Handling with online comments: a longitudinal approach in most accessed news sites in Portugal, Spain and Brazil

Descripción del Articulo

Online comments have been a widespread feature in news media. Although audiences recognize it widely, doubts remain about the purpose of these interactive spaces. Arguably, understanding how media value online comments defines a way which public debates are socially perceived. Based on The Reuters I...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Fonseca Ribeiro, Fábio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:inglés
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/1943
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/1943
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:audiencias
comentarios
noticias
online
políticas
webs
audiences
comments
media
news
policies
id REVUDEP_5380dd41931436da8ece535249359a1f
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/1943
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Handling with online comments: a longitudinal approach in most accessed news sites in Portugal, Spain and BrazilGestionando los comentarios a las noticias online: un estudio longitudinal en las webs más accedidas en Portugal, España y BrasilFonseca Ribeiro, FábioaudienciascomentariosnoticiasonlinepolíticaswebsaudiencescommentsmedianewsonlinepoliciesOnline comments have been a widespread feature in news media. Although audiences recognize it widely, doubts remain about the purpose of these interactive spaces. Arguably, understanding how media value online comments defines a way which public debates are socially perceived. Based on The Reuters Institute Digital News Report 2019, this article analysed current media policies towards online commenting in most accessed news websites in Portugal, Spain and Brazil. Following both a quantitative-qualitative methodology, a direct observation and a textual/visual analysis, this article highlights levels of similarity in these policies: comment sections are still predominantly available (31 from 45); comments are typically placed at the bottom of the page; the interactive options identical (share, like, dislike, report). As the overall cases exclude comment moderation, few media (in Portugal, but mostly in Spain) propose alternative models based on the community: voting, comment ranking and autonomous discussion forums.Actualmente, las audiencias suelen conocer el modelo de los comentarios a las noticias online. Aunque muchos duden de su importancia, las audiencias reconocen ampliamente estos formatos. Comprender la gestión de los comentarios por los medios significa entender el valor social de los debates. Basado en el informe “The Reuters Institute Digital News Report 2019”, este artículo analiza dicha gestión de comentarios en los medios periodísticos online más populares de Portugal, España y Brasil. Recurriendo a una metodología cuantitativa-cualitativa, observación directa y a un análisis textual/visual, este artículo señala similitudes de gestión: se permiten comentarios en las noticias (31 en 45 casos); los comentarios se colocan al final de las páginas; las opciones interactivas son idénticas (compartir, me gusta, no me gusta, denunciar). En términos generales no existe moderación de comentarios, aunque pocos medios (en Portugal, pero principalmente en España) proponen modelos alternativos centrados ​​en la comunidad: votación, clasificación de comentarios y foros de discusión.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2020-11-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmltext/htmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/194310.26441/RC19.2-2020-A7Revista de Comunicación; Vol. 19 No. 2 (2020); 125-144Revista de Comunicación; Vol. 19 Núm. 2 (2020); 125-1442227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPenghttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1943/1587https://revistadecomunicacion.com/article/view/1943/1621https://revistadecomunicacion.com/article/view/1943/1622Derechos de autor 2020 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/19432022-08-25T21:46:58Z
dc.title.none.fl_str_mv Handling with online comments: a longitudinal approach in most accessed news sites in Portugal, Spain and Brazil
Gestionando los comentarios a las noticias online: un estudio longitudinal en las webs más accedidas en Portugal, España y Brasil
title Handling with online comments: a longitudinal approach in most accessed news sites in Portugal, Spain and Brazil
spellingShingle Handling with online comments: a longitudinal approach in most accessed news sites in Portugal, Spain and Brazil
Fonseca Ribeiro, Fábio
audiencias
comentarios
noticias
online
políticas
webs
audiences
comments
media
news
online
policies
title_short Handling with online comments: a longitudinal approach in most accessed news sites in Portugal, Spain and Brazil
title_full Handling with online comments: a longitudinal approach in most accessed news sites in Portugal, Spain and Brazil
title_fullStr Handling with online comments: a longitudinal approach in most accessed news sites in Portugal, Spain and Brazil
title_full_unstemmed Handling with online comments: a longitudinal approach in most accessed news sites in Portugal, Spain and Brazil
title_sort Handling with online comments: a longitudinal approach in most accessed news sites in Portugal, Spain and Brazil
dc.creator.none.fl_str_mv Fonseca Ribeiro, Fábio
author Fonseca Ribeiro, Fábio
author_facet Fonseca Ribeiro, Fábio
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv audiencias
comentarios
noticias
online
políticas
webs
audiences
comments
media
news
online
policies
topic audiencias
comentarios
noticias
online
políticas
webs
audiences
comments
media
news
online
policies
description Online comments have been a widespread feature in news media. Although audiences recognize it widely, doubts remain about the purpose of these interactive spaces. Arguably, understanding how media value online comments defines a way which public debates are socially perceived. Based on The Reuters Institute Digital News Report 2019, this article analysed current media policies towards online commenting in most accessed news websites in Portugal, Spain and Brazil. Following both a quantitative-qualitative methodology, a direct observation and a textual/visual analysis, this article highlights levels of similarity in these policies: comment sections are still predominantly available (31 from 45); comments are typically placed at the bottom of the page; the interactive options identical (share, like, dislike, report). As the overall cases exclude comment moderation, few media (in Portugal, but mostly in Spain) propose alternative models based on the community: voting, comment ranking and autonomous discussion forums.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-09
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
text
Artículo evaluado por pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1943
10.26441/RC19.2-2020-A7
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/1943
identifier_str_mv 10.26441/RC19.2-2020-A7
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1943/1587
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1943/1621
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1943/1622
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Revista de Comunicación
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Revista de Comunicación
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 19 No. 2 (2020); 125-144
Revista de Comunicación; Vol. 19 Núm. 2 (2020); 125-144
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1758371852993953792
score 13.936249
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).