The pact of veridiction in the series Chernobyl. The truth and the historical lie from the film

Descripción del Articulo

On 26 April 1986, one of the most important events in the history of nuclear energy took place: the Chernobyl accident. This historic event marked the decline of the Soviet Union, an environmental agenda and new geopolitics of the world. It has been portrayed in literature, film, photo-reportage and...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Blanco Pérez, Manuel, Cruz-González, María Catalina
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/2582
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/2582
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Chernóbil
desastre
realidad
reconstrucción
história
censura
narrativas
ideología
periodismo
veridicción
Chernobyl
disaster
reality
reconstruction
history
censorship
narratives
ideology
journalism
veridiction
id REVUDEP_a685700bb64206ecee04b10daa26db4b
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/2582
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling The pact of veridiction in the series Chernobyl. The truth and the historical lie from the filmEl pacto de veridicción en la serie Chernobyl. La verdad y la mentira histórica desde lo fílmicoBlanco Pérez, ManuelCruz-González, María CatalinaChernóbildesastrerealidadreconstrucciónhistóriacensuranarrativasideologíaperiodismoveridicciónChernobyldisasterrealityreconstructionhistorycensorshipnarrativesideologyjournalismveridictionOn 26 April 1986, one of the most important events in the history of nuclear energy took place: the Chernobyl accident. This historic event marked the decline of the Soviet Union, an environmental agenda and new geopolitics of the world. It has been portrayed in literature, film, photo-reportage and documentary, among others. This paper seeks to analyse and contrast the HBO series Chernobyl (2019) and Svetalna Alexievich's Voices from Chernobyl (1997), specifically the relationship between reality and literary and filmic reconstruction. For this purpose, we use a descriptive-argumentative logic and a visual analysis with a mixed methodology. The analysis reveals a conflictive relationship between the two works, since the testimonies recorded in the book are easily recognisable in the series, although the latter has never specified that they are based on the book. Among the conclusions, the narrative structure carrying ideology (which seeks to strengthen a collective imaginary over the commonly accepted biases about the Soviet Union and its model of socialism), carried out with remarkable art direction, stands out. Finally, the series comes at a time of widespread debate in civil society about the use of nuclear energy, just as the end of the current model of fossil fuel-based energy generation for society and heavy industry approaches.El 26 de abril de 1986 se produjo uno de los sucesos más importantes de la historia de la energía nuclear: el accidente de Chernóbil. Este acontecimiento histórico marcó el declive de la Unión Soviética, una agenda ambientalista y una nueva geopolítica del mundo. Ha sido retratado por la literatura, el cine, el fotorreportaje y el documental, entre otros. Este trabajo busca analizar y contrastar la serie Chernobyl de HBO (2019) y la obra Voces de Chernóbil de Svetalna Alexiévich (1997), en concreto la relación entre realidad y reconstrucción periodístico-literaria y fílmica. Para ello, utilizamos una lógica descriptiva-argumentativa y un análisis visual con metodología mixta. En el análisis se evidencia una relación conflictiva entre ambas obras, ya que los testimonios consignados en el libro son fácilmente reconocibles en la serie, sin que ésta haya especificado nunca basarse en el libro. De entre las conclusiones destaca la estructura narrativa portadora de ideología (que buscan fortalecer un imaginario colectivo sobre las parcialidades comúnmente aceptadas sobre la Unión Soviética y su modelo de socialismo) llevada a cabo con una notable dirección de arte. Por último, la serie (marcadamente antinuclear) llega en un momento de amplio debate en la sociedad civil sobre el uso de la energía atómica, justo cuando se aproxima el fin del modelo actual de generación energética basado en combustible fósil para la sociedad y la industria pesada.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2022-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/258210.26441/RC21.1-2022-A2Revista de Comunicación; Vol. 21 No. 1 (2022); 33-48Revista de Comunicación; Vol. 21 Núm. 1 (2022); 33-482227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2582/2158https://revistadecomunicacion.com/article/view/2582/2188Derechos de autor 2022 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/25822023-03-16T22:23:50Z
dc.title.none.fl_str_mv The pact of veridiction in the series Chernobyl. The truth and the historical lie from the film
El pacto de veridicción en la serie Chernobyl. La verdad y la mentira histórica desde lo fílmico
title The pact of veridiction in the series Chernobyl. The truth and the historical lie from the film
spellingShingle The pact of veridiction in the series Chernobyl. The truth and the historical lie from the film
Blanco Pérez, Manuel
Chernóbil
desastre
realidad
reconstrucción
história
censura
narrativas
ideología
periodismo
veridicción
Chernobyl
disaster
reality
reconstruction
history
censorship
narratives
ideology
journalism
veridiction
title_short The pact of veridiction in the series Chernobyl. The truth and the historical lie from the film
title_full The pact of veridiction in the series Chernobyl. The truth and the historical lie from the film
title_fullStr The pact of veridiction in the series Chernobyl. The truth and the historical lie from the film
title_full_unstemmed The pact of veridiction in the series Chernobyl. The truth and the historical lie from the film
title_sort The pact of veridiction in the series Chernobyl. The truth and the historical lie from the film
dc.creator.none.fl_str_mv Blanco Pérez, Manuel
Cruz-González, María Catalina
author Blanco Pérez, Manuel
author_facet Blanco Pérez, Manuel
Cruz-González, María Catalina
author_role author
author2 Cruz-González, María Catalina
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Chernóbil
desastre
realidad
reconstrucción
história
censura
narrativas
ideología
periodismo
veridicción
Chernobyl
disaster
reality
reconstruction
history
censorship
narratives
ideology
journalism
veridiction
topic Chernóbil
desastre
realidad
reconstrucción
história
censura
narrativas
ideología
periodismo
veridicción
Chernobyl
disaster
reality
reconstruction
history
censorship
narratives
ideology
journalism
veridiction
description On 26 April 1986, one of the most important events in the history of nuclear energy took place: the Chernobyl accident. This historic event marked the decline of the Soviet Union, an environmental agenda and new geopolitics of the world. It has been portrayed in literature, film, photo-reportage and documentary, among others. This paper seeks to analyse and contrast the HBO series Chernobyl (2019) and Svetalna Alexievich's Voices from Chernobyl (1997), specifically the relationship between reality and literary and filmic reconstruction. For this purpose, we use a descriptive-argumentative logic and a visual analysis with a mixed methodology. The analysis reveals a conflictive relationship between the two works, since the testimonies recorded in the book are easily recognisable in the series, although the latter has never specified that they are based on the book. Among the conclusions, the narrative structure carrying ideology (which seeks to strengthen a collective imaginary over the commonly accepted biases about the Soviet Union and its model of socialism), carried out with remarkable art direction, stands out. Finally, the series comes at a time of widespread debate in civil society about the use of nuclear energy, just as the end of the current model of fossil fuel-based energy generation for society and heavy industry approaches.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-18
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
text
Artículo evaluado por pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/2582
10.26441/RC21.1-2022-A2
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/2582
identifier_str_mv 10.26441/RC21.1-2022-A2
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/2582/2158
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2582/2188
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 21 No. 1 (2022); 33-48
Revista de Comunicación; Vol. 21 Núm. 1 (2022); 33-48
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1760908100090462208
score 13.788314
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).