Interaction processes in Latin American Instagramers. The case of Peru and Colombia during 2019

Descripción del Articulo

In order to evaluate the forms of interaction in the main Instagramers from Peru and Colombia, an exploratory analysis of their profiles was carried out on the Instagram audiovisual platform during 2019. For this reason, firstly, the Heepsy tool was used to establish the influencers with greater imp...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Gonzalez-Carrion, Erika-Lucia, Aguaded, Ignacio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/1945
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/1945
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:instagram
redes sociales
participación
comunicación
interacción
networks
participation
communication
interaction
id REVUDEP_1b06fb726bc6663425de9839a15543d8
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/1945
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Interaction processes in Latin American Instagramers. The case of Peru and Colombia during 2019Procesos de interacción en Instagramers latinoamericanas. El caso de Perú y Colombia durante el 2019Gonzalez-Carrion, Erika-LuciaAguaded, Ignacioinstagramredes socialesparticipacióncomunicacióninteraccióninstagramnetworksparticipationcommunicationinteractionIn order to evaluate the forms of interaction in the main Instagramers from Peru and Colombia, an exploratory analysis of their profiles was carried out on the Instagram audiovisual platform during 2019. For this reason, firstly, the Heepsy tool was used to establish the influencers with greater impact within the platform in both countries and then, through the monitoring tools Fan Page Karma and Social Blade, to determine a set of variables and parameters regarding their interaction. The results show that the audience index is higher for Instagramers from Colombia than for the ones from Peru. In addition, there is a clear trend among digital audiences to value content through likes as a sign of interaction with it, but on the other hand, there is a representative decrease in expressing their impressions with words and comments regarding what they observe; this is also established by the low levels of commitment registered by most Instagramers.Con el objetivo de evaluar las formas de interacción en las principales Instagramers de Perú y Colombia, se efectuó un análisis exploratorio de sus perfiles en la plataforma audiovisual Instagram durante el año 2019. Por esta razón, primeramente, se recurre a la herramienta Heepsy para establecer las influenciadoras con mayor injerencia dentro de la plataforma en ambos países y posteriormente, a través de las herramientas de monitoreo Fan Page Karma y Social Blade, determinar un conjunto de variables y parámetros respecto a su interacción. Los resultados visibilizan que el índice de audiencia es mayor para las Instagramers de Colombia que para Perú. Además, se observa una clara tendencia por parte de los públicos digitales en valorar el contenido a través de “me gusta” como muestra de una interacción con él, pero en contraparte, se demuestra una disminución representativa en expresar con palabras y en comentarios sus impresiones respecto a lo que observan; esto queda establecido también en los bajos niveles de compromiso que registran la mayoría de Instagramers.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2020-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmltext/htmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/194510.26441/RC19.2-2020-A9Revista de Comunicación; Vol. 19 No. 2 (2020); 161-174Revista de Comunicación; Vol. 19 Núm. 2 (2020); 161-1742227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1945/1589https://revistadecomunicacion.com/article/view/1945/1625https://revistadecomunicacion.com/article/view/1945/1626Derechos de autor 2020 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/19452021-07-13T00:44:48Z
dc.title.none.fl_str_mv Interaction processes in Latin American Instagramers. The case of Peru and Colombia during 2019
Procesos de interacción en Instagramers latinoamericanas. El caso de Perú y Colombia durante el 2019
title Interaction processes in Latin American Instagramers. The case of Peru and Colombia during 2019
spellingShingle Interaction processes in Latin American Instagramers. The case of Peru and Colombia during 2019
Gonzalez-Carrion, Erika-Lucia
instagram
redes sociales
participación
comunicación
interacción
instagram
networks
participation
communication
interaction
title_short Interaction processes in Latin American Instagramers. The case of Peru and Colombia during 2019
title_full Interaction processes in Latin American Instagramers. The case of Peru and Colombia during 2019
title_fullStr Interaction processes in Latin American Instagramers. The case of Peru and Colombia during 2019
title_full_unstemmed Interaction processes in Latin American Instagramers. The case of Peru and Colombia during 2019
title_sort Interaction processes in Latin American Instagramers. The case of Peru and Colombia during 2019
dc.creator.none.fl_str_mv Gonzalez-Carrion, Erika-Lucia
Aguaded, Ignacio
author Gonzalez-Carrion, Erika-Lucia
author_facet Gonzalez-Carrion, Erika-Lucia
Aguaded, Ignacio
author_role author
author2 Aguaded, Ignacio
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv instagram
redes sociales
participación
comunicación
interacción
instagram
networks
participation
communication
interaction
topic instagram
redes sociales
participación
comunicación
interacción
instagram
networks
participation
communication
interaction
description In order to evaluate the forms of interaction in the main Instagramers from Peru and Colombia, an exploratory analysis of their profiles was carried out on the Instagram audiovisual platform during 2019. For this reason, firstly, the Heepsy tool was used to establish the influencers with greater impact within the platform in both countries and then, through the monitoring tools Fan Page Karma and Social Blade, to determine a set of variables and parameters regarding their interaction. The results show that the audience index is higher for Instagramers from Colombia than for the ones from Peru. In addition, there is a clear trend among digital audiences to value content through likes as a sign of interaction with it, but on the other hand, there is a representative decrease in expressing their impressions with words and comments regarding what they observe; this is also established by the low levels of commitment registered by most Instagramers.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
text
Artículo evaluado por pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1945
10.26441/RC19.2-2020-A9
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/1945
identifier_str_mv 10.26441/RC19.2-2020-A9
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1945/1589
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1945/1625
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1945/1626
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Revista de Comunicación
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Revista de Comunicación
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 19 No. 2 (2020); 161-174
Revista de Comunicación; Vol. 19 Núm. 2 (2020); 161-174
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1758371852999196672
score 13.90198
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).