Telework: Solution or obstacle? Perceptions of Art Faculty teachers

Descripción del Articulo

Objective. To identify the contribution of telework to the professional field of graduates from artistic and creative careers. Methods. A non-experimental design was applied. The research was basic and descriptive in nature. The population consisted of faculty members from two national universities...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Chavez-Somoza, Alicia Roxana, Vílchez Salés, Eduardo Paul
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad de Huánuco
Repositorio:Revistas - Universidad de Huánuco
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.localhost:article/617
Enlace del recurso:http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/617
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:teletrabajo
carreras artísticas
campo laboralx
campo laboral
regulaciones laborales
tecnología
telework
artistic careers
labor field
labor regulations
technology
Teletrabalho; carreiras artísticas; campo de trabalho; regulamentos trabalhistas, tecnologia
id REVUDH_3785d8bff3eaf26f753a6c25c6b3d31b
oai_identifier_str oai:ojs2.localhost:article/617
network_acronym_str REVUDH
network_name_str Revistas - Universidad de Huánuco
repository_id_str
spelling Telework: Solution or obstacle? Perceptions of Art Faculty teachersTeletrabajo: ¿solución u obstáculo? Percepciones de los docentes de carreras artísticasChavez-Somoza, Alicia RoxanaVílchez Salés, Eduardo Paulteletrabajocarreras artísticascampo laboralxcampo laboralregulaciones laboralestecnologíateleworkartistic careerslabor fieldlabor regulationstechnologyTeletrabalho; carreiras artísticas; campo de trabalho; regulamentos trabalhistas, tecnologiaObjective. To identify the contribution of telework to the professional field of graduates from artistic and creative careers. Methods. A non-experimental design was applied. The research was basic and descriptive in nature. The population consisted of faculty members from two national universities and two higher education schools in Lima, Peru, while the sample included 80 faculty members teaching artistic careers. Data collection was conducted using two questionnaires, each containing 20 questions, from which a descriptive analysis was performed. Results. There is a positive contribution of telework, as most respondents stated that remote work enables professionals in artistic careers to develop in different areas, with better professional and salary recognition. Conclusion. Telework positively contributes to the labor field of artistic careers, overcoming initial challenges following the COVID-19 pandemic, supported by innovation and technologyObjetivo. Identificar la contribución del teletrabajo en el ámbito laboral de los egresados de las carreras artísticas y creativas. Métodos. Se aplicó el diseño no experimental. La investigación fue de tipo básico y de nivel descriptivo. La población estuvo compuesta por docentes de dos universidades nacionales y dos escuelas de educación superior de la ciudad de Lima (Perú), mientras que la muestra estuvo conformada por 80 docentes de las carreras artísticas. La recolección de datos fue realizada mediante dos cuestionarios, con 20 preguntas en cada uno, a partir de los cuales se realizó un análisis descriptivo. Resultados. Existe una contribución positiva del teletrabajo, ya que la mayoría de los encuestados afirmó que el trabajo remoto permite a los profesionales de las carreras artísticas desarrollarse en diferentes ramas, con una mejor valoración laboral y salarial. Conclusión. El teletrabajo contribuye positivamente en el campo laboral de las carreras artísticas, superando dificultades iniciales tras la pandemia por la COVID-19, apoyados por la innovación y la tecnología.Universidad de Huánuco UDH2024-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlapplication/epub+ziphttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/617Desafios; Vol. 15 Núm. 2 (2024): Desafíos (jul-dic); 140-1472307-61002706-9559reponame:Revistas - Universidad de Huánucoinstname:Universidad de Huánucoinstacron:UDHspahttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/617/1096http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/617/1151http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/617/1184http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/617/1199Derechos de autor 2024 Alicia Chavez-Somoza, Eduardo Vílchez Saléshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.localhost:article/6172025-04-11T22:16:43Z
dc.title.none.fl_str_mv Telework: Solution or obstacle? Perceptions of Art Faculty teachers
Teletrabajo: ¿solución u obstáculo? Percepciones de los docentes de carreras artísticas
title Telework: Solution or obstacle? Perceptions of Art Faculty teachers
spellingShingle Telework: Solution or obstacle? Perceptions of Art Faculty teachers
Chavez-Somoza, Alicia Roxana
teletrabajo
carreras artísticas
campo laboralx
campo laboral
regulaciones laborales
tecnología
telework
artistic careers
labor field
labor regulations
technology
Teletrabalho; carreiras artísticas; campo de trabalho; regulamentos trabalhistas, tecnologia
title_short Telework: Solution or obstacle? Perceptions of Art Faculty teachers
title_full Telework: Solution or obstacle? Perceptions of Art Faculty teachers
title_fullStr Telework: Solution or obstacle? Perceptions of Art Faculty teachers
title_full_unstemmed Telework: Solution or obstacle? Perceptions of Art Faculty teachers
title_sort Telework: Solution or obstacle? Perceptions of Art Faculty teachers
dc.creator.none.fl_str_mv Chavez-Somoza, Alicia Roxana
Vílchez Salés, Eduardo Paul
author Chavez-Somoza, Alicia Roxana
author_facet Chavez-Somoza, Alicia Roxana
Vílchez Salés, Eduardo Paul
author_role author
author2 Vílchez Salés, Eduardo Paul
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv teletrabajo
carreras artísticas
campo laboralx
campo laboral
regulaciones laborales
tecnología
telework
artistic careers
labor field
labor regulations
technology
Teletrabalho; carreiras artísticas; campo de trabalho; regulamentos trabalhistas, tecnologia
topic teletrabajo
carreras artísticas
campo laboralx
campo laboral
regulaciones laborales
tecnología
telework
artistic careers
labor field
labor regulations
technology
Teletrabalho; carreiras artísticas; campo de trabalho; regulamentos trabalhistas, tecnologia
description Objective. To identify the contribution of telework to the professional field of graduates from artistic and creative careers. Methods. A non-experimental design was applied. The research was basic and descriptive in nature. The population consisted of faculty members from two national universities and two higher education schools in Lima, Peru, while the sample included 80 faculty members teaching artistic careers. Data collection was conducted using two questionnaires, each containing 20 questions, from which a descriptive analysis was performed. Results. There is a positive contribution of telework, as most respondents stated that remote work enables professionals in artistic careers to develop in different areas, with better professional and salary recognition. Conclusion. Telework positively contributes to the labor field of artistic careers, overcoming initial challenges following the COVID-19 pandemic, supported by innovation and technology
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-07-25
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/617
url http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/617
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/617/1096
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/617/1151
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/617/1184
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/617/1199
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Alicia Chavez-Somoza, Eduardo Vílchez Salés
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Alicia Chavez-Somoza, Eduardo Vílchez Salés
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Huánuco UDH
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Huánuco UDH
dc.source.none.fl_str_mv Desafios; Vol. 15 Núm. 2 (2024): Desafíos (jul-dic); 140-147
2307-6100
2706-9559
reponame:Revistas - Universidad de Huánuco
instname:Universidad de Huánuco
instacron:UDH
instname_str Universidad de Huánuco
instacron_str UDH
institution UDH
reponame_str Revistas - Universidad de Huánuco
collection Revistas - Universidad de Huánuco
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1830216624224862208
score 13.94242
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).