Proposal for media literacy through professional fact checking in Latin America

Descripción del Articulo

Disinformation is an increasingly sophisticated (Frau-Meigs 2022) and normalized phenomenon in the digital ecosystem, which makes it urgent to implement solutions that strengthen the resilience of audiences. Media literacy and verification are the responses that have received the most impetus and th...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Ferreras Rodríguez, Eva Mª, Sancho Belinchón, Celia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/3777
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/3777
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:periodismo de verificación
alfabetización mediática
Latamchequea
programas educativos
verification journalism
media literacy
education programs
id REVUDEP_7ea5ac9e93f095ea1f4abc93a440dea4
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/3777
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Proposal for media literacy through professional fact checking in Latin AmericaPropuestas de alfabetización mediática desde el fact checking profesional en LatinoaméricaFerreras Rodríguez, Eva MªSancho Belinchón, Celia periodismo de verificaciónalfabetización mediáticaLatamchequeaprogramas educativosverification journalismmedia literacyLatamchequeaeducation programsDisinformation is an increasingly sophisticated (Frau-Meigs 2022) and normalized phenomenon in the digital ecosystem, which makes it urgent to implement solutions that strengthen the resilience of audiences. Media literacy and verification are the responses that have received the most impetus and the relationship between the two disciplines has become closer (Frau-Meigs 2022). Digital literacy has shifted to an interpretative approach as an essential tool to counter misinformation (Sábada and Salaverría 2023; Roozenbeek et al., 2022). While the activity of fact checkers has been consolidated and in recent years many fact checkers have implemented literacy as part of their professional activities, some academic circles refer to them as ‘second generation’ fact checking organizations (Çömlekçi, 2022). We understand that this is a trend and from this perspective, we propose an exploratory study on the literacy programs offered by the fact checkers that are part of the Latin American network Latamchequea. It is approached using a mixed methodology: content analysis and semi-structured interviews with the professionals. The interpretation of the results leads us to consider the degree of professionalization of the educational programs examined.La desinformación es un fenómeno cada vez más sofisticado (Frau-Meigs 2022) y normalizado en el ecosistema digital por lo que urge implementar soluciones que refuercen la resiliencia de los públicos. La alfabetización mediática junto con la verificación son las respuestas que más impulso han recibido y la relación entre ambas disciplinas se ha estrechado (Frau-Meigs 2022). La alfabetización digital ha pasado a tener un enfoque interpretativo cómo herramienta imprescindible para contrarrestar la desinformación (Sábada y Salaverría 2023; Roozenbeek et al., 2022). Mientras la actividad de los fact checker se ha consolidado y, en los últimos años son numerosas los verificadores que han implementado la alfabetización como parte de sus actividades profesionales y por ello en algunos circuitos académicos se les denomina organizaciones de fact checking de “segunda generación” (Çömlekçi, 2022). Entendemos que se trata de una tendencia y desde esta perspectiva, se propone un estudio exploratorio sobre los programas de alfabetización ofertados por los verificadores que forman parte de la red latinoamericana Latamchequea. Se aborda desde una metodología mixta; análisis de contenido y la entrevista semiestructurada con los profesionales. La interpretación de los resultados conduce a plantear el grado de profesionalización de los programas educativos examinados.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2025-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/377710.26441/RC24.1-2025-3777Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 205-228Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 205-2282227-14651684-093310.26441/RC24.1-2025reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3777/2934https://revistadecomunicacion.com/article/view/3777/2984Derechos de autor 2025 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/37772025-07-02T17:47:31Z
dc.title.none.fl_str_mv Proposal for media literacy through professional fact checking in Latin America
Propuestas de alfabetización mediática desde el fact checking profesional en Latinoamérica
title Proposal for media literacy through professional fact checking in Latin America
spellingShingle Proposal for media literacy through professional fact checking in Latin America
Ferreras Rodríguez, Eva Mª
periodismo de verificación
alfabetización mediática
Latamchequea
programas educativos
verification journalism
media literacy
Latamchequea
education programs
title_short Proposal for media literacy through professional fact checking in Latin America
title_full Proposal for media literacy through professional fact checking in Latin America
title_fullStr Proposal for media literacy through professional fact checking in Latin America
title_full_unstemmed Proposal for media literacy through professional fact checking in Latin America
title_sort Proposal for media literacy through professional fact checking in Latin America
dc.creator.none.fl_str_mv Ferreras Rodríguez, Eva Mª
Sancho Belinchón, Celia
author Ferreras Rodríguez, Eva Mª
author_facet Ferreras Rodríguez, Eva Mª
Sancho Belinchón, Celia
author_role author
author2 Sancho Belinchón, Celia
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv periodismo de verificación
alfabetización mediática
Latamchequea
programas educativos
verification journalism
media literacy
Latamchequea
education programs
topic periodismo de verificación
alfabetización mediática
Latamchequea
programas educativos
verification journalism
media literacy
Latamchequea
education programs
description Disinformation is an increasingly sophisticated (Frau-Meigs 2022) and normalized phenomenon in the digital ecosystem, which makes it urgent to implement solutions that strengthen the resilience of audiences. Media literacy and verification are the responses that have received the most impetus and the relationship between the two disciplines has become closer (Frau-Meigs 2022). Digital literacy has shifted to an interpretative approach as an essential tool to counter misinformation (Sábada and Salaverría 2023; Roozenbeek et al., 2022). While the activity of fact checkers has been consolidated and in recent years many fact checkers have implemented literacy as part of their professional activities, some academic circles refer to them as ‘second generation’ fact checking organizations (Çömlekçi, 2022). We understand that this is a trend and from this perspective, we propose an exploratory study on the literacy programs offered by the fact checkers that are part of the Latin American network Latamchequea. It is approached using a mixed methodology: content analysis and semi-structured interviews with the professionals. The interpretation of the results leads us to consider the degree of professionalization of the educational programs examined.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-03-08
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3777
10.26441/RC24.1-2025-3777
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/3777
identifier_str_mv 10.26441/RC24.1-2025-3777
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3777/2934
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3777/2984
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 205-228
Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 205-228
2227-1465
1684-0933
10.26441/RC24.1-2025
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1837643728114679808
score 13.836569
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).