“Here’s what you need to know”: An analysis of clickbait narratives on chilean outlets’ Facebook News”

Descripción del Articulo

ABSTRACT: The aim of this study was to characterize clickbait discursive strategies in Facebook posts from the five most trusted news media outlets in Chile and analyze their correlations with user engagement (seminality). A quantitative discourse analysis was conducted, applying a matrix of clickba...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Miranda Bustamante, María de los Angeles
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/3810
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/3810
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Clickbait
Facebook
Noticias
CGU
Medios sociales
News
social media
id REVUDEP_6138bd9941112870a0968af0e4d5d610
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/3810
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling “Here’s what you need to know”: An analysis of clickbait narratives on chilean outlets’ Facebook News”“Aquí te lo explicamos”: Análisis de las narrativas de clickbait y el CGU en las noticias de medios chilenos en FacebookMiranda Bustamante, María de los AngelesClickbaitFacebookNoticiasCGUMedios socialesClickbaitFacebookNewsCGUsocial mediaABSTRACT: The aim of this study was to characterize clickbait discursive strategies in Facebook posts from the five most trusted news media outlets in Chile and analyze their correlations with user engagement (seminality). A quantitative discourse analysis was conducted, applying a matrix of clickbait narrative indicators to a sample of 4316 news posts. The findings revealed that 68% of posts contain clickbaits and the absence of the most relevant data was the most frequent narrative. However, only paralinguistic clickbait narratives and user-directed questions stimulated the UGC (User-Generated-Content). Conversely, those strategies that compromise informational content are associated with a decline in such engagement. In conclusion, the investigation suggests that repetition and serialization of relevant information, bullet point lists and user-addressed questions are four effective strategies to reconcile the need for journalistic companies to balance financial sustainability through clicks with their social responsibility of fostering news into a conversation.  El objetivo de este estudio fue caracterizar las estrategias discursivas de clickbait en publicaciones de Facebook de los cinco medios periodísticos más confiables de Chile y sus correlaciones con la participación discursiva (seminalidad) de los usuarios. A través de un análisis de discurso cuantitativo con una matriz de indicadores narrativos de clickbait, se analizó una muestra de 4316 posts noticiosos. Los hallazgos revelaron que existió un 68% de uso de clickbait y la narrativa más frecuente fue la ausencia del dato más relevante. Sin embargo, solo las narrativas paralingüísticas y las preguntas dirigidas a las audiencias se vincularon con un aumento del CGU (contenido generado por el usuario). Por otro lado, las estrategias que menoscaban el contenido informativo se asociaron con una disminución de la participación. La investigación sugiere que la repetición y serialización de contenidos relevantes, los listados con viñetas y el uso de preguntas dirigidas a los usuarios son cuatro estrategias de clickbait informativas que podrían conciliar la necesidad de financiar las empresas periodísticas a través de los clics con la responsabilidad social de convertir las noticias en una conversación.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2025-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/381010.26441/RC24.1-2025-3810Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 321-341Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 321-3412227-14651684-093310.26441/RC24.1-2025reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3810/2940https://revistadecomunicacion.com/article/view/3810/2970Derechos de autor 2025 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/38102025-07-02T17:47:31Z
dc.title.none.fl_str_mv “Here’s what you need to know”: An analysis of clickbait narratives on chilean outlets’ Facebook News”
“Aquí te lo explicamos”: Análisis de las narrativas de clickbait y el CGU en las noticias de medios chilenos en Facebook
title “Here’s what you need to know”: An analysis of clickbait narratives on chilean outlets’ Facebook News”
spellingShingle “Here’s what you need to know”: An analysis of clickbait narratives on chilean outlets’ Facebook News”
Miranda Bustamante, María de los Angeles
Clickbait
Facebook
Noticias
CGU
Medios sociales
Clickbait
Facebook
News
CGU
social media
title_short “Here’s what you need to know”: An analysis of clickbait narratives on chilean outlets’ Facebook News”
title_full “Here’s what you need to know”: An analysis of clickbait narratives on chilean outlets’ Facebook News”
title_fullStr “Here’s what you need to know”: An analysis of clickbait narratives on chilean outlets’ Facebook News”
title_full_unstemmed “Here’s what you need to know”: An analysis of clickbait narratives on chilean outlets’ Facebook News”
title_sort “Here’s what you need to know”: An analysis of clickbait narratives on chilean outlets’ Facebook News”
dc.creator.none.fl_str_mv Miranda Bustamante, María de los Angeles
author Miranda Bustamante, María de los Angeles
author_facet Miranda Bustamante, María de los Angeles
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Clickbait
Facebook
Noticias
CGU
Medios sociales
Clickbait
Facebook
News
CGU
social media
topic Clickbait
Facebook
Noticias
CGU
Medios sociales
Clickbait
Facebook
News
CGU
social media
description ABSTRACT: The aim of this study was to characterize clickbait discursive strategies in Facebook posts from the five most trusted news media outlets in Chile and analyze their correlations with user engagement (seminality). A quantitative discourse analysis was conducted, applying a matrix of clickbait narrative indicators to a sample of 4316 news posts. The findings revealed that 68% of posts contain clickbaits and the absence of the most relevant data was the most frequent narrative. However, only paralinguistic clickbait narratives and user-directed questions stimulated the UGC (User-Generated-Content). Conversely, those strategies that compromise informational content are associated with a decline in such engagement. In conclusion, the investigation suggests that repetition and serialization of relevant information, bullet point lists and user-addressed questions are four effective strategies to reconcile the need for journalistic companies to balance financial sustainability through clicks with their social responsibility of fostering news into a conversation.  
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-03-08
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3810
10.26441/RC24.1-2025-3810
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/3810
identifier_str_mv 10.26441/RC24.1-2025-3810
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3810/2940
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3810/2970
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 321-341
Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 321-341
2227-1465
1684-0933
10.26441/RC24.1-2025
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1837643728306569216
score 13.945474
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).