The pact of veridiction in the series Chernobyl. The truth and the historical lie from the film
Descripción del Articulo
On 26 April 1986, one of the most important events in the history of nuclear energy took place: the Chernobyl accident. This historic event marked the decline of the Soviet Union, an environmental agenda and new geopolitics of the world. It has been portrayed in literature, film, photo-reportage and...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/2582 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/2582 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Chernóbil desastre realidad reconstrucción história censura narrativas ideología periodismo veridicción Chernobyl disaster reality reconstruction history censorship narratives ideology journalism veridiction |
id |
REVUDEP_a685700bb64206ecee04b10daa26db4b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/2582 |
network_acronym_str |
REVUDEP |
network_name_str |
Revista de Comunicación |
repository_id_str |
|
spelling |
The pact of veridiction in the series Chernobyl. The truth and the historical lie from the filmEl pacto de veridicción en la serie Chernobyl. La verdad y la mentira histórica desde lo fílmicoBlanco Pérez, ManuelCruz-González, María CatalinaChernóbildesastrerealidadreconstrucciónhistóriacensuranarrativasideologíaperiodismoveridicciónChernobyldisasterrealityreconstructionhistorycensorshipnarrativesideologyjournalismveridictionOn 26 April 1986, one of the most important events in the history of nuclear energy took place: the Chernobyl accident. This historic event marked the decline of the Soviet Union, an environmental agenda and new geopolitics of the world. It has been portrayed in literature, film, photo-reportage and documentary, among others. This paper seeks to analyse and contrast the HBO series Chernobyl (2019) and Svetalna Alexievich's Voices from Chernobyl (1997), specifically the relationship between reality and literary and filmic reconstruction. For this purpose, we use a descriptive-argumentative logic and a visual analysis with a mixed methodology. The analysis reveals a conflictive relationship between the two works, since the testimonies recorded in the book are easily recognisable in the series, although the latter has never specified that they are based on the book. Among the conclusions, the narrative structure carrying ideology (which seeks to strengthen a collective imaginary over the commonly accepted biases about the Soviet Union and its model of socialism), carried out with remarkable art direction, stands out. Finally, the series comes at a time of widespread debate in civil society about the use of nuclear energy, just as the end of the current model of fossil fuel-based energy generation for society and heavy industry approaches.El 26 de abril de 1986 se produjo uno de los sucesos más importantes de la historia de la energía nuclear: el accidente de Chernóbil. Este acontecimiento histórico marcó el declive de la Unión Soviética, una agenda ambientalista y una nueva geopolítica del mundo. Ha sido retratado por la literatura, el cine, el fotorreportaje y el documental, entre otros. Este trabajo busca analizar y contrastar la serie Chernobyl de HBO (2019) y la obra Voces de Chernóbil de Svetalna Alexiévich (1997), en concreto la relación entre realidad y reconstrucción periodístico-literaria y fílmica. Para ello, utilizamos una lógica descriptiva-argumentativa y un análisis visual con metodología mixta. En el análisis se evidencia una relación conflictiva entre ambas obras, ya que los testimonios consignados en el libro son fácilmente reconocibles en la serie, sin que ésta haya especificado nunca basarse en el libro. De entre las conclusiones destaca la estructura narrativa portadora de ideología (que buscan fortalecer un imaginario colectivo sobre las parcialidades comúnmente aceptadas sobre la Unión Soviética y su modelo de socialismo) llevada a cabo con una notable dirección de arte. Por último, la serie (marcadamente antinuclear) llega en un momento de amplio debate en la sociedad civil sobre el uso de la energía atómica, justo cuando se aproxima el fin del modelo actual de generación energética basado en combustible fósil para la sociedad y la industria pesada.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2022-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/258210.26441/RC21.1-2022-A2Revista de Comunicación; Vol. 21 No. 1 (2022); 33-48Revista de Comunicación; Vol. 21 Núm. 1 (2022); 33-482227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2582/2158https://revistadecomunicacion.com/article/view/2582/2188Derechos de autor 2022 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/25822023-03-16T22:23:50Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The pact of veridiction in the series Chernobyl. The truth and the historical lie from the film El pacto de veridicción en la serie Chernobyl. La verdad y la mentira histórica desde lo fílmico |
title |
The pact of veridiction in the series Chernobyl. The truth and the historical lie from the film |
spellingShingle |
The pact of veridiction in the series Chernobyl. The truth and the historical lie from the film Blanco Pérez, Manuel Chernóbil desastre realidad reconstrucción história censura narrativas ideología periodismo veridicción Chernobyl disaster reality reconstruction history censorship narratives ideology journalism veridiction |
title_short |
The pact of veridiction in the series Chernobyl. The truth and the historical lie from the film |
title_full |
The pact of veridiction in the series Chernobyl. The truth and the historical lie from the film |
title_fullStr |
The pact of veridiction in the series Chernobyl. The truth and the historical lie from the film |
title_full_unstemmed |
The pact of veridiction in the series Chernobyl. The truth and the historical lie from the film |
title_sort |
The pact of veridiction in the series Chernobyl. The truth and the historical lie from the film |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Blanco Pérez, Manuel Cruz-González, María Catalina |
author |
Blanco Pérez, Manuel |
author_facet |
Blanco Pérez, Manuel Cruz-González, María Catalina |
author_role |
author |
author2 |
Cruz-González, María Catalina |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Chernóbil desastre realidad reconstrucción história censura narrativas ideología periodismo veridicción Chernobyl disaster reality reconstruction history censorship narratives ideology journalism veridiction |
topic |
Chernóbil desastre realidad reconstrucción história censura narrativas ideología periodismo veridicción Chernobyl disaster reality reconstruction history censorship narratives ideology journalism veridiction |
description |
On 26 April 1986, one of the most important events in the history of nuclear energy took place: the Chernobyl accident. This historic event marked the decline of the Soviet Union, an environmental agenda and new geopolitics of the world. It has been portrayed in literature, film, photo-reportage and documentary, among others. This paper seeks to analyse and contrast the HBO series Chernobyl (2019) and Svetalna Alexievich's Voices from Chernobyl (1997), specifically the relationship between reality and literary and filmic reconstruction. For this purpose, we use a descriptive-argumentative logic and a visual analysis with a mixed methodology. The analysis reveals a conflictive relationship between the two works, since the testimonies recorded in the book are easily recognisable in the series, although the latter has never specified that they are based on the book. Among the conclusions, the narrative structure carrying ideology (which seeks to strengthen a collective imaginary over the commonly accepted biases about the Soviet Union and its model of socialism), carried out with remarkable art direction, stands out. Finally, the series comes at a time of widespread debate in civil society about the use of nuclear energy, just as the end of the current model of fossil fuel-based energy generation for society and heavy industry approaches. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs text Artículo evaluado por pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2582 10.26441/RC21.1-2022-A2 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2582 |
identifier_str_mv |
10.26441/RC21.1-2022-A2 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2582/2158 https://revistadecomunicacion.com/article/view/2582/2188 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 21 No. 1 (2022); 33-48 Revista de Comunicación; Vol. 21 Núm. 1 (2022); 33-48 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
reponame_str |
Revista de Comunicación |
collection |
Revista de Comunicación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1760908100090462208 |
score |
13.788314 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).