¡Esto también pasará!
Descripción del Articulo
The article describes the appearance of COVID-19 in an unpredictable way on planet Earth and the consequences it has had for humanity, which was not prepared for a pandemic of this magnitude. It relates the psychological and material situation in which many children and young people --generation X,...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Universidad Marcelino Champagnat |
| Repositorio: | Revista educa UMCH |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.umch.edu.pe:article/133 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | amenaza centennials ciencia darwinismo social generación X millenials oportunidad pandemia tecnología tiempos pos-normales threat science social Darwinism generation X millennial opportunity pandemic technology post-normal times |
| id |
REVUMCH_57216e4c33bbdc4df743639ec5c08d40 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.umch.edu.pe:article/133 |
| network_acronym_str |
REVUMCH |
| network_name_str |
Revista educa UMCH |
| repository_id_str |
. |
| spelling |
¡Esto también pasará!This too shall pass!Latorre Ariño, MarinoLatorre Ariño, Marinoamenazacentennialscienciadarwinismo socialgeneración Xmillenialsoportunidadpandemiatecnologíatiempos pos-normalesthreatcentennialssciencesocial Darwinismgeneration Xmillennialopportunitypandemictechnologypost-normal timesThe article describes the appearance of COVID-19 in an unpredictable way on planet Earth and the consequences it has had for humanity, which was not prepared for a pandemic of this magnitude. It relates the psychological and material situation in which many children and young people --generation X, Y, Z -- lived before the pandemic and the consequences they have had to live in this experience of lockdown due to the quarantine imposed and what lessons can be drawn from the situation experienced. It also deals with the origin and form of spread of COVID-19, the possible political and economic interests that may have given rise to it, as well as the health policies implemented by different countries, and asks whether science is the solution. It concludes with a reflection on whether this threat can be reversed into an opportunity for humans to reflect and, after living this experience, learn to live in a more humane way and whether a new and better world order can be created for all.El artículo describe la aparición del COVID-19 de forma imprevisible en el planeta Tierra y las consecuencias que ha tenido para la humanidad, que no estaba preparada para una pandemia de esta magnitud. Relata la situación psicológica y material en la que vivían muchos niños y jóvenes –generación X, Y, Z—antes de la pandemia y de las consecuencias que han tenido que vivir en esta experiencia de confinamiento de las casas por la cuarentena impuesta y qué enseñanzas se pueden extraer de la situación vivida. Así mismo trata del origen y la forma de propagación del COVID-19, de los posibles intereses políticos y económicos que lo han podido dar origen, así como de las políticas sanitarias implementadas por los países y se pregunta si la ciencia es la solución. Concluye con una reflexión sobre si la amenaza puede revertirse en una oportunidad para que los humanos reflexionen y, después de vivir esta experiencia, aprendan a vivir de forma más humana y se pueda originar un nuevo orden mundial mejor para todos.Universidad Marcelino Champagnat2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlapplication/ziphttps://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/13310.35756/educaumch.202015.133EDUCA UMCH Journal; No. 15 (2020): Journal EDUCA UMCH N°15 2020 (january - june); 23-44Revista EDUCA UMCH; Núm. 15 (2020): Revista EDUCA UMCH N°15 2020 (enero - junio); 23-442617-03372617-808710.35756/educaumch.202015reponame:Revista educa UMCHinstname:Universidad Marcelino Champagnatinstacron:UMCHspahttps://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133/93https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133/452https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133/468https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133/46910.35756/educaumch.202015.133.93Derechos de autor 2020 Marino Latorre Ariñohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.umch.edu.pe:article/1332025-09-08T16:26:29Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
¡Esto también pasará! This too shall pass! |
| title |
¡Esto también pasará! |
| spellingShingle |
¡Esto también pasará! Latorre Ariño, Marino amenaza centennials ciencia darwinismo social generación X millenials oportunidad pandemia tecnología tiempos pos-normales threat centennials science social Darwinism generation X millennial opportunity pandemic technology post-normal times |
| title_short |
¡Esto también pasará! |
| title_full |
¡Esto también pasará! |
| title_fullStr |
¡Esto también pasará! |
| title_full_unstemmed |
¡Esto también pasará! |
| title_sort |
¡Esto también pasará! |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Latorre Ariño, Marino Latorre Ariño, Marino |
| author |
Latorre Ariño, Marino |
| author_facet |
Latorre Ariño, Marino |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
amenaza centennials ciencia darwinismo social generación X millenials oportunidad pandemia tecnología tiempos pos-normales threat centennials science social Darwinism generation X millennial opportunity pandemic technology post-normal times |
| topic |
amenaza centennials ciencia darwinismo social generación X millenials oportunidad pandemia tecnología tiempos pos-normales threat centennials science social Darwinism generation X millennial opportunity pandemic technology post-normal times |
| description |
The article describes the appearance of COVID-19 in an unpredictable way on planet Earth and the consequences it has had for humanity, which was not prepared for a pandemic of this magnitude. It relates the psychological and material situation in which many children and young people --generation X, Y, Z -- lived before the pandemic and the consequences they have had to live in this experience of lockdown due to the quarantine imposed and what lessons can be drawn from the situation experienced. It also deals with the origin and form of spread of COVID-19, the possible political and economic interests that may have given rise to it, as well as the health policies implemented by different countries, and asks whether science is the solution. It concludes with a reflection on whether this threat can be reversed into an opportunity for humans to reflect and, after living this experience, learn to live in a more humane way and whether a new and better world order can be created for all. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133 10.35756/educaumch.202015.133 |
| url |
https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133 |
| identifier_str_mv |
10.35756/educaumch.202015.133 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133/93 https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133/452 https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133/468 https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/133/469 10.35756/educaumch.202015.133.93 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Marino Latorre Ariño http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Marino Latorre Ariño http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html text/xml application/zip |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Marcelino Champagnat |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Marcelino Champagnat |
| dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA UMCH Journal; No. 15 (2020): Journal EDUCA UMCH N°15 2020 (january - june); 23-44 Revista EDUCA UMCH; Núm. 15 (2020): Revista EDUCA UMCH N°15 2020 (enero - junio); 23-44 2617-0337 2617-8087 10.35756/educaumch.202015 reponame:Revista educa UMCH instname:Universidad Marcelino Champagnat instacron:UMCH |
| instname_str |
Universidad Marcelino Champagnat |
| instacron_str |
UMCH |
| institution |
UMCH |
| reponame_str |
Revista educa UMCH |
| collection |
Revista educa UMCH |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1843617149460938752 |
| score |
13.888049 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).