Big Data and Public Relations. A literature review

Descripción del Articulo

The growing activity generated in digital communication platforms is raising new forms of relationship between organizations and their publics of interest. This has triggered, in turn, the production of a large amount of information, an explosion of data known as Big Data. In this new context, there...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Pereira Villazón, Tatiana, Portilla Manjón, Idoia, Rodríguez Salcedo, Natalia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/1029
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/1029
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:relaciones públicas
Big Data
gestión de datos y comunicación
public relations
data management and Communication
id REVUDEP_ce297efa7377e84b78fef0c421852605
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/1029
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Big Data and Public Relations. A literature reviewBig data y Relaciones Públicas. Una revisión bibliográfica del estado de la cuestiónPereira Villazón, TatianaPortilla Manjón, IdoiaRodríguez Salcedo, Nataliarelaciones públicasBig Datagestión de datos y comunicaciónpublic relationsBig Datadata management and CommunicationThe growing activity generated in digital communication platforms is raising new forms of relationship between organizations and their publics of interest. This has triggered, in turn, the production of a large amount of information, an explosion of data known as Big Data. In this new context, there is a need to study how the management of this huge amount of information faced in public relations, which is constantly generated at high speed and which requires even real-time management. In this work, we present a bibliographic review of the current state of research on the management of Big Data in Public Relations. The results showed a total 41 works. A content analysis of these works found that the activities of internal communications, media relations, crisis communications and issues management are the most related to massive data management.  La creciente actividad generada en las plataformas digitales de comunicación está suscitando nuevas formas de relación entre las organizaciones y sus públicos de interés. Esto ha desencadenado, a su vez, la producción de una gran cantidad de información, una explosión de datos conocida como Big Data.En este nuevo contexto, surge la necesidad de estudiar cómo se afronta en Relaciones Públicas el manejo de esta ingente cantidad de información, que se genera de manera constante, a gran velocidad y que exige una gestión incluso en tiempo real. Este trabajo realiza una revisión bibliográfica del estado actual de la investigación sobre la gestión de Big Data en Relaciones Públicas. El resultado del análisis es un total de 41 trabajos. A través del análisis de contenido, se constata que las actividades de comunicación interna, relaciones con los medios, comunicación de crisis e issues management son las más vinculadas a la gestión de datos.  Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-02-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/102910.26441/RC18.1-2019-A8Revista de Comunicación; Vol. 18 No. 1 (2019)Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 1 (2019)2227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1029/989info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/10292021-07-13T00:45:55Z
dc.title.none.fl_str_mv Big Data and Public Relations. A literature review
Big data y Relaciones Públicas. Una revisión bibliográfica del estado de la cuestión
title Big Data and Public Relations. A literature review
spellingShingle Big Data and Public Relations. A literature review
Pereira Villazón, Tatiana
relaciones públicas
Big Data
gestión de datos y comunicación
public relations
Big Data
data management and Communication
title_short Big Data and Public Relations. A literature review
title_full Big Data and Public Relations. A literature review
title_fullStr Big Data and Public Relations. A literature review
title_full_unstemmed Big Data and Public Relations. A literature review
title_sort Big Data and Public Relations. A literature review
dc.creator.none.fl_str_mv Pereira Villazón, Tatiana
Portilla Manjón, Idoia
Rodríguez Salcedo, Natalia
author Pereira Villazón, Tatiana
author_facet Pereira Villazón, Tatiana
Portilla Manjón, Idoia
Rodríguez Salcedo, Natalia
author_role author
author2 Portilla Manjón, Idoia
Rodríguez Salcedo, Natalia
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv relaciones públicas
Big Data
gestión de datos y comunicación
public relations
Big Data
data management and Communication
topic relaciones públicas
Big Data
gestión de datos y comunicación
public relations
Big Data
data management and Communication
description The growing activity generated in digital communication platforms is raising new forms of relationship between organizations and their publics of interest. This has triggered, in turn, the production of a large amount of information, an explosion of data known as Big Data. In this new context, there is a need to study how the management of this huge amount of information faced in public relations, which is constantly generated at high speed and which requires even real-time management. In this work, we present a bibliographic review of the current state of research on the management of Big Data in Public Relations. The results showed a total 41 works. A content analysis of these works found that the activities of internal communications, media relations, crisis communications and issues management are the most related to massive data management.  
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-26
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1029
10.26441/RC18.1-2019-A8
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/1029
identifier_str_mv 10.26441/RC18.1-2019-A8
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1029/989
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 18 No. 1 (2019)
Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 1 (2019)
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1758371852495880192
score 13.915032
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).