Communication offices in Andalucia: development and strengthening (2003-2022)
Descripción del Articulo
The magnitude that communication has acquired today explains, to a large extent, the development experienced by communication offices. Any organization of any kind needs an organizational structure that optimally manages its relations with its relational universe, both externally and internally. Thi...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/3356 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/3356 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Gabinete de comunicación Departamento de comunicación Dirección de comunicación Comunicación organizacional Relaciones públicas Andalucía España Communication office Communication department Communication direction Organizational communication Public relations Andalusia Spain |
id |
REVUDEP_39dbd429de9424d41128f5b8340903c0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/3356 |
network_acronym_str |
REVUDEP |
network_name_str |
Revista de Comunicación |
repository_id_str |
|
spelling |
Communication offices in Andalucia: development and strengthening (2003-2022)Gabinetes de comunicación en Andalucía: desarrollo y afianzamiento (2003-2022)Almansa-Martínez, AnaCastillero-Ostio, ElizabetCastillo-Esparcia, AntonioGabinete de comunicaciónDepartamento de comunicaciónDirección de comunicaciónComunicación organizacionalRelaciones públicasAndalucíaEspañaCommunication officeCommunication departmentCommunication directionOrganizational communicationPublic relationsAndalusiaSpainThe magnitude that communication has acquired today explains, to a large extent, the development experienced by communication offices. Any organization of any kind needs an organizational structure that optimally manages its relations with its relational universe, both externally and internally. This research aims to find out what the current panorama of communication departments is in Andalusia -territorially, one of the largest autonomous communities of Spain- and to discover how it has evolved in the first two decades of the 21st century, taking into account the public, private and social sectors. The results show a generalized growth in the number of communication offices in all provinces and in all sectors, especially those of local administrations, as well as communication companies and social organizations, which have tripled in the last century. In addition to significant changes in the digitalization of communication. Now, Andalusian organizations, in addition to having a website, have profiles on the main social networks.La magnitud que ha adquirido la comunicación en la actualidad explica, en gran parte, el desarrollo experimentado por los gabinetes de comunicación. Cualquier organización de diversa índole precisa de una estructura organizativa que gestione de manera óptima las relaciones de esta con su universo relacional, en su dimensión externa e interna. Esta investigación persigue conocer cuál es el panorama actual de las direcciones de comunicación en Andalucía -territorialmente, una de las comunidades autónomas más grandes de España- y descubrir cuál ha sido su evolución en las dos primeras décadas del siglo XXI; contemplando tanto el sector público como el privado y el social. Los resultados muestran un crecimiento en el número de gabinetes de comunicación generalizado en todas las provincias y en todos los sectores; especialmente los de las administraciones locales, así como las empresas de comunicación y los de las organizaciones sociales, que se han triplicado en lo que llevamos de siglo. Además de cambios significativos en la digitalización de la comunicación. Ahora, las organizaciones andaluzas, además de tener una web, cuentan con perfiles en las principales redes sociales.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2024-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/335610.26441/RC23.1-2024-3356Revista de Comunicación; Vol. 23 No. 1 (2024); 17-32Revista de Comunicación; Vol. 23 Núm. 1 (2024); 17-322227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3356/2786https://revistadecomunicacion.com/article/view/3356/2815Derechos de autor 2024 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/33562024-07-27T16:27:25Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Communication offices in Andalucia: development and strengthening (2003-2022) Gabinetes de comunicación en Andalucía: desarrollo y afianzamiento (2003-2022) |
title |
Communication offices in Andalucia: development and strengthening (2003-2022) |
spellingShingle |
Communication offices in Andalucia: development and strengthening (2003-2022) Almansa-Martínez, Ana Gabinete de comunicación Departamento de comunicación Dirección de comunicación Comunicación organizacional Relaciones públicas Andalucía España Communication office Communication department Communication direction Organizational communication Public relations Andalusia Spain |
title_short |
Communication offices in Andalucia: development and strengthening (2003-2022) |
title_full |
Communication offices in Andalucia: development and strengthening (2003-2022) |
title_fullStr |
Communication offices in Andalucia: development and strengthening (2003-2022) |
title_full_unstemmed |
Communication offices in Andalucia: development and strengthening (2003-2022) |
title_sort |
Communication offices in Andalucia: development and strengthening (2003-2022) |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Almansa-Martínez, Ana Castillero-Ostio, Elizabet Castillo-Esparcia, Antonio |
author |
Almansa-Martínez, Ana |
author_facet |
Almansa-Martínez, Ana Castillero-Ostio, Elizabet Castillo-Esparcia, Antonio |
author_role |
author |
author2 |
Castillero-Ostio, Elizabet Castillo-Esparcia, Antonio |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Gabinete de comunicación Departamento de comunicación Dirección de comunicación Comunicación organizacional Relaciones públicas Andalucía España Communication office Communication department Communication direction Organizational communication Public relations Andalusia Spain |
topic |
Gabinete de comunicación Departamento de comunicación Dirección de comunicación Comunicación organizacional Relaciones públicas Andalucía España Communication office Communication department Communication direction Organizational communication Public relations Andalusia Spain |
description |
The magnitude that communication has acquired today explains, to a large extent, the development experienced by communication offices. Any organization of any kind needs an organizational structure that optimally manages its relations with its relational universe, both externally and internally. This research aims to find out what the current panorama of communication departments is in Andalusia -territorially, one of the largest autonomous communities of Spain- and to discover how it has evolved in the first two decades of the 21st century, taking into account the public, private and social sectors. The results show a generalized growth in the number of communication offices in all provinces and in all sectors, especially those of local administrations, as well as communication companies and social organizations, which have tripled in the last century. In addition to significant changes in the digitalization of communication. Now, Andalusian organizations, in addition to having a website, have profiles on the main social networks. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3356 10.26441/RC23.1-2024-3356 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3356 |
identifier_str_mv |
10.26441/RC23.1-2024-3356 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3356/2786 https://revistadecomunicacion.com/article/view/3356/2815 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 23 No. 1 (2024); 17-32 Revista de Comunicación; Vol. 23 Núm. 1 (2024); 17-32 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
reponame_str |
Revista de Comunicación |
collection |
Revista de Comunicación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1807203141900304384 |
score |
13.7211075 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).