Review of publications related to environmental education and environmental conservation in Latin America, applying the PRISMA methodology
Descripción del Articulo
Advances in scientific development in recent years, and the possibility of publishing digitally, have generated an increase in the number of scientific publications, both in scientific articles onthe multiple scientific topics and in the number of scientific journals. This situation conditions the n...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2022 |
| Institución: | Universidad Le Cordon Bleu |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.172.177.98.34:article/222 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/222 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Metodología PRISMA, metaanálisis, educación, publicaciones, conservación, medioambiente. PRISMA methodology, meta-analysis, education, publications, conservation, environment. |
| id |
REVULCB_435db451143cdaa0d843079a72af6440 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs2.172.177.98.34:article/222 |
| network_acronym_str |
REVULCB |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Review of publications related to environmental education and environmental conservation in Latin America, applying the PRISMA methodologyRevisión de publicaciones relacionadas con la Educación ambiental y la conservación del medio ambiente en Latinoamérica, aplicando la metodología PRISMADíaz-Horna, Ítalo Pino-Apablaza, Fernando Menéndez-Álvarez, Eduardo Metodología PRISMA, metaanálisis, educación, publicaciones, conservación, medioambiente.PRISMA methodology, meta-analysis, education, publications, conservation, environment.Advances in scientific development in recent years, and the possibility of publishing digitally, have generated an increase in the number of scientific publications, both in scientific articles onthe multiple scientific topics and in the number of scientific journals. This situation conditions the need to synthesize the existing information from the proposed search strategy. In this work,a systematic review has been carried out using the PRISMA methodology with previously established inclusion and exclusion criteria, attending to an objective answer: What are the scientificresearch articles published in Latin America in the last 10 years that refer to environmental education as a means to environmental conservation? To answer the question, the metasearch enginesScopus, SciELO, Science Direct, Ebsco Host, Google Academic and Redalyc were used, finding 46 published articles in scientific journals and repositories that met the strictly narrow search criteria. The research analyzed the concepts of environmental education and conservation of the environment, concluding that education at all levels is the most important alternative to understand the need and way of addressing relationships with the natural environment in the development of social activity itself.Los avances del desarrollo científico en los últimos años, y la posibilidad de publicar digitalmente, han generado el aumento del número de publicaciones científicas ya sea en artículos científicos de los múltiples temas objeto de investigación como en el número de revistas científicas especializadas. Esta situación condiciona la necesidad de sintetizar la información existente a partir de la estrategia de búsqueda planteada. En este trabajo, se ha realizado una revisión sistemática utilizando la metodología PRISMA con criterios de inclusión y exclusión previamente establecidos, atendiendo a responder de manera objetiva ¿Cuáles son las investigaciones científicas publicadas en América Latina en los últimos diez años, que refieren a la educación ambiental como medio para la conservación ambiental? Para dar respuesta a la interrogante se utilizaron los metabuscadores Scopus, SciELO, Science Direct, Ebsco Host, Google Académico y Redalyc, en los que se encontraron 46 artículos publicados en revistas científicas y repositorios que cumplieron estrictamente los criterios de búsqueda. La investigación analizó los conceptos de educación ambiental y conservación del medio ambiente concluyendo que la educación a todos los niveles es la alternativa más importante para entender la necesidad y forma de abordar las relaciones con el entorno natural en el propio desarrollo de la actividad social.Universidad Le Cordon Bleu2022-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/22210.36955/RIULCB.2022v9n1.008Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 9 Núm. 1 (2022); 94-1092409-1537reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleuinstname:Universidad Le Cordon Bleuinstacron:ULCBspahttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/222/429https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/222/440Derechos de autor 2022 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleuinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.172.177.98.34:article/2222022-01-23T23:40:05Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Review of publications related to environmental education and environmental conservation in Latin America, applying the PRISMA methodology Revisión de publicaciones relacionadas con la Educación ambiental y la conservación del medio ambiente en Latinoamérica, aplicando la metodología PRISMA |
| title |
Review of publications related to environmental education and environmental conservation in Latin America, applying the PRISMA methodology |
| spellingShingle |
Review of publications related to environmental education and environmental conservation in Latin America, applying the PRISMA methodology Díaz-Horna, Ítalo Metodología PRISMA, metaanálisis, educación, publicaciones, conservación, medioambiente. PRISMA methodology, meta-analysis, education, publications, conservation, environment. |
| title_short |
Review of publications related to environmental education and environmental conservation in Latin America, applying the PRISMA methodology |
| title_full |
Review of publications related to environmental education and environmental conservation in Latin America, applying the PRISMA methodology |
| title_fullStr |
Review of publications related to environmental education and environmental conservation in Latin America, applying the PRISMA methodology |
| title_full_unstemmed |
Review of publications related to environmental education and environmental conservation in Latin America, applying the PRISMA methodology |
| title_sort |
Review of publications related to environmental education and environmental conservation in Latin America, applying the PRISMA methodology |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Díaz-Horna, Ítalo Pino-Apablaza, Fernando Menéndez-Álvarez, Eduardo |
| author |
Díaz-Horna, Ítalo |
| author_facet |
Díaz-Horna, Ítalo Pino-Apablaza, Fernando Menéndez-Álvarez, Eduardo |
| author_role |
author |
| author2 |
Pino-Apablaza, Fernando Menéndez-Álvarez, Eduardo |
| author2_role |
author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Metodología PRISMA, metaanálisis, educación, publicaciones, conservación, medioambiente. PRISMA methodology, meta-analysis, education, publications, conservation, environment. |
| topic |
Metodología PRISMA, metaanálisis, educación, publicaciones, conservación, medioambiente. PRISMA methodology, meta-analysis, education, publications, conservation, environment. |
| description |
Advances in scientific development in recent years, and the possibility of publishing digitally, have generated an increase in the number of scientific publications, both in scientific articles onthe multiple scientific topics and in the number of scientific journals. This situation conditions the need to synthesize the existing information from the proposed search strategy. In this work,a systematic review has been carried out using the PRISMA methodology with previously established inclusion and exclusion criteria, attending to an objective answer: What are the scientificresearch articles published in Latin America in the last 10 years that refer to environmental education as a means to environmental conservation? To answer the question, the metasearch enginesScopus, SciELO, Science Direct, Ebsco Host, Google Academic and Redalyc were used, finding 46 published articles in scientific journals and repositories that met the strictly narrow search criteria. The research analyzed the concepts of environmental education and conservation of the environment, concluding that education at all levels is the most important alternative to understand the need and way of addressing relationships with the natural environment in the development of social activity itself. |
| publishDate |
2022 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-20 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/222 10.36955/RIULCB.2022v9n1.008 |
| url |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/222 |
| identifier_str_mv |
10.36955/RIULCB.2022v9n1.008 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/222/429 https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/222/440 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Le Cordon Bleu |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Le Cordon Bleu |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 9 Núm. 1 (2022); 94-109 2409-1537 reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleu instname:Universidad Le Cordon Bleu instacron:ULCB |
| instname_str |
Universidad Le Cordon Bleu |
| instacron_str |
ULCB |
| institution |
ULCB |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
| collection |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846428806928138240 |
| score |
13.888049 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).