Cultural and emotional identification with Madrid through TV series of Valeria (Netflix: 2020-2023)
Descripción del Articulo
VoD -video on demand- platforms have promoted a global television market in the current audiovisual industry. Thanks to its transnational character, the operator of Netflix distributes around the world TV series produced inside a local context, and national cultural identities are transmitted in a g...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad de Piura |
| Repositorio: | Revista de Comunicación |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/3163 |
| Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/3163 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Series de televisión producción televisiva trasnacional Netflix turismo cinematográfico audiovisual ciudad Madrid TV Series television production trasnational audiovisual turism city |
| id |
REVUDEP_cb41dcbafebed4510e5a82a66406e0c4 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/3163 |
| network_acronym_str |
REVUDEP |
| network_name_str |
Revista de Comunicación |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Cultural and emotional identification with Madrid through TV series of Valeria (Netflix: 2020-2023)Identificación cultural y emocional con Madrid a través de la serie Valeria (Netflix, 2020-2023)Higueras Ruiz, María JoséSeries de televisiónproducción televisivatrasnacionalNetflixturismo cinematográficoaudiovisualciudadMadridTV Seriestelevision productiontrasnationalNetflixaudiovisual turismaudiovisualcityMadridVoD -video on demand- platforms have promoted a global television market in the current audiovisual industry. Thanks to its transnational character, the operator of Netflix distributes around the world TV series produced inside a local context, and national cultural identities are transmitted in a global context. The present paper aims to determine the Spanish idiosyncrasy through images about the city of Madrid in Netflix original fiction: Valeria (2020-2023). A qualitative methodology has been used to conduct a bibliographic review and examine this TV fiction. To do so, we elaborate an analysis table with technical data, cultural and emotional identification, and audiovisual language in scenes which show places of Madrid. Findings show the inclusion of outdoors and architectures, locals of economic activity, and identity symbols across images which articulate personal and professional stories with a suitable audiovisual filmmaking. Conclusions highlight the cultural proximity for a local audience, and touristic options of Madrid through this TV series and its promotional material.Los servicios de VoD —video on demand— favorecen la configuración de un mercado televisivo global en la industria audiovisual contemporánea. El carácter trasnacional del operador de Netflix permite la distribución internacional de series de ficción producidas localmente y, con ello, la transmisión de identidades culturales nacionales en un contexto global. El presente artículo[1] se dirige a determinar la representación de la idiosincracia nacional española a través de las imágenes de la ciudad de Madrid incluidas en la serie de producción original de Netflix: Valeria (2020-2023). Se aplica una metodología cualitativa basada en la revisión bibliográfica de trabajos previamente publicados y el examen de la citada ficción. Con este fin se elabora una tabla de análisis con los datos técnicos, la identificación cultural y emocional, y el lenguaje audiovisual de las escenas que muestran localizaciones de la ciudad. Los resultados revelan la inclusión de exteriores y arquitecturas, locales de actividad económica y símbolos identitarios a través de imágenes que articulan las tramas personales y profesionales de los personajes con una cuidada realización audiovisual. Las conclusiones evidencian la proximidad cultural para la audiencia local y las opciones turísticas de la ciudad de Madrid a través de la serie y su material promocional. [1] Este artículo ha sido escrito en el marco del proyecto de la Conserjería de Universidad, Investigación e Innovación de la Junta de Andalucía y FEDER, Una manera de Hacer Europa/Proyecto (B-SEJ-370-UGR20) “La industria cinematográfica andaluza en el HIPERSECTOR AUDIOVISUAL-TIC: retos y oportunidades” (CINATIC). Investigadores Principales: Francisco Javier Gómez-Pérez y Jordi Alberich Pascual.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2023-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/316310.26441/RC22.2-2023-3163Revista de Comunicación; Vol. 22 No. 2 (2023); 243-260Revista de Comunicación; Vol. 22 Núm. 2 (2023); 243-2602227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3163/2679https://revistadecomunicacion.com/article/view/3163/2710Derechos de autor 2023 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/31632024-05-24T13:43:45Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Cultural and emotional identification with Madrid through TV series of Valeria (Netflix: 2020-2023) Identificación cultural y emocional con Madrid a través de la serie Valeria (Netflix, 2020-2023) |
| title |
Cultural and emotional identification with Madrid through TV series of Valeria (Netflix: 2020-2023) |
| spellingShingle |
Cultural and emotional identification with Madrid through TV series of Valeria (Netflix: 2020-2023) Higueras Ruiz, María José Series de televisión producción televisiva trasnacional Netflix turismo cinematográfico audiovisual ciudad Madrid TV Series television production trasnational Netflix audiovisual turism audiovisual city Madrid |
| title_short |
Cultural and emotional identification with Madrid through TV series of Valeria (Netflix: 2020-2023) |
| title_full |
Cultural and emotional identification with Madrid through TV series of Valeria (Netflix: 2020-2023) |
| title_fullStr |
Cultural and emotional identification with Madrid through TV series of Valeria (Netflix: 2020-2023) |
| title_full_unstemmed |
Cultural and emotional identification with Madrid through TV series of Valeria (Netflix: 2020-2023) |
| title_sort |
Cultural and emotional identification with Madrid through TV series of Valeria (Netflix: 2020-2023) |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Higueras Ruiz, María José |
| author |
Higueras Ruiz, María José |
| author_facet |
Higueras Ruiz, María José |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Series de televisión producción televisiva trasnacional Netflix turismo cinematográfico audiovisual ciudad Madrid TV Series television production trasnational Netflix audiovisual turism audiovisual city Madrid |
| topic |
Series de televisión producción televisiva trasnacional Netflix turismo cinematográfico audiovisual ciudad Madrid TV Series television production trasnational Netflix audiovisual turism audiovisual city Madrid |
| description |
VoD -video on demand- platforms have promoted a global television market in the current audiovisual industry. Thanks to its transnational character, the operator of Netflix distributes around the world TV series produced inside a local context, and national cultural identities are transmitted in a global context. The present paper aims to determine the Spanish idiosyncrasy through images about the city of Madrid in Netflix original fiction: Valeria (2020-2023). A qualitative methodology has been used to conduct a bibliographic review and examine this TV fiction. To do so, we elaborate an analysis table with technical data, cultural and emotional identification, and audiovisual language in scenes which show places of Madrid. Findings show the inclusion of outdoors and architectures, locals of economic activity, and identity symbols across images which articulate personal and professional stories with a suitable audiovisual filmmaking. Conclusions highlight the cultural proximity for a local audience, and touristic options of Madrid through this TV series and its promotional material. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-13 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3163 10.26441/RC22.2-2023-3163 |
| url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3163 |
| identifier_str_mv |
10.26441/RC22.2-2023-3163 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3163/2679 https://revistadecomunicacion.com/article/view/3163/2710 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 22 No. 2 (2023); 243-260 Revista de Comunicación; Vol. 22 Núm. 2 (2023); 243-260 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
| instname_str |
Universidad de Piura |
| instacron_str |
UDEP |
| institution |
UDEP |
| reponame_str |
Revista de Comunicación |
| collection |
Revista de Comunicación |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1800861354625597440 |
| score |
13.945474 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).