Information and Communication Technologies in hybrid environments
Descripción del Articulo
This article discusses the importance of ICTs in education based on their use in the teaching-learning process, recognizing that historically they have been applied for the benefit or detriment of humanity. It analyzes the production of information and knowledge in today's societies, from the p...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2022 |
| Institución: | Universidad Le Cordon Bleu |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.52.234.130.152:article/232 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/232 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | ICT, Educommunication, information, knowledge, generational dialogue. TIC, Educomunicación, información, conocimientos, diálogo generacional. |
| id |
REVULCB_7ce476b5de45ca04c85ef2f835f83770 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs2.52.234.130.152:article/232 |
| network_acronym_str |
REVULCB |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Information and Communication Technologies in hybrid environmentsTecnologías de las Información y las Comunicaciones en ambientes híbridos Suárez Conejero , Juana ElviraICT, Educommunication, information, knowledge, generational dialogue.TIC, Educomunicación, información, conocimientos, diálogo generacional.This article discusses the importance of ICTs in education based on their use in the teaching-learning process, recognizing that historically they have been applied for the benefit or detriment of humanity. It analyzes the production of information and knowledge in today's societies, from the perspective of non-professional informants found in virtual networks, as well as the responsibility of the academy in the generation of knowledge. It is recognized that, as consumers, we have a lack of skills to be able to choose the best information among all the possibilities presented in the network; in this problem also emerges the Dunning-Kruger syndrome that forces us to evaluate our competences before judging or prejudging a subject or discipline of knowledge. A call is made to address Educommunication as a strategy for the promotion of generational dialogue, between teachers and students, in hybrid environments, since classrooms are in a crucial historical moment where the indiscriminate consumption of information available in different spaces of the network can be vindicated. Likewise, experiences in teaching that reveal opportunities to improve academic spaces with the use of ICT are presented.El presente artículo plantea la importancia de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) en la educación a partir de su uso en el proceso de enseñanza aprendizaje, reconociendo que históricamente se han aplicado para beneficio o detrimento de la humanidad. Se analiza la producción de información y conocimientos en las sociedades actuales, desde la perspectiva de los informadores no profesionales que se encuentran en las redes virtuales, así como la responsabilidad de la academia en la generación de conocimientos. Se reconoce que, como consumidores, tenemos una carencia de habilidades para poder elegir la mejor información entre todas las posibilidades que se presentan en la red; en esta problemática también emerge el síndrome de Dunning-Kruger que nos obliga a evaluar nuestras competencias antes de juzgar o prejuzgar un tema o disciplina del conocimiento. Se hace un llamado a atender la Educomunicación como estrategia para el fomento del diálogo generacional, entre los docentes y los estudiantes, en ambientes híbridos, pues las aulas de clase están en un momento histórico crucial donde se puede reivindicar el consumo indiscriminado de información disponible en diferentes espacios de la red. De igual manera se exponen experiencias en el quehacer docente que develan oportunidades de mejorar los espacios académicos con el uso de las TIC.Universidad Le Cordon Bleu2022-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/23210.36955/RIULCB.2022v9n2.001Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 9 Núm. 2 (2022); 5-152409-1537reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleuinstname:Universidad Le Cordon Bleuinstacron:ULCBspahttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/232/444https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/232/456Derechos de autor 2022 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleuhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.52.234.130.152:article/2322022-07-24T12:20:04Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Information and Communication Technologies in hybrid environments Tecnologías de las Información y las Comunicaciones en ambientes híbridos |
| title |
Information and Communication Technologies in hybrid environments |
| spellingShingle |
Information and Communication Technologies in hybrid environments Suárez Conejero , Juana Elvira ICT, Educommunication, information, knowledge, generational dialogue. TIC, Educomunicación, información, conocimientos, diálogo generacional. |
| title_short |
Information and Communication Technologies in hybrid environments |
| title_full |
Information and Communication Technologies in hybrid environments |
| title_fullStr |
Information and Communication Technologies in hybrid environments |
| title_full_unstemmed |
Information and Communication Technologies in hybrid environments |
| title_sort |
Information and Communication Technologies in hybrid environments |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Suárez Conejero , Juana Elvira |
| author |
Suárez Conejero , Juana Elvira |
| author_facet |
Suárez Conejero , Juana Elvira |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
ICT, Educommunication, information, knowledge, generational dialogue. TIC, Educomunicación, información, conocimientos, diálogo generacional. |
| topic |
ICT, Educommunication, information, knowledge, generational dialogue. TIC, Educomunicación, información, conocimientos, diálogo generacional. |
| description |
This article discusses the importance of ICTs in education based on their use in the teaching-learning process, recognizing that historically they have been applied for the benefit or detriment of humanity. It analyzes the production of information and knowledge in today's societies, from the perspective of non-professional informants found in virtual networks, as well as the responsibility of the academy in the generation of knowledge. It is recognized that, as consumers, we have a lack of skills to be able to choose the best information among all the possibilities presented in the network; in this problem also emerges the Dunning-Kruger syndrome that forces us to evaluate our competences before judging or prejudging a subject or discipline of knowledge. A call is made to address Educommunication as a strategy for the promotion of generational dialogue, between teachers and students, in hybrid environments, since classrooms are in a crucial historical moment where the indiscriminate consumption of information available in different spaces of the network can be vindicated. Likewise, experiences in teaching that reveal opportunities to improve academic spaces with the use of ICT are presented. |
| publishDate |
2022 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-23 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/232 10.36955/RIULCB.2022v9n2.001 |
| url |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/232 |
| identifier_str_mv |
10.36955/RIULCB.2022v9n2.001 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/232/444 https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/232/456 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Le Cordon Bleu |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Le Cordon Bleu |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 9 Núm. 2 (2022); 5-15 2409-1537 reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleu instname:Universidad Le Cordon Bleu instacron:ULCB |
| instname_str |
Universidad Le Cordon Bleu |
| instacron_str |
ULCB |
| institution |
ULCB |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
| collection |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1842623824141484032 |
| score |
13.377866 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).