Information and Communication Technologies in hybrid environments

Descripción del Articulo

This article discusses the importance of ICTs in education based on their use in the teaching-learning process, recognizing that historically they have been applied for the benefit or detriment of humanity. It analyzes the production of information and knowledge in today's societies, from the p...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Suárez Conejero , Juana Elvira
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Le Cordon Bleu
Repositorio:Revistas - Universidad Le Cordon Bleu
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.52.234.130.152:article/232
Enlace del recurso:https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/232
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:ICT, Educommunication, information, knowledge, generational dialogue.
TIC, Educomunicación, información, conocimientos, diálogo generacional.
id REVULCB_7ce476b5de45ca04c85ef2f835f83770
oai_identifier_str oai:ojs2.52.234.130.152:article/232
network_acronym_str REVULCB
network_name_str Revistas - Universidad Le Cordon Bleu
repository_id_str
spelling Information and Communication Technologies in hybrid environmentsTecnologías de las Información y las Comunicaciones en ambientes híbridos Suárez Conejero , Juana ElviraICT, Educommunication, information, knowledge, generational dialogue.TIC, Educomunicación, información, conocimientos, diálogo generacional.This article discusses the importance of ICTs in education based on their use in the teaching-learning process, recognizing that historically they have been applied for the benefit or detriment of humanity. It analyzes the production of information and knowledge in today's societies, from the perspective of non-professional informants found in virtual networks, as well as the responsibility of the academy in the generation of knowledge. It is recognized that, as consumers, we have a lack of skills to be able to choose the best information among all the possibilities presented in the network; in this problem also emerges the Dunning-Kruger syndrome that forces us to evaluate our competences before judging or prejudging a subject or discipline of knowledge. A call is made to address Educommunication as a strategy for the promotion of generational dialogue, between teachers and students, in hybrid environments, since classrooms are in a crucial historical moment where the indiscriminate consumption of information available in different spaces of the network can be vindicated. Likewise, experiences in teaching that reveal opportunities to improve academic spaces with the use of ICT are presented.El presente artículo plantea la importancia de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) en la educación a partir de su uso en el proceso de enseñanza aprendizaje, reconociendo que históricamente se han aplicado para beneficio o detrimento de la humanidad. Se analiza la producción de información y conocimientos en las sociedades actuales, desde la perspectiva de los informadores no profesionales que se encuentran en las redes virtuales, así como la responsabilidad de la academia en la generación de conocimientos. Se reconoce que, como consumidores, tenemos una carencia de habilidades para poder elegir la mejor información entre todas las posibilidades que se presentan en la red; en esta problemática también emerge el síndrome de Dunning-Kruger que nos obliga a evaluar nuestras competencias antes de juzgar o prejuzgar un tema o disciplina del conocimiento. Se hace un llamado a atender la Educomunicación como estrategia para el fomento del diálogo generacional, entre los docentes y los estudiantes, en ambientes híbridos, pues las aulas de clase están en un momento histórico crucial donde se puede reivindicar el consumo indiscriminado de información disponible en diferentes espacios de la red. De igual manera se exponen experiencias en el quehacer docente que develan oportunidades de mejorar los espacios académicos con el uso de las TIC.Universidad Le Cordon Bleu2022-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/23210.36955/RIULCB.2022v9n2.001Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 9 Núm. 2 (2022); 5-152409-1537reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleuinstname:Universidad Le Cordon Bleuinstacron:ULCBspahttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/232/444https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/232/456Derechos de autor 2022 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleuhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.52.234.130.152:article/2322022-07-24T12:20:04Z
dc.title.none.fl_str_mv Information and Communication Technologies in hybrid environments
Tecnologías de las Información y las Comunicaciones en ambientes híbridos
title Information and Communication Technologies in hybrid environments
spellingShingle Information and Communication Technologies in hybrid environments
Suárez Conejero , Juana Elvira
ICT, Educommunication, information, knowledge, generational dialogue.
TIC, Educomunicación, información, conocimientos, diálogo generacional.
title_short Information and Communication Technologies in hybrid environments
title_full Information and Communication Technologies in hybrid environments
title_fullStr Information and Communication Technologies in hybrid environments
title_full_unstemmed Information and Communication Technologies in hybrid environments
title_sort Information and Communication Technologies in hybrid environments
dc.creator.none.fl_str_mv Suárez Conejero , Juana Elvira
author Suárez Conejero , Juana Elvira
author_facet Suárez Conejero , Juana Elvira
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv ICT, Educommunication, information, knowledge, generational dialogue.
TIC, Educomunicación, información, conocimientos, diálogo generacional.
topic ICT, Educommunication, information, knowledge, generational dialogue.
TIC, Educomunicación, información, conocimientos, diálogo generacional.
description This article discusses the importance of ICTs in education based on their use in the teaching-learning process, recognizing that historically they have been applied for the benefit or detriment of humanity. It analyzes the production of information and knowledge in today's societies, from the perspective of non-professional informants found in virtual networks, as well as the responsibility of the academy in the generation of knowledge. It is recognized that, as consumers, we have a lack of skills to be able to choose the best information among all the possibilities presented in the network; in this problem also emerges the Dunning-Kruger syndrome that forces us to evaluate our competences before judging or prejudging a subject or discipline of knowledge. A call is made to address Educommunication as a strategy for the promotion of generational dialogue, between teachers and students, in hybrid environments, since classrooms are in a crucial historical moment where the indiscriminate consumption of information available in different spaces of the network can be vindicated. Likewise, experiences in teaching that reveal opportunities to improve academic spaces with the use of ICT are presented.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-23
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/232
10.36955/RIULCB.2022v9n2.001
url https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/232
identifier_str_mv 10.36955/RIULCB.2022v9n2.001
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/232/444
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/232/456
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Le Cordon Bleu
publisher.none.fl_str_mv Universidad Le Cordon Bleu
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 9 Núm. 2 (2022); 5-15
2409-1537
reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleu
instname:Universidad Le Cordon Bleu
instacron:ULCB
instname_str Universidad Le Cordon Bleu
instacron_str ULCB
institution ULCB
reponame_str Revistas - Universidad Le Cordon Bleu
collection Revistas - Universidad Le Cordon Bleu
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1842623824141484032
score 13.377866
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).