Analysis of dam breakage during Hurricane Katrina 2005

Descripción del Articulo

Hurricane Katrina was the costliest and one of the deadliest natural disasters in the history of the United States. It resulted in catastrophic loss of life and left thousands without homes. Levee breaches surrounded the city of New Orleans as a result of the massive storm surge. Many levee failures...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Cerna-Díaz, Alfonso Armando, Cerna-Vásquez, Alfonso
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Nacional Agraria La Molina
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/1753
Enlace del recurso:https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/acu/article/view/1753
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Falla crítica
infiltración transiente
perfil del suelo
erosión
grieta
estabilidad
tubificación
Critical failure surface
transient flow
soil profile
scour
crack
stability
id REVUNALM_151ee598b6a73cd67110f8430ff2848c
oai_identifier_str oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/1753
network_acronym_str REVUNALM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
repository_id_str
spelling Analysis of dam breakage during Hurricane Katrina 2005ANÁLISIS DE ROTURA DE DIQUE DURANTE EL HURACÁN KATRINA 2005Cerna-Díaz, Alfonso Armando Cerna-Vásquez, AlfonsoCerna-Díaz, Alfonso Armando Cerna-Vásquez, Alfonso Falla críticainfiltración transienteperfil del sueloerosióngrietaestabilidad tubificaciónCritical failure surfacetransient flowsoil profilescourcrackstabilityHurricane Katrina was the costliest and one of the deadliest natural disasters in the history of the United States. It resulted in catastrophic loss of life and left thousands without homes. Levee breaches surrounded the city of New Orleans as a result of the massive storm surge. Many levee failures occurred including the 17 th Street Canal, Industrial Canal, London Avenue Canal, and the Inner Harbor Navigation Canal (IHNC). This report focuses on investigating the mode of failure of the south breach on the east bank of the Inner Harbor Navigational Canal. Computer software Seep/W and Slope/W from Geostudio were used to estimate levee transient flow and critical stability case using Spencer’s rigorous method. Results indicate that piping failure mechanism did not occur as computed hydraulic gradients were lower than the critical value. Furthermore, factor of safety against semirotational failure is 1.24. Finally, from erosion photos and a semi-empirical solution estimate, a 3 ft of erosion at the toe of the levee occurred that triggered a factor of safety against overturning of 0.94. Additionally, for the same erosion condition, a factor of safety of 1.42 was obtained against translational failure mechanism. Based on the results, it is concluded that the critical mode of failure due to erosion was overturning.El huracán Katrina fue el desastre natural más costoso y uno de los más mortales en la historia de los Estados Unidos. Muchos diques que circundan la ciudad de Nueva Orleans fueron afectados como resultado del evento de tormenta masivo. Se produjeron muchas fallas en los diques, incluidos el canal de la calle 17, el canal industrial, el canal de la avenida London y el canal de navegación del puerto interior (IHNC). Este trabajo de investigación tuvo como objetivo central evaluar el modo de falla del sector sur en la orilla este del dique de tierra IHNC. Se utilizaron programas de cómputo Seep/W y Slope/W de Geostudio para estimar el flujo transiente y estabilidad del dique para determinación del evento crítico. El análisis de estabilidad se realizó mediante el método riguroso de Spencer. Los principales resultados encontrados nos indican que las falla por tubificación no se ha producido debido a que el gradiente máximo de salida es menor que el gradiente crítico del suelo. También se pudo encontrar que el factor de seguridad para la estabilidad semi-rotacional del dique es de 1,24. Finalmente; a partir de fotos de erosión y métodos semiempiricos se estimó 3 pies de socavación al pie del dique, lo que permite obtener un factor de seguridad contra el vuelco F.S= 0,94, obteniéndose además que para la misma socavación, la estabilidad por traslación fue controlado, obteniéndose  un FS = 1,42. En base a los resultados obtenidos, se concluye que el modo crítico de falla debido a la erosión es el de volcamiento.Universidad Nacional Agraria La Molina La Molina2021-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/acu/article/view/175310.21704/ac.v82i1.1753Anales Científicos; Vol. 82 Núm. 1 (2021): Enero a Junio; 130-140Anales Científicos; Vol. 82 No. 1 (2021): Enero a Junio; 130-1402519-73980255-0407reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molinainstname:Universidad Nacional Agraria La Molinainstacron:UNALMspahttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/acu/article/view/1753/2266Derechos de autor 2021 Alfonso Armando Cerna-Díaz, Alfonso Cerna-Vásquezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.lamolina.edu.pe:article/17532021-11-16T23:11:17Z
