The platformization of film festivals in Spain: the case of Filmin (2020-2024)
Descripción del Articulo
In the contemporary context, where hybridisation predominates in media culture as a result of media convergence, new relationships are produced between certain actors in the audiovisual industry. This research aims to analyse the phenomenon of the platformization of film festivals in Spain in two wa...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2025 |
| Institución: | Universidad de Piura |
| Repositorio: | Revista de Comunicación |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/3721 |
| Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/3721 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | festivales cinematográficos festivales de cine festival studies distribución audiovisual exhibición audiovisual streaming plataformas de vídeo bajo demanda Filmin comunicación audiovisual festival films film festivals audiovisual distribution audiovisual exhibition video on demand platforms audiovisual communication |
| id |
REVUDEP_91fe5309ebfa0f3f6957b8675858afbf |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/3721 |
| network_acronym_str |
REVUDEP |
| network_name_str |
Revista de Comunicación |
| repository_id_str |
|
| spelling |
The platformization of film festivals in Spain: the case of Filmin (2020-2024)La plataformización de los festivales de cine en España: el caso de Filmin (2020-2024)Blázquez-Jordán, José Manuelde la Torre-Espinosa, Mariofestivales cinematográficosfestivales de cinefestival studiesdistribución audiovisualexhibición audiovisualstreamingplataformas de vídeo bajo demandaFilmincomunicación audiovisualfestival filmsfilm festivalsfestival studiesaudiovisual distributionaudiovisual exhibitionstreamingvideo on demand platformsFilminaudiovisual communicationfestival filmsIn the contemporary context, where hybridisation predominates in media culture as a result of media convergence, new relationships are produced between certain actors in the audiovisual industry. This research aims to analyse the phenomenon of the platformization of film festivals in Spain in two ways. On the one hand, it examines the new model of distribution and online retransmission of these film events on streaming platforms and specifically on the national video-on-demand platform Filmin. On the other hand, this phenomenon is analysed from the outbreak of the COVID-19 pandemic until 2024, a disruptive context that consolidated the digitisation processes of these festivals. A hundred and thirty-two film festivals organised by Spanish entities that have screened their films online on the streaming service provider Filmin have been evaluated through a diachronic and comparative analysis. Variables related to their nature –hybrid or exclusively online–, geographical scope, denomination –competition or exhibition–, themes and programming policies are examined. The results show a notable increase in the online exhibition of film festivals at the current time, which consolidates this new type of cultural events as a key player in the contemporary audiovisual industry.En el contexto contemporáneo, donde predomina la hibridación en la cultura mediática como resultado de la convergencia de medios, se producen nuevas relaciones entre ciertos actores de la industria audiovisual. El presente trabajo pretende analizar el fenómeno de la plataformización de los festivales cinematográficos en España atendiendo a una doble circunstancia. Por un lado, se examina el nuevo modelo de distribución y retransmisión en línea de dichos eventos cinematográficas en las plataformas de streaming y, concretamente, en la plataforma nacional de vídeo bajo demanda Filmin. De otra parte, se analiza desde la irrupción de la pandemia de la COVID-19 hasta 2024, contexto disruptivo que consolidó los procesos de digitalización de dichos festivales. Para ello, se realiza un análisis diacrónico y comparativo de las 132 ediciones festivales de cine organizadas por entidades españolas que han realizado su exhibición en línea en el proveedor de servicios de streaming Filmin. Se examinan las variables relacionadas con su naturaleza –híbrida o exclusivamente en línea–, ámbito geográfico, denominación –certamen o muestra–, temáticas y políticas de programación. Los resultados muestran un notable aumento de la exhibición de los festivales cinematográficos a través de la ventana online, lo que consolida a esta nueva modalidad de eventos culturales como un agente clave en la industria audiovisual contemporánea.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2025-02-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/372110.26441/RC24.1-2025-3721Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 51-67Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 51-672227-14651684-093310.26441/RC24.1-2025reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3721/2924https://revistadecomunicacion.com/article/view/3721/2956Derechos de autor 2025 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/37212025-07-02T17:47:31Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
