Flipped Classroom in the learning of numerical methods in civil engineering students

Descripción del Articulo

There are numerous studies that point to the flipped classroom as a classroom methodology that provides benefits in the teaching-learning process, especially related to student motivationand satisfaction. This article presents the planning and application of the “Flipped Classroom” pedagogical model...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Asís-López, Maximiliano, Rodríguez-Sabino, Vladimir, Asís-López, Efracio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Le Cordon Bleu
Repositorio:Revistas - Universidad Le Cordon Bleu
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.52.234.130.152:article/219
Enlace del recurso:https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/219
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Active learning; electronic learning; learning strategies; technology uses in education; teaching methods.
Aprendizaje activo; aprendizaje electrónico; estrategias de aprendizaje; usos de la tecnología en la educación; métodos de enseñanza.
id REVULCB_4209a871545c0738416d2d04a1aeafd1
oai_identifier_str oai:ojs2.52.234.130.152:article/219
network_acronym_str REVULCB
network_name_str Revistas - Universidad Le Cordon Bleu
repository_id_str
spelling Flipped Classroom in the learning of numerical methods in civil engineering studentsAula invertida en el aprendizaje de los métodos numéricos en estudiantes de Ingeniería CivilAsís-López, Maximiliano Rodríguez-Sabino, Vladimir Asís-López, EfracioActive learning; electronic learning; learning strategies; technology uses in education; teaching methods.Aprendizaje activo; aprendizaje electrónico; estrategias de aprendizaje; usos de la tecnología en la educación; métodos de enseñanza.There are numerous studies that point to the flipped classroom as a classroom methodology that provides benefits in the teaching-learning process, especially related to student motivationand satisfaction. This article presents the planning and application of the “Flipped Classroom” pedagogical model for teaching-learning in the course of numerical methods. During the investigation, tutorial videos were made on the course contents, which were previously prepared and then presented to the students of the Professional School of Civil Engineering of the Santiago Antúnez de Mayolo National University who were taking the subject of Numerical Methods. The students 'assessment and the possible impact of this methodology on the students' qualification was analyzed. The results obtained express that the students consider the Inverted Class as a more fun and motivating methodology than the traditional class; Furthermore, a difference is observed in  the grades obtained by the students who learned with the flipped classroom methodology and with those who did so through a traditional methodology.Son numerosos los trabajos que señalan al aula invertida (flipped classroom) como una metodología de clase que aporta beneficios en el proceso de enseñanza-aprendizaje, sobre todo relacionados con la motivación y satisfacción del alumno. Este artículo presenta la planificación y la aplicación del modelo pedagógico “Flipped Classroom” para la enseñanza-aprendizaje en el curso de métodos numéricos. Durante la investigación se realizaron videos tutoriales sobre los contenidos del curso, los cuales fueron elaborados previamente para luego ser presentados a los estudiantes de la Escuela Profesional de Ingeniería Civil de la Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo que cursaban la asignatura de Métodos Numéricos. Se analizóla valoración del alumnado y el posible impacto de esta metodología en la calificación de los estudiantes. Los resultados obtenidos, expresan que los alumnos consideran la Clase Invertida como una metodología más divertida y motivadora que la clase tradicional; además, se observa una diferencia en las calificaciones obtenidas por los estudiantes que aprendieron con la metodología de aula invertida y con aquellos que lo hicieron mediante una metodología tradicional. Universidad Le Cordon Bleu2022-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/21910.36955/RIULCB.2022v9n1.005Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 9 Núm. 1 (2022); 49-602409-1537reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleuinstname:Universidad Le Cordon Bleuinstacron:ULCBspahttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/219/426https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/219/437info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.52.234.130.152:article/2192022-01-23T23:38:54Z
dc.title.none.fl_str_mv Flipped Classroom in the learning of numerical methods in civil engineering students
Aula invertida en el aprendizaje de los métodos numéricos en estudiantes de Ingeniería Civil
title Flipped Classroom in the learning of numerical methods in civil engineering students
spellingShingle Flipped Classroom in the learning of numerical methods in civil engineering students
Asís-López, Maximiliano
Active learning; electronic learning; learning strategies; technology uses in education; teaching methods.
Aprendizaje activo; aprendizaje electrónico; estrategias de aprendizaje; usos de la tecnología en la educación; métodos de enseñanza.
title_short Flipped Classroom in the learning of numerical methods in civil engineering students
title_full Flipped Classroom in the learning of numerical methods in civil engineering students
title_fullStr Flipped Classroom in the learning of numerical methods in civil engineering students
title_full_unstemmed Flipped Classroom in the learning of numerical methods in civil engineering students
title_sort Flipped Classroom in the learning of numerical methods in civil engineering students
dc.creator.none.fl_str_mv Asís-López, Maximiliano
Rodríguez-Sabino, Vladimir
Asís-López, Efracio
author Asís-López, Maximiliano
author_facet Asís-López, Maximiliano
Rodríguez-Sabino, Vladimir
Asís-López, Efracio
author_role author
author2 Rodríguez-Sabino, Vladimir
Asís-López, Efracio
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Active learning; electronic learning; learning strategies; technology uses in education; teaching methods.
Aprendizaje activo; aprendizaje electrónico; estrategias de aprendizaje; usos de la tecnología en la educación; métodos de enseñanza.
topic Active learning; electronic learning; learning strategies; technology uses in education; teaching methods.
Aprendizaje activo; aprendizaje electrónico; estrategias de aprendizaje; usos de la tecnología en la educación; métodos de enseñanza.
description There are numerous studies that point to the flipped classroom as a classroom methodology that provides benefits in the teaching-learning process, especially related to student motivationand satisfaction. This article presents the planning and application of the “Flipped Classroom” pedagogical model for teaching-learning in the course of numerical methods. During the investigation, tutorial videos were made on the course contents, which were previously prepared and then presented to the students of the Professional School of Civil Engineering of the Santiago Antúnez de Mayolo National University who were taking the subject of Numerical Methods. The students 'assessment and the possible impact of this methodology on the students' qualification was analyzed. The results obtained express that the students consider the Inverted Class as a more fun and motivating methodology than the traditional class; Furthermore, a difference is observed in  the grades obtained by the students who learned with the flipped classroom methodology and with those who did so through a traditional methodology.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-20
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/219
10.36955/RIULCB.2022v9n1.005
url https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/219
identifier_str_mv 10.36955/RIULCB.2022v9n1.005
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/219/426
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/219/437
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Le Cordon Bleu
publisher.none.fl_str_mv Universidad Le Cordon Bleu
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 9 Núm. 1 (2022); 49-60
2409-1537
reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleu
instname:Universidad Le Cordon Bleu
instacron:ULCB
instname_str Universidad Le Cordon Bleu
instacron_str ULCB
institution ULCB
reponame_str Revistas - Universidad Le Cordon Bleu
collection Revistas - Universidad Le Cordon Bleu
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1842623824104783872
score 13.394457
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).