¡Esto también pasará!

Descripción del Articulo

The article describes the appearance of COVID-19 in an unpredictable way on planet Earth and the consequences it has had for humanity, which was not prepared for a pandemic of this magnitude. It relates the psychological and material situation in which many children and young people --generation X,...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Latorre Ariño, Marino
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Marcelino Champagnat
Repositorio:Revista educa UMCH
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.umch.edu.pe:article/133
Enlace del recurso:https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:amenaza
centennials
ciencia
darwinismo social
generación X
millenials
oportunidad
pandemia
tecnología
tiempos pos-normales
threat
science
social Darwinism
generation X
millennial
opportunity
pandemic
technology
post-normal times
id REVUMCH_57216e4c33bbdc4df743639ec5c08d40
oai_identifier_str oai:revistas.umch.edu.pe:article/133
network_acronym_str REVUMCH
network_name_str Revista educa UMCH
repository_id_str .
spelling ¡Esto también pasará!This too shall pass!Latorre Ariño, MarinoLatorre Ariño, Marinoamenazacentennialscienciadarwinismo socialgeneración Xmillenialsoportunidadpandemiatecnologíatiempos pos-normalesthreatcentennialssciencesocial Darwinismgeneration Xmillennialopportunitypandemictechnologypost-normal timesThe article describes the appearance of COVID-19 in an unpredictable way on planet Earth and the consequences it has had for humanity, which was not prepared for a pandemic of this magnitude. It relates the psychological and material situation in which many children and young people --generation X, Y, Z -- lived before the pandemic and the consequences they have had to live in this experience of lockdown due to the quarantine imposed and what lessons can be drawn from the situation experienced. It also deals with the origin and form of spread of COVID-19, the possible political and economic interests that may have given rise to it, as well as the health policies implemented by different countries, and asks whether science is the solution. It concludes with a reflection on whether this threat can be reversed into an opportunity for humans to reflect and, after living this experience, learn to live in a more humane way and whether a new and better world order can be created for all.El artículo describe la aparición del COVID-19 de forma imprevisible en el planeta Tierra y las consecuencias que ha tenido para la humanidad, que no estaba preparada para una pandemia de esta magnitud. Relata la situación psicológica y material en la que vivían muchos niños y jóvenes –generación X, Y, Z—antes de la pandemia y de las consecuencias que han tenido que vivir en esta experiencia de confinamiento de las casas por la cuarentena impuesta y qué enseñanzas se pueden extraer de la situación vivida. Así mismo trata del origen y la forma de propagación del COVID-19, de los posibles intereses políticos y económicos que lo han podido dar origen, así como de las políticas sanitarias implementadas por los países y se pregunta si la ciencia es la solución. Concluye con una reflexión sobre si la amenaza puede revertirse en una oportunidad para que los humanos reflexionen y, después de vivir esta experiencia, aprendan a vivir de forma más humana y se pueda originar un nuevo orden mundial mejor para todos.Universidad Marcelino Champagnat2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlapplication/ziphttps://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/13310.35756/educaumch.202015.133EDUCA UMCH Journal; No. 15 (2020): Journal EDUCA UMCH N°15 2020 (january - june); 23-44Revista EDUCA UMCH; Núm. 15 (2020): Revista EDUCA UMCH N°15 2020 (enero - junio); 23-442617-03372617-808710.35756/educaumch.202015reponame:Revista educa UMCHinstname:Universidad Marcelino Champagnatinstacron:UMCHspahttps://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133/93https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133/452https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133/468https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133/46910.35756/educaumch.202015.133.93Derechos de autor 2020 Marino Latorre Ariñohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.umch.edu.pe:article/1332025-09-08T16:26:29Z
dc.title.none.fl_str_mv ¡Esto también pasará!
This too shall pass!
title ¡Esto también pasará!
spellingShingle ¡Esto también pasará!
Latorre Ariño, Marino
amenaza
centennials
ciencia
darwinismo social
generación X
millenials
oportunidad
pandemia
tecnología
tiempos pos-normales
threat
centennials
science
social Darwinism
generation X
millennial
opportunity
pandemic
technology
post-normal times
title_short ¡Esto también pasará!
title_full ¡Esto también pasará!
title_fullStr ¡Esto también pasará!
title_full_unstemmed ¡Esto también pasará!
title_sort ¡Esto también pasará!
dc.creator.none.fl_str_mv Latorre Ariño, Marino
Latorre Ariño, Marino
author Latorre Ariño, Marino
author_facet Latorre Ariño, Marino
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv amenaza
centennials
ciencia
darwinismo social
generación X
millenials
oportunidad
pandemia
tecnología
tiempos pos-normales
threat
centennials
science
social Darwinism
generation X
millennial
opportunity
pandemic
technology
post-normal times
topic amenaza
centennials
ciencia
darwinismo social
generación X
millenials
oportunidad
pandemia
tecnología
tiempos pos-normales
threat
centennials
science
social Darwinism
generation X
millennial
opportunity
pandemic
technology
post-normal times
description The article describes the appearance of COVID-19 in an unpredictable way on planet Earth and the consequences it has had for humanity, which was not prepared for a pandemic of this magnitude. It relates the psychological and material situation in which many children and young people --generation X, Y, Z -- lived before the pandemic and the consequences they have had to live in this experience of lockdown due to the quarantine imposed and what lessons can be drawn from the situation experienced. It also deals with the origin and form of spread of COVID-19, the possible political and economic interests that may have given rise to it, as well as the health policies implemented by different countries, and asks whether science is the solution. It concludes with a reflection on whether this threat can be reversed into an opportunity for humans to reflect and, after living this experience, learn to live in a more humane way and whether a new and better world order can be created for all.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133
10.35756/educaumch.202015.133
url https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133
identifier_str_mv 10.35756/educaumch.202015.133
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133/93
https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133/452
https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133/468
https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133/469
10.35756/educaumch.202015.133.93
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Marino Latorre Ariño
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Marino Latorre Ariño
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Marcelino Champagnat
publisher.none.fl_str_mv Universidad Marcelino Champagnat
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA UMCH Journal; No. 15 (2020): Journal EDUCA UMCH N°15 2020 (january - june); 23-44
Revista EDUCA UMCH; Núm. 15 (2020): Revista EDUCA UMCH N°15 2020 (enero - junio); 23-44
2617-0337
2617-8087
10.35756/educaumch.202015
reponame:Revista educa UMCH
instname:Universidad Marcelino Champagnat
instacron:UMCH
instname_str Universidad Marcelino Champagnat
instacron_str UMCH
institution UMCH
reponame_str Revista educa UMCH
collection Revista educa UMCH
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843617149460938752
score 13.888049
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).