Programming and robotics: how and what for. Analysis of education policies in Argentina
Descripción del Articulo
Although the relationship between programming, robotics and education has a long history, these specific knowledge and skills were not explicitly included in the official documents of the Latin American education policy until recently. Argentina is the first South American country in which programmi...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad de Lima |
Repositorio: | Revistas - Universidad de Lima |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.ulima.edu.pe:article/4607 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4607 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Programming Robotics Media Education Digital Literacy Education Policy Programación Robótica Educación mediática Alfabetización digital Política educativa |
id |
REVULIMA_e8927623065ab74e452646482878c04b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ulima.edu.pe:article/4607 |
network_acronym_str |
REVULIMA |
network_name_str |
Revistas - Universidad de Lima |
repository_id_str |
|
spelling |
Programming and robotics: how and what for. Analysis of education policies in ArgentinaProgramación y robótica: cómo y para qué. Análisis de las políticas educativas en ArgentinaAlbarello, FranciscoHafner Táboas, AmaliaProgrammingRoboticsMedia EducationDigital LiteracyEducation PolicyProgramaciónRobóticaEducación mediáticaAlfabetización digitalPolítica educativaAlthough the relationship between programming, robotics and education has a long history, these specific knowledge and skills were not explicitly included in the official documents of the Latin American education policy until recently. Argentina is the first South American country in which programming and robotics are included in the basic contents of compulsory education. In this article, based on a qualitative analysis of a set of official documents, we propose to explore the arguments favoring the inclusion of programming and robotics in formal education, and the way in which they are suggested to be incorporated in classrooms.Si bien la relación entre la programación, la robótica y la educación tiene una larga historia, estos saberes y habilidades específicos no fueron incluidos de forma explícita en los documentos oficiales de la política educativa de América Latina hasta épocas recientes. Argentina es el primer país de América del Sur en el que la programación y la robótica se incluyen entre los contenidos básicos de la educación obligatoria. En este artículo, a partir de un análisis cualitativo de un conjunto de documentos oficiales, proponemos explorar la forma en la que se argumenta a favor de la inclusión de la programación y la robótica en la educación formal y el modo en el que se propone incorporarlas en el aula.Universidad de Lima. Facultad de Comunicación2019-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEvaluado por paresapplication/epub+zipapplication/pdfhttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/460710.26439/contratexto2019.n032.4607Contratexto; No. 032 (2019): Media education in Ibero-America: evolution and challenges; 71-93Contratexto; Núm. 032 (2019): Educación mediática en Iberoamérica: desarrollo y desafíos; 71-93Contratexto; n. 032 (2019): Educação para a mídia na Ibero-América: desenvolvimento e desafios; 71-931993-49041025-994510.26439/contratexto2019.n032reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4607/4552https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4607/4582Derechos de autor 2020 Contratextoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ulima.edu.pe:article/46072023-12-12T20:53:07Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Programming and robotics: how and what for. Analysis of education policies in Argentina Programación y robótica: cómo y para qué. Análisis de las políticas educativas en Argentina |
title |
Programming and robotics: how and what for. Analysis of education policies in Argentina |
spellingShingle |
Programming and robotics: how and what for. Analysis of education policies in Argentina Albarello, Francisco Programming Robotics Media Education Digital Literacy Education Policy Programación Robótica Educación mediática Alfabetización digital Política educativa |
title_short |
Programming and robotics: how and what for. Analysis of education policies in Argentina |
title_full |
Programming and robotics: how and what for. Analysis of education policies in Argentina |
title_fullStr |
Programming and robotics: how and what for. Analysis of education policies in Argentina |
title_full_unstemmed |
Programming and robotics: how and what for. Analysis of education policies in Argentina |
title_sort |
Programming and robotics: how and what for. Analysis of education policies in Argentina |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Albarello, Francisco Hafner Táboas, Amalia |
author |
Albarello, Francisco |
author_facet |
Albarello, Francisco Hafner Táboas, Amalia |
author_role |
author |
author2 |
Hafner Táboas, Amalia |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Programming Robotics Media Education Digital Literacy Education Policy Programación Robótica Educación mediática Alfabetización digital Política educativa |
topic |
Programming Robotics Media Education Digital Literacy Education Policy Programación Robótica Educación mediática Alfabetización digital Política educativa |
description |
Although the relationship between programming, robotics and education has a long history, these specific knowledge and skills were not explicitly included in the official documents of the Latin American education policy until recently. Argentina is the first South American country in which programming and robotics are included in the basic contents of compulsory education. In this article, based on a qualitative analysis of a set of official documents, we propose to explore the arguments favoring the inclusion of programming and robotics in formal education, and the way in which they are suggested to be incorporated in classrooms. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-22 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4607 10.26439/contratexto2019.n032.4607 |
url |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4607 |
identifier_str_mv |
10.26439/contratexto2019.n032.4607 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4607/4552 https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4607/4582 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Contratexto info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Contratexto |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/epub+zip application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Contratexto; No. 032 (2019): Media education in Ibero-America: evolution and challenges; 71-93 Contratexto; Núm. 032 (2019): Educación mediática en Iberoamérica: desarrollo y desafíos; 71-93 Contratexto; n. 032 (2019): Educação para a mídia na Ibero-América: desenvolvimento e desafios; 71-93 1993-4904 1025-9945 10.26439/contratexto2019.n032 reponame:Revistas - Universidad de Lima instname:Universidad de Lima instacron:ULIMA |
instname_str |
Universidad de Lima |
instacron_str |
ULIMA |
institution |
ULIMA |
reponame_str |
Revistas - Universidad de Lima |
collection |
Revistas - Universidad de Lima |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844893197357023232 |
score |
13.040638 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).