina
dc.source.none.fl_str_mv Tierra Nuestra; Vol. 18 No. 2 (2024): July to December; 219-228
Tierra Nuestra; Vol. 18 Núm. 2 (2024): Julio a Diciembre; 219-228
2519-738X
1818-4103
reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
instname:Universidad Nacional Agraria La Molina
instacron:UNALM
instname_str Universidad Nacional Agraria La Molina
instacron_str UNALM
institution UNALM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
collection Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845795047608418304
score 13.04064
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).