Cultural and emotional identification with Madrid through TV series of Valeria (Netflix: 2020-2023)

Descripción del Articulo

VoD -video on demand- platforms have promoted a global television market in the current audiovisual industry. Thanks to its transnational character, the operator of Netflix distributes around the world TV series produced inside a local context, and national cultural identities are transmitted in a g...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Higueras Ruiz, María José
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/3163
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/3163
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Series de televisión
producción televisiva
trasnacional
Netflix
turismo cinematográfico
audiovisual
ciudad
Madrid
TV Series
television production
trasnational
audiovisual turism
city
id REVUDEP_cb41dcbafebed4510e5a82a66406e0c4
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/3163
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Cultural and emotional identification with Madrid through TV series of Valeria (Netflix: 2020-2023)Identificación cultural y emocional con Madrid a través de la serie Valeria (Netflix, 2020-2023)Higueras Ruiz, María JoséSeries de televisiónproducción televisivatrasnacionalNetflixturismo cinematográficoaudiovisualciudadMadridTV Seriestelevision productiontrasnationalNetflixaudiovisual turismaudiovisualcityMadridVoD -video on demand- platforms have promoted a global television market in the current audiovisual industry. Thanks to its transnational character, the operator of Netflix distributes around the world TV series produced inside a local context, and national cultural identities are transmitted in a global context. The present paper aims to determine the Spanish idiosyncrasy through images about the city of Madrid in Netflix original fiction: Valeria (2020-2023). A qualitative methodology has been used to conduct a bibliographic review and examine this TV fiction. To do so, we elaborate an analysis table with technical data, cultural and emotional identification, and audiovisual language in scenes which show places of Madrid. Findings show the inclusion of outdoors and architectures, locals of economic activity, and identity symbols across images which articulate personal and professional stories with a suitable audiovisual filmmaking. Conclusions highlight the cultural proximity for a local audience, and touristic options of Madrid through this TV series and its promotional material.Los servicios de VoD —video on demand— favorecen la configuración de un mercado televisivo global en la industria audiovisual contemporánea. El carácter trasnacional del operador de Netflix permite la distribución internacional de series de ficción producidas localmente y, con ello, la transmisión de identidades culturales nacionales en un contexto global. El presente artículo[1] se dirige a determinar la representación de la idiosincracia nacional española a través de las imágenes de la ciudad de Madrid incluidas en la serie de producción original de Netflix: Valeria (2020-2023). Se aplica una metodología cualitativa basada en la revisión bibliográfica de trabajos previamente publicados y el examen de la citada ficción. Con este fin se elabora una tabla de análisis con los datos técnicos, la identificación cultural y emocional, y el lenguaje audiovisual de las escenas que muestran localizaciones de la ciudad. Los resultados revelan la inclusión de exteriores y arquitecturas, locales de actividad económica y símbolos identitarios a través de imágenes que articulan las tramas personales y profesionales de los personajes con una cuidada realización audiovisual. Las conclusiones evidencian la proximidad cultural para la audiencia local y las opciones turísticas de la ciudad de Madrid a través de la serie y su material promocional.   [1] Este artículo ha sido escrito en el marco del proyecto de la Conserjería de Universidad, Investigación e Innovación de la Junta de Andalucía y FEDER, Una manera de Hacer Europa/Proyecto (B-SEJ-370-UGR20) “La industria cinematográfica andaluza en el HIPERSECTOR AUDIOVISUAL-TIC: retos y oportunidades” (CINATIC). Investigadores Principales: Francisco Javier Gómez-Pérez y Jordi Alberich Pascual.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2023-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/316310.26441/RC22.2-2023-3163Revista de Comunicación; Vol. 22 No. 2 (2023); 243-260Revista de Comunicación; Vol. 22 Núm. 2 (2023); 243-2602227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3163/2679https://revistadecomunicacion.com/article/view/3163/2710Derechos de autor 2023 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/31632024-05-24T13:43:45Z
dc.title.none.fl_str_mv Cultural and emotional identification with Madrid through TV series of Valeria (Netflix: 2020-2023)
Identificación cultural y emocional con Madrid a través de la serie Valeria (Netflix, 2020-2023)
title Cultural and emotional identification with Madrid through TV series of Valeria (Netflix: 2020-2023)
spellingShingle Cultural and emotional identification with Madrid through TV series of Valeria (Netflix: 2020-2023)
Higueras Ruiz, María José
Series de televisión
producción televisiva
trasnacional
Netflix
turismo cinematográfico
audiovisual
ciudad
Madrid
TV Series
television production
trasnational
Netflix
audiovisual turism
audiovisual
city
Madrid
title_short Cultural and emotional identification with Madrid through TV series of Valeria (Netflix: 2020-2023)
title_full Cultural and emotional identification with Madrid through TV series of Valeria (Netflix: 2020-2023)
title_fullStr Cultural and emotional identification with Madrid through TV series of Valeria (Netflix: 2020-2023)
title_full_unstemmed Cultural and emotional identification with Madrid through TV series of Valeria (Netflix: 2020-2023)
title_sort Cultural and emotional identification with Madrid through TV series of Valeria (Netflix: 2020-2023)
dc.creator.none.fl_str_mv Higueras Ruiz, María José
author Higueras Ruiz, María José
author_facet Higueras Ruiz, María José
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Series de televisión
producción televisiva
trasnacional
Netflix
turismo cinematográfico
audiovisual
ciudad
Madrid
TV Series
television production
trasnational
Netflix
audiovisual turism
audiovisual
city
Madrid
topic Series de televisión
producción televisiva
trasnacional
Netflix
turismo cinematográfico
audiovisual
ciudad
Madrid
TV Series
television production
trasnational
Netflix
audiovisual turism
audiovisual
city
Madrid
description VoD -video on demand- platforms have promoted a global television market in the current audiovisual industry. Thanks to its transnational character, the operator of Netflix distributes around the world TV series produced inside a local context, and national cultural identities are transmitted in a global context. The present paper aims to determine the Spanish idiosyncrasy through images about the city of Madrid in Netflix original fiction: Valeria (2020-2023). A qualitative methodology has been used to conduct a bibliographic review and examine this TV fiction. To do so, we elaborate an analysis table with technical data, cultural and emotional identification, and audiovisual language in scenes which show places of Madrid. Findings show the inclusion of outdoors and architectures, locals of economic activity, and identity symbols across images which articulate personal and professional stories with a suitable audiovisual filmmaking. Conclusions highlight the cultural proximity for a local audience, and touristic options of Madrid through this TV series and its promotional material.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-13
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3163
10.26441/RC22.2-2023-3163
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/3163
identifier_str_mv 10.26441/RC22.2-2023-3163
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3163/2679
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3163/2710
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 22 No. 2 (2023); 243-260
Revista de Comunicación; Vol. 22 Núm. 2 (2023); 243-260
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1800861354625597440
score 13.945474
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).