The platformization of film festivals in Spain: the case of Filmin (2020-2024)

Descripción del Articulo

In the contemporary context, where hybridisation predominates in media culture as a result of media convergence, new relationships are produced between certain actors in the audiovisual industry. This research aims to analyse the phenomenon of the platformization of film festivals in Spain in two wa...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Blázquez-Jordán, José Manuel, de la Torre-Espinosa, Mario
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/3721
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/3721
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:festivales cinematográficos
festivales de cine
festival studies
distribución audiovisual
exhibición audiovisual
streaming
plataformas de vídeo bajo demanda
Filmin
comunicación audiovisual
festival films
film festivals
audiovisual distribution
audiovisual exhibition
video on demand platforms
audiovisual communication
id REVUDEP_91fe5309ebfa0f3f6957b8675858afbf
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/3721
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling The platformization of film festivals in Spain: the case of Filmin (2020-2024)La plataformización de los festivales de cine en España: el caso de Filmin (2020-2024)Blázquez-Jordán, José Manuelde la Torre-Espinosa, Mariofestivales cinematográficosfestivales de cinefestival studiesdistribución audiovisualexhibición audiovisualstreamingplataformas de vídeo bajo demandaFilmincomunicación audiovisualfestival filmsfilm festivalsfestival studiesaudiovisual distributionaudiovisual exhibitionstreamingvideo on demand platformsFilminaudiovisual communicationfestival filmsIn the contemporary context, where hybridisation predominates in media culture as a result of media convergence, new relationships are produced between certain actors in the audiovisual industry. This research aims to analyse the phenomenon of the platformization of film festivals in Spain in two ways. On the one hand, it examines the new model of distribution and online retransmission of these film events on streaming platforms and specifically on the national video-on-demand platform Filmin. On the other hand, this phenomenon is analysed from the outbreak of the COVID-19 pandemic until 2024, a disruptive context that consolidated the digitisation processes of these festivals. A hundred and thirty-two film festivals organised by Spanish entities that have screened their films online on the streaming service provider Filmin have been evaluated through a diachronic and comparative analysis. Variables related to their nature –hybrid or exclusively online–, geographical scope, denomination –competition or exhibition–, themes and programming policies are examined. The results show a notable increase in the online exhibition of film festivals at the current time, which consolidates this new type of cultural events as a key player in the contemporary audiovisual industry.En el contexto contemporáneo, donde predomina la hibridación en la cultura mediática como resultado de la convergencia de medios, se producen nuevas relaciones entre ciertos actores de la industria audiovisual. El presente trabajo pretende analizar el fenómeno de la plataformización de los festivales cinematográficos en España atendiendo a una doble circunstancia. Por un lado, se examina el nuevo modelo de distribución y retransmisión en línea de dichos eventos cinematográficas en las plataformas de streaming y, concretamente, en la plataforma nacional de vídeo bajo demanda Filmin. De otra parte, se analiza desde la irrupción de la pandemia de la COVID-19 hasta 2024, contexto disruptivo que consolidó los procesos de digitalización de dichos festivales. Para ello, se realiza un análisis diacrónico y comparativo de las 132 ediciones festivales de cine organizadas por entidades españolas que han realizado su exhibición en línea en el proveedor de servicios de streaming Filmin. Se examinan las variables relacionadas con su naturaleza –híbrida o exclusivamente en línea–, ámbito geográfico, denominación –certamen o muestra–, temáticas y políticas de programación. Los resultados muestran un notable aumento de la exhibición de los festivales cinematográficos a través de la ventana online, lo que consolida a esta nueva modalidad de eventos culturales como un agente clave en la industria audiovisual contemporánea.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2025-02-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/372110.26441/RC24.1-2025-3721Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 51-67Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 51-672227-14651684-093310.26441/RC24.1-2025reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3721/2924https://revistadecomunicacion.com/article/view/3721/2956Derechos de autor 2025 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/37212025-07-02T17:47:31Z
dc.title.none.fl_str_mv The platformization of film festivals in Spain: the case of Filmin (2020-2024)
La plataformización de los festivales de cine en España: el caso de Filmin (2020-2024)
title The platformization of film festivals in Spain: the case of Filmin (2020-2024)
spellingShingle The platformization of film festivals in Spain: the case of Filmin (2020-2024)
Blázquez-Jordán, José Manuel
festivales cinematográficos
festivales de cine
festival studies
distribución audiovisual
exhibición audiovisual
streaming
plataformas de vídeo bajo demanda
Filmin
comunicación audiovisual
festival films
film festivals
festival studies
audiovisual distribution
audiovisual exhibition
streaming
video on demand platforms
Filmin
audiovisual communication
festival films
title_short The platformization of film festivals in Spain: the case of Filmin (2020-2024)
title_full The platformization of film festivals in Spain: the case of Filmin (2020-2024)
title_fullStr The platformization of film festivals in Spain: the case of Filmin (2020-2024)
title_full_unstemmed The platformization of film festivals in Spain: the case of Filmin (2020-2024)
title_sort The platformization of film festivals in Spain: the case of Filmin (2020-2024)
dc.creator.none.fl_str_mv Blázquez-Jordán, José Manuel
de la Torre-Espinosa, Mario
author Blázquez-Jordán, José Manuel
author_facet Blázquez-Jordán, José Manuel
de la Torre-Espinosa, Mario
author_role author
author2 de la Torre-Espinosa, Mario
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv festivales cinematográficos
festivales de cine
festival studies
distribución audiovisual
exhibición audiovisual
streaming
plataformas de vídeo bajo demanda
Filmin
comunicación audiovisual
festival films
film festivals
festival studies
audiovisual distribution
audiovisual exhibition
streaming
video on demand platforms
Filmin
audiovisual communication
festival films
topic festivales cinematográficos
festivales de cine
festival studies
distribución audiovisual
exhibición audiovisual
streaming
plataformas de vídeo bajo demanda
Filmin
comunicación audiovisual
festival films
film festivals
festival studies
audiovisual distribution
audiovisual exhibition
streaming
video on demand platforms
Filmin
audiovisual communication
festival films
description In the contemporary context, where hybridisation predominates in media culture as a result of media convergence, new relationships are produced between certain actors in the audiovisual industry. This research aims to analyse the phenomenon of the platformization of film festivals in Spain in two ways. On the one hand, it examines the new model of distribution and online retransmission of these film events on streaming platforms and specifically on the national video-on-demand platform Filmin. On the other hand, this phenomenon is analysed from the outbreak of the COVID-19 pandemic until 2024, a disruptive context that consolidated the digitisation processes of these festivals. A hundred and thirty-two film festivals organised by Spanish entities that have screened their films online on the streaming service provider Filmin have been evaluated through a diachronic and comparative analysis. Variables related to their nature –hybrid or exclusively online–, geographical scope, denomination –competition or exhibition–, themes and programming policies are examined. The results show a notable increase in the online exhibition of film festivals at the current time, which consolidates this new type of cultural events as a key player in the contemporary audiovisual industry.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-02-03
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3721
10.26441/RC24.1-2025-3721
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/3721
identifier_str_mv 10.26441/RC24.1-2025-3721
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3721/2924
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3721/2956
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 51-67
Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 51-67
2227-1465
1684-0933
10.26441/RC24.1-2025
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1837643727555788800
score 13.936249
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).