Life as miracle: some keys of Víctor Erice’s filmography
Descripción del Articulo
Despite his scarce productions, Victor Erice (1940) is one of Spain’s most renowned teacher of film makers. Cult author, slow and obsessed in his themes, jealous on its soberanity as an artist, he made a cinema counterclockwise the rules of the market, although his three productions received importa...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/2832 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/2832 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Cine de autor documento-ficción cine español cinema du reel autobiography Author films fictional documentary Spanish cinema autobiographynegative stereotypes by mass media |
id |
REVUDEP_e088766d93fa6d247766336de4990135 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/2832 |
network_acronym_str |
REVUDEP |
network_name_str |
Revista de Comunicación |
repository_id_str |
|
spelling |
Life as miracle: some keys of Víctor Erice’s filmographyLa vida como milagro: algunas claves interpretativas del cine de Víctor EriceLatorre, Jorge Cine de autordocumento-ficcióncine españolcinema du reelautobiographyAuthor filmsfictional documentarySpanish cinemacinema du reelautobiographynegative stereotypes by mass mediaDespite his scarce productions, Victor Erice (1940) is one of Spain’s most renowned teacher of film makers. Cult author, slow and obsessed in his themes, jealous on its soberanity as an artist, he made a cinema counterclockwise the rules of the market, although his three productions received important European awards. It is a cinema that talks of universal human issues from the author’s perspective. A film production more proper for a museum than for the mass entertainment circuit.A pesar de su escasa producción, Víctor Erice (1940) es uno de los directores españoles más reconocidos en el panorama internacional, como maestro de cineastas. Autor de culto, lento y obsesivo en sus temas, celoso de su soberanía de artista, hace un cine a contracorriente de las leyes del mercado, aunque sus tres grandes largometrajes recibieran importantes premios europeos. Dos de sus últimas obras cinematográficas, Alumbramiento (2002) y La Morte Rourge (2006), que no han sido estrenadas en circuito comercial español, han podido verse recientemente en la muestra Erice-Kiarostami, Correspondencias, que viaja en febrero al Centro Pompidou de París, tras recibir 73.000 visitas en Barcelona y Madrid. Se trata de un cine que, como las grandes obras de arte de todos los tiempos, habla sobre los temas universales del ser humano en clave de autor. Un cine contemplativo más apto para un museo que para exhibirse a través de los actuales cauces de la industria del espectáculo de masas.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2022-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2832Revista de Comunicación; Vol. 6 No. 1 (2007); 99-122Revista de Comunicación; Vol. 6 Núm. 1 (2007); 99-1222227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2832/2349Derechos de autor 2022 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/28322022-06-04T01:14:06Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Life as miracle: some keys of Víctor Erice’s filmography La vida como milagro: algunas claves interpretativas del cine de Víctor Erice |
title |
Life as miracle: some keys of Víctor Erice’s filmography |
spellingShingle |
Life as miracle: some keys of Víctor Erice’s filmography Latorre, Jorge Cine de autor documento-ficción cine español cinema du reel autobiography Author films fictional documentary Spanish cinema cinema du reel autobiographynegative stereotypes by mass media |
title_short |
Life as miracle: some keys of Víctor Erice’s filmography |
title_full |
Life as miracle: some keys of Víctor Erice’s filmography |
title_fullStr |
Life as miracle: some keys of Víctor Erice’s filmography |
title_full_unstemmed |
Life as miracle: some keys of Víctor Erice’s filmography |
title_sort |
Life as miracle: some keys of Víctor Erice’s filmography |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Latorre, Jorge |
author |
Latorre, Jorge |
author_facet |
Latorre, Jorge |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Cine de autor documento-ficción cine español cinema du reel autobiography Author films fictional documentary Spanish cinema cinema du reel autobiographynegative stereotypes by mass media |
topic |
Cine de autor documento-ficción cine español cinema du reel autobiography Author films fictional documentary Spanish cinema cinema du reel autobiographynegative stereotypes by mass media |
description |
Despite his scarce productions, Victor Erice (1940) is one of Spain’s most renowned teacher of film makers. Cult author, slow and obsessed in his themes, jealous on its soberanity as an artist, he made a cinema counterclockwise the rules of the market, although his three productions received important European awards. It is a cinema that talks of universal human issues from the author’s perspective. A film production more proper for a museum than for the mass entertainment circuit. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-03 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs text Artículo evaluado por pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2832 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2832 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2832/2349 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 6 No. 1 (2007); 99-122 Revista de Comunicación; Vol. 6 Núm. 1 (2007); 99-122 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
reponame_str |
Revista de Comunicación |
collection |
Revista de Comunicación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1741978023380385792 |
score |
13.871978 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).