Barbie (2023): The Cultural Icon Redefining Female Empowerment

Descripción del Articulo

The article examines the movie Barbie (Greta Gerwig, 2023), the highest-grossing film of the year, and its relationship with marketing strategies and gender stereotypes. The objective is to analyze the perpetuation of stereotypes and Mattel's adaptation to gender equality demands through rebran...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Zacipa-Infante, Ingrid, Tur-Viñes, Victoria
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/3752
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/3752
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:cine
estereotipos de género
empoderamiento femenino
rebranding
marketing digita
femvertising
patriarcado
autoestima
cinema
gender stereotypes
female empowerment
digital marketing
patriarchy
self-esteem
id REVUDEP_9970dcf6d2ecef421e21c4bd539eb4b9
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/3752
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Barbie (2023): The Cultural Icon Redefining Female EmpowermentBarbie (2023): el icono cultural que redefine el empoderamiento femeninoZacipa-Infante, IngridTur-Viñes, Victoriacineestereotipos de géneroempoderamiento femeninorebrandingmarketing digitafemvertisingpatriarcadoautoestimacinemagender stereotypesfemale empowermentrebrandingdigital marketingfemvertisingpatriarchyself-esteemThe article examines the movie Barbie (Greta Gerwig, 2023), the highest-grossing film of the year, and its relationship with marketing strategies and gender stereotypes. The objective is to analyze the perpetuation of stereotypes and Mattel's adaptation to gender equality demands through rebranding and campaigns like "You Can Be Anything". The study employs a mixed-methods design, using qualitative and quantitative analysis of the film through co-occurrences and sales data statistics. The main finding is that although the movie presents itself as a phenomenon of female empowerment, it still resorts to traditional stereotypes. The research reveals that the code of female empowerment is recurrent, although patriarchy remains present. The movie's advertising generated a global pink movement that strengthened the audience's emotional connection with the brand but also highlighted tensions between old and new gender representations. The main conclusion is that Mattel has successfully repositioned Barbie as an empowerment icon, though content analysis reveals that the film still struggles with traditional gender representations. The article's primary contribution is the identification of Barbie's successful multichannel marketing strategy and the critical analysis of how this iconic brand attempts to balance tradition and modernity in its gender representation.El artículo examina la película Barbie (Greta Gerwig, 2023), la más taquillera del año, y su relación con las estrategias de marketing y los estereotipos de género. El objetivo es analizar la perpetuación de estereotipos y la adaptación de Mattel a las demandas de igualdad de género mediante rebranding y campañas como "You Can Be Anything". El estudio utiliza un diseño metodológico mixto, con análisis cualitativo y cuantitativo de la película mediante coocurrencias y datos estadísticos de ventas. El principal hallazgo es que, aunque la película se presenta como un fenómeno de empoderamiento femenino, todavía recurre a estereotipos tradicionales. La investigación revela que el código de empoderamiento femenino es recurrente, aunque el patriarcado sigue presente. La publicidad de la película generó un movimiento rosa global que reforzó la conexión emocional del público con la marca, pero también mostró las tensiones entre viejas y nuevas representaciones de género. La principal conclusión es que Mattel ha logrado reposicionar a Barbie como un icono de empoderamiento, aunque el análisis de contenido revela que la película aún lucha con las representaciones tradicionales de género. Se identifican las claves exitosas de la estrategia de marketing multicanal de Barbie y se aporta un análisis crítico de la gestión equilibrada entre tradición y modernidad en su representación de género.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2025-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/375210.26441/RC24.1-2025-3752Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 539-557Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 539-5572227-14651684-093310.26441/RC24.1-2025reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3752/2949https://revistadecomunicacion.com/article/view/3752/2990Derechos de autor 2025 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/37522025-07-02T17:47:31Z
dc.title.none.fl_str_mv Barbie (2023): The Cultural Icon Redefining Female Empowerment
Barbie (2023): el icono cultural que redefine el empoderamiento femenino
title Barbie (2023): The Cultural Icon Redefining Female Empowerment
spellingShingle Barbie (2023): The Cultural Icon Redefining Female Empowerment
Zacipa-Infante, Ingrid
cine
estereotipos de género
empoderamiento femenino
rebranding
marketing digita
femvertising
patriarcado
autoestima
cinema
gender stereotypes
female empowerment
rebranding
digital marketing
femvertising
patriarchy
self-esteem
title_short Barbie (2023): The Cultural Icon Redefining Female Empowerment
title_full Barbie (2023): The Cultural Icon Redefining Female Empowerment
title_fullStr Barbie (2023): The Cultural Icon Redefining Female Empowerment
title_full_unstemmed Barbie (2023): The Cultural Icon Redefining Female Empowerment
title_sort Barbie (2023): The Cultural Icon Redefining Female Empowerment
dc.creator.none.fl_str_mv Zacipa-Infante, Ingrid
Tur-Viñes, Victoria
author Zacipa-Infante, Ingrid
author_facet Zacipa-Infante, Ingrid
Tur-Viñes, Victoria
author_role author
author2 Tur-Viñes, Victoria
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv cine
estereotipos de género
empoderamiento femenino
rebranding
marketing digita
femvertising
patriarcado
autoestima
cinema
gender stereotypes
female empowerment
rebranding
digital marketing
femvertising
patriarchy
self-esteem
topic cine
estereotipos de género
empoderamiento femenino
rebranding
marketing digita
femvertising
patriarcado
autoestima
cinema
gender stereotypes
female empowerment
rebranding
digital marketing
femvertising
patriarchy
self-esteem
description The article examines the movie Barbie (Greta Gerwig, 2023), the highest-grossing film of the year, and its relationship with marketing strategies and gender stereotypes. The objective is to analyze the perpetuation of stereotypes and Mattel's adaptation to gender equality demands through rebranding and campaigns like "You Can Be Anything". The study employs a mixed-methods design, using qualitative and quantitative analysis of the film through co-occurrences and sales data statistics. The main finding is that although the movie presents itself as a phenomenon of female empowerment, it still resorts to traditional stereotypes. The research reveals that the code of female empowerment is recurrent, although patriarchy remains present. The movie's advertising generated a global pink movement that strengthened the audience's emotional connection with the brand but also highlighted tensions between old and new gender representations. The main conclusion is that Mattel has successfully repositioned Barbie as an empowerment icon, though content analysis reveals that the film still struggles with traditional gender representations. The article's primary contribution is the identification of Barbie's successful multichannel marketing strategy and the critical analysis of how this iconic brand attempts to balance tradition and modernity in its gender representation.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-03-08
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3752
10.26441/RC24.1-2025-3752
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/3752
identifier_str_mv 10.26441/RC24.1-2025-3752
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3752/2949
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3752/2990
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 539-557
Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 539-557
2227-1465
1684-0933
10.26441/RC24.1-2025
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1837643727681617920
score 13.94716
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).