Assessing media competence: a critical approach from the pedagogical, political and methodological perspectives
Descripción del Articulo
This article addresses the importance of developing an instrument that measures media competence, that is, the set of abilities to interact critically with the media. It introduces the problem of media education in the information society and argues the need to assess the skills of citizens in this...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/1298 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/1298 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | competencia mediática medición educación mediática metodología media competence measurement media education methodology |
id |
REVUDEP_dd454775972678dbceb1eae5f3899243 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/1298 |
network_acronym_str |
REVUDEP |
network_name_str |
Revista de Comunicación |
repository_id_str |
|
spelling |
Assessing media competence: a critical approach from the pedagogical, political and methodological perspectivesEvaluar la competencia mediática: una aproximación crítica desde las perspectivas pedagógica, política y metodológicaMateus, Julio-CésarAndrada, PabloFerrés, Joancompetencia mediáticamedicióneducación mediáticametodologíamedia competencemeasurementmedia educationmethodologyThis article addresses the importance of developing an instrument that measures media competence, that is, the set of abilities to interact critically with the media. It introduces the problem of media education in the information society and argues the need to assess the skills of citizens in this context. It approaches this need from three perspectives: the pedagogical challenge that implies the little knowledge of the media competence and its little institutional formalization; the political discourse that privileges educational technology over media education; and the methodological question, analyzed from recent assessments of media competence applied in Spain, Chile and Peru, limited to the self-perception. Finally, we propose the construction of an instrument involving two features: integrative in terms of content, and innovative in terms of methodology.Artículo argumenta la importancia de desarrollar un instrumento que mida la competencia mediática, la suma de capacidades para interactuar críticamente con los medios de comunicación. Presenta la problemática de la educación mediática en la sociedad de la información y aborda la necesidad de evaluar las capacidades de la ciudadanía en este contexto. Esta necesidad se aborda desde tres ámbitos: el desafío pedagógico que supone el poco conocimiento de la competencia mediática y su escasa formalización institucional; el discurso político que privilegia la tecnología educativa por encima de la educación mediática; y la cuestión metodológica, analizada a partir de las mediciones recientes sobre competencia mediática en España, Chile y Perú, en las que prima la autopercepción por encima del dominio real de las capacidades. Se propone la construcción de un cuestionario en torno a dos cualidades: que sea integrador en cuanto a los contenidos e innovador en cuanto a la metodología.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/129810.26441/RC18.2-2019-A14Revista de Comunicación; Vol. 18 No. 2 (2019); 287-301Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 2 (2019); 287-3012227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1298/1111https://revistadecomunicacion.com/article/view/1298/1397Derechos de autor 2019 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/12982021-07-13T00:45:23Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Assessing media competence: a critical approach from the pedagogical, political and methodological perspectives Evaluar la competencia mediática: una aproximación crítica desde las perspectivas pedagógica, política y metodológica |
title |
Assessing media competence: a critical approach from the pedagogical, political and methodological perspectives |
spellingShingle |
Assessing media competence: a critical approach from the pedagogical, political and methodological perspectives Mateus, Julio-César competencia mediática medición educación mediática metodología media competence measurement media education methodology |
title_short |
Assessing media competence: a critical approach from the pedagogical, political and methodological perspectives |
title_full |
Assessing media competence: a critical approach from the pedagogical, political and methodological perspectives |
title_fullStr |
Assessing media competence: a critical approach from the pedagogical, political and methodological perspectives |
title_full_unstemmed |
Assessing media competence: a critical approach from the pedagogical, political and methodological perspectives |
title_sort |
Assessing media competence: a critical approach from the pedagogical, political and methodological perspectives |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Mateus, Julio-César Andrada, Pablo Ferrés, Joan |
author |
Mateus, Julio-César |
author_facet |
Mateus, Julio-César Andrada, Pablo Ferrés, Joan |
author_role |
author |
author2 |
Andrada, Pablo Ferrés, Joan |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
competencia mediática medición educación mediática metodología media competence measurement media education methodology |
topic |
competencia mediática medición educación mediática metodología media competence measurement media education methodology |
description |
This article addresses the importance of developing an instrument that measures media competence, that is, the set of abilities to interact critically with the media. It introduces the problem of media education in the information society and argues the need to assess the skills of citizens in this context. It approaches this need from three perspectives: the pedagogical challenge that implies the little knowledge of the media competence and its little institutional formalization; the political discourse that privileges educational technology over media education; and the methodological question, analyzed from recent assessments of media competence applied in Spain, Chile and Peru, limited to the self-perception. Finally, we propose the construction of an instrument involving two features: integrative in terms of content, and innovative in terms of methodology. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1298 10.26441/RC18.2-2019-A14 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1298 |
identifier_str_mv |
10.26441/RC18.2-2019-A14 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1298/1111 https://revistadecomunicacion.com/article/view/1298/1397 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 18 No. 2 (2019); 287-301 Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 2 (2019); 287-301 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
reponame_str |
Revista de Comunicación |
collection |
Revista de Comunicación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1758371852920553472 |
score |
13.914502 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).