Media competence in Latin America: uses of YouTube and Instagram by university students on Colombia, Ecuador, Argentina y Bolivia
Descripción del Articulo
Media competence involves the mastery of knowledge, skills and attitudes oriented to the production, management, and analysis of media content with and from different environments that promote critical thinking. This article gathers the findings of a research conducted in four countries -Colombia, E...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/2932 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/2932 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | competencia mediática medios sociales comunicación educación media competence social media communication education |
id |
REVUDEP_83b4e5cf0eebfb2a09855c4a1d6352ce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/2932 |
network_acronym_str |
REVUDEP |
network_name_str |
Revista de Comunicación |
repository_id_str |
|
spelling |
Media competence in Latin America: uses of YouTube and Instagram by university students on Colombia, Ecuador, Argentina y BoliviaLa competencia mediática en Latinoamérica: usos de YouTube e Instagram por parte de estudiantes universitarios en Colombia, Ecuador, Argentina y BoliviaRíos Hernández, Iván Neftalí Albarello, Francisco Rivera Rogel, Diana Galvis, Carlos Alberto competencia mediáticamedios socialescomunicacióneducaciónmedia competencesocial mediacommunicationeducationMedia competence involves the mastery of knowledge, skills and attitudes oriented to the production, management, and analysis of media content with and from different environments that promote critical thinking. This article gathers the findings of a research conducted in four countries -Colombia, Ecuador, Argentina, and Bolivia- where a quantitative measurement instrument of media competence was applied to a sample of 1,730 undergraduate students from eight universities. The research was limited to two social networks, YouTube, and Instagram, where user participation acquires greater relevance. The results indicate that in the use of these social networks there is a predominance of colloquial language and a limited production of content, focused on entertainment and personal tastes. At the same time, however, there is a growing use linked to learning, of an informal nature, through the production of video tutorials, especially in the case of YouTube. Likewise, the need for greater digital and audiovisual literacy is identified, allowing young people to use these networks in a pedagogical way, so that they become educational scenarios that promote greater participation, discussion, and expression of students.La competencia mediática comporta el dominio de conocimientos, destrezas y actitudes orientadas a la producción, gestión y análisis de contenidos mediáticos con y desde diversos entornos que propician el pensamiento crítico. Este artículo recoge los hallazgos de una investigación realizada en cuatro países -Colombia, Ecuador, Argentina y Bolivia- en donde se aplicó un instrumento de medición cuantitativo de la competencia mediática a una muestra de 1,730 estudiantes de pregrado de ocho universidades. La indagación estuvo circunscripta a dos redes sociales, YouTube e Instagram, donde la participación de los usuarios adquiere mayor relevancia. Los resultados indican que en el uso de estas redes sociales hay un predominio del uso del lenguaje coloquial y una limitada producción de contenidos, centrada en el entretenimiento y los gustos personales. Pero a la vez tiene lugar en forma creciente un uso vinculado con el aprendizaje, de tipo informal, a través de la producción de videotutoriales, sobre todo en el caso de YouTube. Asimismo, se identifica la necesidad de una mayor alfabetización digital y audiovisual, que permita a los jóvenes utilizar de manera pedagógica estas redes, para que se conviertan en escenarios educativos que promuevan una mayor participación, discusión y expresión de los estudiantes.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2022-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/293210.26441/RC21.2-2022-A12Revista de Comunicación; Vol. 21 No. 2 (2022); 245-262Revista de Comunicación; Vol. 21 Núm. 2 (2022); 245-2622227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2932/2503https://revistadecomunicacion.com/article/view/2932/2517Derechos de autor 2022 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/29322023-01-07T19:52:12Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Media competence in Latin America: uses of YouTube and Instagram by university students on Colombia, Ecuador, Argentina y Bolivia La competencia mediática en Latinoamérica: usos de YouTube e Instagram por parte de estudiantes universitarios en Colombia, Ecuador, Argentina y Bolivia |
title |
Media competence in Latin America: uses of YouTube and Instagram by university students on Colombia, Ecuador, Argentina y Bolivia |
spellingShingle |
Media competence in Latin America: uses of YouTube and Instagram by university students on Colombia, Ecuador, Argentina y Bolivia Ríos Hernández, Iván Neftalí competencia mediática medios sociales comunicación educación media competence social media communication education |
title_short |
Media competence in Latin America: uses of YouTube and Instagram by university students on Colombia, Ecuador, Argentina y Bolivia |
title_full |
Media competence in Latin America: uses of YouTube and Instagram by university students on Colombia, Ecuador, Argentina y Bolivia |
title_fullStr |
Media competence in Latin America: uses of YouTube and Instagram by university students on Colombia, Ecuador, Argentina y Bolivia |
title_full_unstemmed |
Media competence in Latin America: uses of YouTube and Instagram by university students on Colombia, Ecuador, Argentina y Bolivia |
title_sort |
Media competence in Latin America: uses of YouTube and Instagram by university students on Colombia, Ecuador, Argentina y Bolivia |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Ríos Hernández, Iván Neftalí Albarello, Francisco Rivera Rogel, Diana Galvis, Carlos Alberto |
author |
Ríos Hernández, Iván Neftalí |
author_facet |
Ríos Hernández, Iván Neftalí Albarello, Francisco Rivera Rogel, Diana Galvis, Carlos Alberto |
author_role |
author |
author2 |
Albarello, Francisco Rivera Rogel, Diana Galvis, Carlos Alberto |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
competencia mediática medios sociales comunicación educación media competence social media communication education |
topic |
competencia mediática medios sociales comunicación educación media competence social media communication education |
description |
Media competence involves the mastery of knowledge, skills and attitudes oriented to the production, management, and analysis of media content with and from different environments that promote critical thinking. This article gathers the findings of a research conducted in four countries -Colombia, Ecuador, Argentina, and Bolivia- where a quantitative measurement instrument of media competence was applied to a sample of 1,730 undergraduate students from eight universities. The research was limited to two social networks, YouTube, and Instagram, where user participation acquires greater relevance. The results indicate that in the use of these social networks there is a predominance of colloquial language and a limited production of content, focused on entertainment and personal tastes. At the same time, however, there is a growing use linked to learning, of an informal nature, through the production of video tutorials, especially in the case of YouTube. Likewise, the need for greater digital and audiovisual literacy is identified, allowing young people to use these networks in a pedagogical way, so that they become educational scenarios that promote greater participation, discussion, and expression of students. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs text Artículo evaluado por pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2932 10.26441/RC21.2-2022-A12 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2932 |
identifier_str_mv |
10.26441/RC21.2-2022-A12 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2932/2503 https://revistadecomunicacion.com/article/view/2932/2517 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 21 No. 2 (2022); 245-262 Revista de Comunicación; Vol. 21 Núm. 2 (2022); 245-262 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
reponame_str |
Revista de Comunicación |
collection |
Revista de Comunicación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1754566312546271232 |
score |
13.876397 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).