The platformization of film festivals in Spain: the case of Filmin (2020-2024) La plataformización de los festivales de cine en España: el caso de Filmin (2020-2024) |
| title |
The platformization of film festivals in Spain: the case of Filmin (2020-2024) |
| spellingShingle |
The platformization of film festivals in Spain: the case of Filmin (2020-2024) Blázquez-Jordán, José Manuel festivales cinematográficos festivales de cine festival studies distribución audiovisual exhibición audiovisual streaming plataformas de vídeo bajo demanda Filmin comunicación audiovisual festival films film festivals festival studies audiovisual distribution audiovisual exhibition streaming video on demand platforms Filmin audiovisual communication festival films |
| title_short |
The platformization of film festivals in Spain: the case of Filmin (2020-2024) |
| title_full |
The platformization of film festivals in Spain: the case of Filmin (2020-2024) |
| title_fullStr |
The platformization of film festivals in Spain: the case of Filmin (2020-2024) |
| title_full_unstemmed |
The platformization of film festivals in Spain: the case of Filmin (2020-2024) |
| title_sort |
The platformization of film festivals in Spain: the case of Filmin (2020-2024) |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Blázquez-Jordán, José Manuel de la Torre-Espinosa, Mario |
| author |
Blázquez-Jordán, José Manuel |
| author_facet |
Blázquez-Jordán, José Manuel de la Torre-Espinosa, Mario |
| author_role |
author |
| author2 |
de la Torre-Espinosa, Mario |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
festivales cinematográficos festivales de cine festival studies distribución audiovisual exhibición audiovisual streaming plataformas de vídeo bajo demanda Filmin comunicación audiovisual festival films film festivals festival studies audiovisual distribution audiovisual exhibition streaming video on demand platforms Filmin audiovisual communication festival films |
| topic |
festivales cinematográficos festivales de cine festival studies distribución audiovisual exhibición audiovisual streaming plataformas de vídeo bajo demanda Filmin comunicación audiovisual festival films film festivals festival studies audiovisual distribution audiovisual exhibition streaming video on demand platforms Filmin audiovisual communication festival films |
| description |
In the contemporary context, where hybridisation predominates in media culture as a result of media convergence, new relationships are produced between certain actors in the audiovisual industry. This research aims to analyse the phenomenon of the platformization of film festivals in Spain in two ways. On the one hand, it examines the new model of distribution and online retransmission of these film events on streaming platforms and specifically on the national video-on-demand platform Filmin. On the other hand, this phenomenon is analysed from the outbreak of the COVID-19 pandemic until 2024, a disruptive context that consolidated the digitisation processes of these festivals. A hundred and thirty-two film festivals organised by Spanish entities that have screened their films online on the streaming service provider Filmin have been evaluated through a diachronic and comparative analysis. Variables related to their nature –hybrid or exclusively online–, geographical scope, denomination –competition or exhibition–, themes and programming policies are examined. The results show a notable increase in the online exhibition of film festivals at the current time, which consolidates this new type of cultural events as a key player in the contemporary audiovisual industry. |
| publishDate |
2025 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2025-02-03 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3721 10.26441/RC24.1-2025-3721 |
| url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3721 |
| identifier_str_mv |
10.26441/RC24.1-2025-3721 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3721/2924 https://revistadecomunicacion.com/article/view/3721/2956 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 51-67 Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 51-67 2227-1465 1684-0933 10.26441/RC24.1-2025 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
| instname_str |
Universidad de Piura |
| instacron_str |
UDEP |
| institution |
UDEP |
| reponame_str |
Revista de Comunicación |
| collection |
Revista de Comunicación |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1837643727555788800 |
| score |
13.936249 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).