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of dam breakage during Hurricane Katrina 2005
ANÁLISIS DE ROTURA DE DIQUE DURANTE EL HURACÁN KATRINA 2005
title Analysis of dam breakage during Hurricane Katrina 2005
spellingShingle Analysis of dam breakage during Hurricane Katrina 2005
Cerna-Díaz, Alfonso Armando
Falla crítica
infiltración transiente
perfil del suelo
erosión
grieta
estabilidad
tubificación
Critical failure surface
transient flow
soil profile
scour
crack
stability
title_short Analysis of dam breakage during Hurricane Katrina 2005
title_full Analysis of dam breakage during Hurricane Katrina 2005
title_fullStr Analysis of dam breakage during Hurricane Katrina 2005
title_full_unstemmed Analysis of dam breakage during Hurricane Katrina 2005
title_sort Analysis of dam breakage during Hurricane Katrina 2005
dc.creator.none.fl_str_mv Cerna-Díaz, Alfonso Armando
Cerna-Vásquez, Alfonso
Cerna-Díaz, Alfonso Armando
Cerna-Vásquez, Alfonso
author Cerna-Díaz, Alfonso Armando
author_facet Cerna-Díaz, Alfonso Armando
Cerna-Vásquez, Alfonso
Cerna-Vásquez, Alfonso
author_role author
author2 Cerna-Vásquez, Alfonso
Cerna-Vásquez, Alfonso
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Falla crítica
infiltración transiente
perfil del suelo
erosión
grieta
estabilidad
tubificación
Critical failure surface
transient flow
soil profile
scour
crack
stability
topic Falla crítica
infiltración transiente
perfil del suelo
erosión
grieta
estabilidad
tubificación
Critical failure surface
transient flow
soil profile
scour
crack
stability
description Hurricane Katrina was the costliest and one of the deadliest natural disasters in the history of the United States. It resulted in catastrophic loss of life and left thousands without homes. Levee breaches surrounded the city of New Orleans as a result of the massive storm surge. Many levee failures occurred including the 17 th Street Canal, Industrial Canal, London Avenue Canal, and the Inner Harbor Navigation Canal (IHNC). This report focuses on investigating the mode of failure of the south breach on the east bank of the Inner Harbor Navigational Canal. Computer software Seep/W and Slope/W from Geostudio were used to estimate levee transient flow and critical stability case using Spencer’s rigorous method. Results indicate that piping failure mechanism did not occur as computed hydraulic gradients were lower than the critical value. Furthermore, factor of safety against semirotational failure is 1.24. Finally, from erosion photos and a semi-empirical solution estimate, a 3 ft of erosion at the toe of the levee occurred that triggered a factor of safety against overturning of 0.94. Additionally, for the same erosion condition, a factor of safety of 1.42 was obtained against translational failure mechanism. Based on the results, it is concluded that the critical mode of failure due to erosion was overturning.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-27
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/acu/article/view/1753
10.21704/ac.v82i1.1753
url https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/acu/article/view/1753
identifier_str_mv 10.21704/ac.v82i1.1753
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/acu/article/view/1753/2266
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Alfonso Armando Cerna-Díaz, Alfonso Cerna-Vásquez
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Alfonso Armando Cerna-Díaz, Alfonso Cerna-Vásquez
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Agraria La Molina La Molina
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Agraria La Molina La Molina
dc.source.none.fl_str_mv Anales Científicos; Vol. 82 Núm. 1 (2021): Enero a Junio; 130-140
Anales Científicos; Vol. 82 No. 1 (2021): Enero a Junio; 130-140
2519-7398
0255-0407
reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
instname:Universidad Nacional Agraria La Molina
instacron:UNALM
instname_str Universidad Nacional Agraria La Molina
instacron_str UNALM
institution UNALM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
collection Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1848965919658737664
score 12.784083
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).