“Here’s what you need to know”: An analysis of clickbait narratives on chilean outlets’ Facebook News”
Descripción del Articulo
ABSTRACT: The aim of this study was to characterize clickbait discursive strategies in Facebook posts from the five most trusted news media outlets in Chile and analyze their correlations with user engagement (seminality). A quantitative discourse analysis was conducted, applying a matrix of clickba...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2025 |
| Institución: | Universidad de Piura |
| Repositorio: | Revista de Comunicación |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/3810 |
| Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/3810 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Clickbait Noticias CGU Medios sociales News social media |
| id |
REVUDEP_6138bd9941112870a0968af0e4d5d610 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/3810 |
| network_acronym_str |
REVUDEP |
| network_name_str |
Revista de Comunicación |
| repository_id_str |
|
| spelling |
“Here’s what you need to know”: An analysis of clickbait narratives on chilean outlets’ Facebook News”“Aquí te lo explicamos”: Análisis de las narrativas de clickbait y el CGU en las noticias de medios chilenos en FacebookMiranda Bustamante, María de los AngelesClickbaitFacebookNoticiasCGUMedios socialesClickbaitFacebookNewsCGUsocial mediaABSTRACT: The aim of this study was to characterize clickbait discursive strategies in Facebook posts from the five most trusted news media outlets in Chile and analyze their correlations with user engagement (seminality). A quantitative discourse analysis was conducted, applying a matrix of clickbait narrative indicators to a sample of 4316 news posts. The findings revealed that 68% of posts contain clickbaits and the absence of the most relevant data was the most frequent narrative. However, only paralinguistic clickbait narratives and user-directed questions stimulated the UGC (User-Generated-Content). Conversely, those strategies that compromise informational content are associated with a decline in such engagement. In conclusion, the investigation suggests that repetition and serialization of relevant information, bullet point lists and user-addressed questions are four effective strategies to reconcile the need for journalistic companies to balance financial sustainability through clicks with their social responsibility of fostering news into a conversation. El objetivo de este estudio fue caracterizar las estrategias discursivas de clickbait en publicaciones de Facebook de los cinco medios periodísticos más confiables de Chile y sus correlaciones con la participación discursiva (seminalidad) de los usuarios. A través de un análisis de discurso cuantitativo con una matriz de indicadores narrativos de clickbait, se analizó una muestra de 4316 posts noticiosos. Los hallazgos revelaron que existió un 68% de uso de clickbait y la narrativa más frecuente fue la ausencia del dato más relevante. Sin embargo, solo las narrativas paralingüísticas y las preguntas dirigidas a las audiencias se vincularon con un aumento del CGU (contenido generado por el usuario). Por otro lado, las estrategias que menoscaban el contenido informativo se asociaron con una disminución de la participación. La investigación sugiere que la repetición y serialización de contenidos relevantes, los listados con viñetas y el uso de preguntas dirigidas a los usuarios son cuatro estrategias de clickbait informativas que podrían conciliar la necesidad de financiar las empresas periodísticas a través de los clics con la responsabilidad social de convertir las noticias en una conversación.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2025-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/381010.26441/RC24.1-2025-3810Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 321-341Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 321-3412227-14651684-093310.26441/RC24.1-2025reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3810/2940https://revistadecomunicacion.com/article/view/3810/2970Derechos de autor 2025 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/38102025-07-02T17:47:31Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
“Here’s what you need to know”: An analysis of clickbait narratives on chilean outlets’ Facebook News” “Aquí te lo explicamos”: Análisis de las narrativas de clickbait y el CGU en las noticias de medios chilenos en Facebook |
| title |
“Here’s what you need to know”: An analysis of clickbait narratives on chilean outlets’ Facebook News” |
| spellingShingle |
“Here’s what you need to know”: An analysis of clickbait narratives on chilean outlets’ Facebook News” Miranda Bustamante, María de los Angeles Clickbait Noticias CGU Medios sociales Clickbait News CGU social media |
| title_short |
“Here’s what you need to know”: An analysis of clickbait narratives on chilean outlets’ Facebook News” |
| title_full |
“Here’s what you need to know”: An analysis of clickbait narratives on chilean outlets’ Facebook News” |
| title_fullStr |
“Here’s what you need to know”: An analysis of clickbait narratives on chilean outlets’ Facebook News” |
| title_full_unstemmed |
“Here’s what you need to know”: An analysis of clickbait narratives on chilean outlets’ Facebook News” |
| title_sort |
“Here’s what you need to know”: An analysis of clickbait narratives on chilean outlets’ Facebook News” |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Miranda Bustamante, María de los Angeles |
| author |
Miranda Bustamante, María de los Angeles |
| author_facet |
Miranda Bustamante, María de los Angeles |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Clickbait Noticias CGU Medios sociales Clickbait News CGU social media |
| topic |
Clickbait Noticias CGU Medios sociales Clickbait News CGU social media |
| description |
ABSTRACT: The aim of this study was to characterize clickbait discursive strategies in Facebook posts from the five most trusted news media outlets in Chile and analyze their correlations with user engagement (seminality). A quantitative discourse analysis was conducted, applying a matrix of clickbait narrative indicators to a sample of 4316 news posts. The findings revealed that 68% of posts contain clickbaits and the absence of the most relevant data was the most frequent narrative. However, only paralinguistic clickbait narratives and user-directed questions stimulated the UGC (User-Generated-Content). Conversely, those strategies that compromise informational content are associated with a decline in such engagement. In conclusion, the investigation suggests that repetition and serialization of relevant information, bullet point lists and user-addressed questions are four effective strategies to reconcile the need for journalistic companies to balance financial sustainability through clicks with their social responsibility of fostering news into a conversation. |
| publishDate |
2025 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2025-03-08 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3810 10.26441/RC24.1-2025-3810 |
| url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3810 |
| identifier_str_mv |
10.26441/RC24.1-2025-3810 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3810/2940 https://revistadecomunicacion.com/article/view/3810/2970 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 321-341 Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 321-341 2227-1465 1684-0933 10.26441/RC24.1-2025 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
| instname_str |
Universidad de Piura |
| instacron_str |
UDEP |
| institution |
UDEP |
| reponame_str |
Revista de Comunicación |
| collection |
Revista de Comunicación |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1837643728306569216 |
| score |
13.945474 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).