¿Listening to science? A proposal of historical periodization of the problem of climate change communication

Descripción del Articulo

This article reviews the evolution of the problem of climate change science communication from 1988 to 2022 to determine the current state of the question and to identify the rhetorical approaches most widely used to date. Methodologically, a distinction is first drawn between institutional mileston...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Mateos Martín, Concha, Montero Sánchez, David
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:inglés
español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/3723
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/3723
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Climate change
Historization
Science communication
Global warming
Epistemic authority
cambio climático
historización
comunicación de la ciencia
calentamiento global
autoridad epistémica
id REVUDEP_48c87ca7d92588465ae50e4f9808cd28
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/3723
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling ¿Listening to science? A proposal of historical periodization of the problem of climate change communication¿Escuchar a la ciencia? Una propuesta de periodización histórica del problema de la comunicación del cambio climáticoMateos Martín, ConchaMontero Sánchez, DavidClimate changeHistorizationScience communicationGlobal warmingEpistemic authoritycambio climáticohistorizacióncomunicación de la cienciacalentamiento globalautoridad epistémicaThis article reviews the evolution of the problem of climate change science communication from 1988 to 2022 to determine the current state of the question and to identify the rhetorical approaches most widely used to date. Methodologically, a distinction is first drawn between institutional milestones and rhetorical moments in discourses originating in science, politics, and the arts/media. A general corpus of 13,794 documents, including scientific literature, journalistic sources, and official reports, is then reviewed. The result is a proposal for a historical periodization with three periods: from 1988 to 2009, characterized by pragmatic communication needs; from 2010 to 2015, when the need to communicate climate change as a social fact emerged; and from 2016 to 2022 when climate change began to elicit specific political action on the international stage. The results reveal evidence of rhetorical connections in the discourses used by the different actors involved in socially shaping public knowledge of climate change. As to the conclusions, it is essential to explore hybrid formulas of epistemic authority and to conduct further research on a dialogic model of science communication that does not overlook the need to “listen to science”, while also including the idea of a science that listens.Este artículo revisa la evolución del problema de la comunicación científica sobre el cambio climático desde 1988 hasta 2022, con el objetivo de determinar el estado actual de la cuestión e identificar los enfoques retóricos más ampliamente utilizados hasta la fecha. Metodológicamente, primero se establece una distinción entre hitos institucionales y momentos retóricos en discursos provenientes de la ciencia, la política y las artes/medios. Luego, se revisa un corpus general de 13,794 documentos, que incluye literatura científica, fuentes periodísticas e informes oficiales, lo que da lugar a una propuesta de periodización histórica en tres períodos: de 1988 a 2009, caracterizado por necesidades pragmáticas de comunicación; de 2010 a 2015, cuando surgió la necesidad de comunicar el cambio climático como un hecho social; y de 2016 a 2022, cuando el cambio climático comenzó a generar acciones políticas específicas en el ámbito internacional. Los resultados revelan evidencia de conexiones retóricas en los discursos utilizados por los diferentes actores involucrados en la configuración social del conocimiento público sobre el cambio climático. En cuanto a las conclusiones, es esencial explorar fórmulas híbridas de autoridad epistémica y llevar a cabo más investigaciones sobre un modelo dialógico de comunicación científica que no ignore la necesidad de "escuchar a la ciencia", al mismo tiempo que incluya la idea de una ciencia que escucha.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2025-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/372310.26441/RC24.1-2025-3723Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 281-302Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 281-3022227-14651684-093310.26441/RC24.1-2025reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPengspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3723/2938https://revistadecomunicacion.com/article/view/3723/2967Derechos de autor 2025 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/37232025-07-02T17:47:31Z
dc.title.none.fl_str_mv ¿Listening to science? A proposal of historical periodization of the problem of climate change communication
¿Escuchar a la ciencia? Una propuesta de periodización histórica del problema de la comunicación del cambio climático
title ¿Listening to science? A proposal of historical periodization of the problem of climate change communication
spellingShingle ¿Listening to science? A proposal of historical periodization of the problem of climate change communication
Mateos Martín, Concha
Climate change
Historization
Science communication
Global warming
Epistemic authority
cambio climático
historización
comunicación de la ciencia
calentamiento global
autoridad epistémica
title_short ¿Listening to science? A proposal of historical periodization of the problem of climate change communication
title_full ¿Listening to science? A proposal of historical periodization of the problem of climate change communication
title_fullStr ¿Listening to science? A proposal of historical periodization of the problem of climate change communication
title_full_unstemmed ¿Listening to science? A proposal of historical periodization of the problem of climate change communication
title_sort ¿Listening to science? A proposal of historical periodization of the problem of climate change communication
dc.creator.none.fl_str_mv Mateos Martín, Concha
Montero Sánchez, David
author Mateos Martín, Concha
author_facet Mateos Martín, Concha
Montero Sánchez, David
author_role author
author2 Montero Sánchez, David
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Climate change
Historization
Science communication
Global warming
Epistemic authority
cambio climático
historización
comunicación de la ciencia
calentamiento global
autoridad epistémica
topic Climate change
Historization
Science communication
Global warming
Epistemic authority
cambio climático
historización
comunicación de la ciencia
calentamiento global
autoridad epistémica
description This article reviews the evolution of the problem of climate change science communication from 1988 to 2022 to determine the current state of the question and to identify the rhetorical approaches most widely used to date. Methodologically, a distinction is first drawn between institutional milestones and rhetorical moments in discourses originating in science, politics, and the arts/media. A general corpus of 13,794 documents, including scientific literature, journalistic sources, and official reports, is then reviewed. The result is a proposal for a historical periodization with three periods: from 1988 to 2009, characterized by pragmatic communication needs; from 2010 to 2015, when the need to communicate climate change as a social fact emerged; and from 2016 to 2022 when climate change began to elicit specific political action on the international stage. The results reveal evidence of rhetorical connections in the discourses used by the different actors involved in socially shaping public knowledge of climate change. As to the conclusions, it is essential to explore hybrid formulas of epistemic authority and to conduct further research on a dialogic model of science communication that does not overlook the need to “listen to science”, while also including the idea of a science that listens.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-03-08
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3723
10.26441/RC24.1-2025-3723
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/3723
identifier_str_mv 10.26441/RC24.1-2025-3723
dc.language.none.fl_str_mv eng
spa
language eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3723/2938
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3723/2967
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 281-302
Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 281-302
2227-1465
1684-0933
10.26441/RC24.1-2025
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1837643727580954624
score 13.982926
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).