Leadership styles in the Ecuadorian public media
Descripción del Articulo
The digital transformation generated vertiginous and important changes in the media industry. There is content saturation and variation in the consumption pattern. Audiences migrated from traditional to digital media. Several were sold, while others were merged. New actors are inserted every day, in...
Autor: | |
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/2604 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/2604 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | liderazgo industria de la comunicación gestión de los medios de comunicación periódicos televisión radio leadership communication industry mass media management newspapers |
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Leadership styles in the Ecuadorian public mediaEstilos de liderazgo en los medios públicos ecuatorianosLondoño-Proaño, Cristiánliderazgoindustria de la comunicacióngestión de los medios de comunicaciónperiódicostelevisiónradioleadershipcommunication industrymass media managementnewspaperstelevisiónradioThe digital transformation generated vertiginous and important changes in the media industry. There is content saturation and variation in the consumption pattern. Audiences migrated from traditional to digital media. Several were sold, while others were merged. New actors are inserted every day, increasing the competition from the media. Leadership, innovation, and creativity are some of the alternatives that the media can use to seize opportunities and become competitive. Transformational leadership is a style used in the communication industry sector, due to the same fact that in the newsroom (or production) it is necessary for leaders to have a behavior that favors creativity and innovation, in order to be more competitive. In this research, the Multifactor Leadership Questionnaire - MLQ-5X instrument is used, which is a widely used tool to measure leadership. It is possible to establish that, in the public media, transformational leadership is the predominant style, that there is a considerable and positive correlation between idealized behavioral influence, intellectual stimulation and motivation and inspiration with satisfaction and effectiveness. Communication professionals from Public Media perceive that directors, bosses, and coordinators are leaders who motivate and inspire others to accomplish goals, they can even give more of themselves thanks to their engagement and trust. La transformación digital generó cambios vertiginosos e importantes en la industria de los medios. Hay saturación de contenido y variación en el patrón de consumo. Los públicos migraron de los medios tradicionales a los digitales. Varios fueron vendidos, mientras que otros se fusionaron. Cada día se insertan nuevos actores, que aumentan la competencia de los medios. El liderazgo, la innovación y la creatividad son algunas de las alternativas que los medios pueden utilizar para aprovechar las oportunidades y volverse competitivos. El liderazgo transformacional es un estilo empleado en el sector de la industria de la comunicación, por el mismo hecho que en la sala de redacción (o producción) se necesita que los líderes tengan un comportamiento que favorezca la creatividad y la innovación, para ser más competitivos. En esta investigación se utiliza el Multifactor Leadership Questionnaire - MLQ- 5X, que es una herramienta ampliamente utilizada para medir el liderazgo. Se logra establecer que, en los medios públicos, el liderazgo transformacional es el estilo predominante, que hay una correlación considerable y positiva entre la influencia idealizada conductual, la estimulación intelectual y la motivación e inspiración con la satisfacción y la efectividad. Los profesionales de la comunicación de los medios públicos perciben que los directores, jefes, y coordinadores son líderes que motivan e inspiran a cumplir las metas, incluso ellos puedan dar más de ellos mismos, gracias a su compromiso y confianza. Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2022-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/260410.26441/RC21.1-2022-A13Revista de Comunicación; Vol. 21 No. 1 (2022); 251-272Revista de Comunicación; Vol. 21 Núm. 1 (2022); 251-2722227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2604/2169https://revistadecomunicacion.com/article/view/2604/2199Derechos de autor 2022 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/26042022-12-08T23:02:04Z |
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The digital transformation generated vertiginous and important changes in the media industry. There is content saturation and variation in the consumption pattern. Audiences migrated from traditional to digital media. Several were sold, while others were merged. New actors are inserted every day, increasing the competition from the media. Leadership, innovation, and creativity are some of the alternatives that the media can use to seize opportunities and become competitive. Transformational leadership is a style used in the communication industry sector, due to the same fact that in the newsroom (or production) it is necessary for leaders to have a behavior that favors creativity and innovation, in order to be more competitive. In this research, the Multifactor Leadership Questionnaire - MLQ-5X instrument is used, which is a widely used tool to measure leadership. It is possible to establish that, in the public media, transformational leadership is the predominant style, that there is a considerable and positive correlation between idealized behavioral influence, intellectual stimulation and motivation and inspiration with satisfaction and effectiveness. Communication professionals from Public Media perceive that directors, bosses, and coordinators are leaders who motivate and inspire others to accomplish goals, they can even give more of themselves thanks to their engagement and trust. |
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Revista de Comunicación; Vol. 21 No. 1 (2022); 251-272 Revista de Comunicación; Vol. 21 Núm. 1 (2022); 251-272 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
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