The Election Campaign of 10-N in Spain and its reflex in Latin American Press
Descripción del Articulo
The paper analyzes the informative coverage of 9 Latin American newspapers on the general election held in Spain on November 10, 2019. This is considered an important event that helped close a turbulent period of the national political life. A content analysis sheet was applied to all texts regardin...
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/2148 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/2148 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | América Latina campaña electoral España framing prensa Latin America electoral campaign Spain press |
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The Election Campaign of 10-N in Spain and its reflex in Latin American PressEl reflejo en la prensa latinoamericana de la campaña para las elecciones generales del 10-N en EspañaGómez-Calderón, BernardoLópez-Martín, ÁlvaroAmérica Latinacampaña electoralEspañaframingprensaLatin Americaelectoral campaignSpainframingpressThe paper analyzes the informative coverage of 9 Latin American newspapers on the general election held in Spain on November 10, 2019. This is considered an important event that helped close a turbulent period of the national political life. A content analysis sheet was applied to all texts regarding the campaign appeared between November 1 and 11 (n = 35), considering, among other variables, location, extension, authorship, sources, genres, nature of the content and frame. The results allow concluding that the selected newspapers dedicated a wide space to the November 10 election. Furthermore, media outlet granted part of their coverage an interpretive dimension and offered a vision on the campaign dominated by the strategic and game frames, since they placed the focus on the polls and the possibility of post-electoral agreements.El artículo analiza la cobertura informativa llevada a cabo por 9 diarios de América Latina de la campaña para las elecciones generales celebradas en España el 10 de noviembre de 2019, cita que puso fin a un periodo especialmente convulso de la vida política nacional. A todos los textos aparecidos entre el viernes 1 y el lunes 11 de noviembre (n = 35) se les aplicó una ficha de análisis que contemplaba, entre otras variables, emplazamiento, extensión, autoría, fuentes, géneros, naturaleza del contenido y frame. Los resultados obtenidos permitieron concluir que los rotativos seleccionados dedicaron un espacio generoso a los comicios del 10-N, dotaron a su cobertura de una dimensión en gran medida interpretativa y ofrecieron una visión de la campaña presidida por los encuadres estratégico y de juego, ya que centraron su atención en las predicciones de los sondeos y en la posibilidad de pactos postelectorales.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2021-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdftext/htmlapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/214810.26441/RC20.1-2021-A6Revista de Comunicación; Vol. 20 No. 1 (2021); 103-115Revista de Comunicación; Vol. 20 Núm. 1 (2021); 103-1152227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2148/1991https://revistadecomunicacion.com/article/view/2148/2014https://revistadecomunicacion.com/article/view/2148/2015Derechos de autor 2021 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/21482022-08-16T22:01:29Z |
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Revista de Comunicación; Vol. 20 No. 1 (2021); 103-115 Revista de Comunicación; Vol. 20 Núm. 1 (2021); 103-115 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
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