“It is not your body. It is not your right”: visual arguments of the Argentinean pro-life movement on Instagram

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This paper studies the arguments and mobilization strategies used by the pro-life movement in Argentina on Instagram during the debates about the legalization of abortion in 2018. To analyse these strategies, we compiled a corpus, which includes the images published over eleven months by the two acc...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Tarullo, Raquel, Sampietro, Agnese
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/2623
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/2623
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:aborto
Argentina
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spelling “It is not your body. It is not your right”: visual arguments of the Argentinean pro-life movement on Instagram“No es tu cuerpo. No es tu derecho”: El argumentario visual del movimiento provida argentino en InstagramTarullo, RaquelSampietro, AgneseabortoArgentinaactivismo digitalmovimiento providInstagramcomunicación visualanálisis crítico del discursoargumentaciónmultimodalidadabortionArgentinadigital activismpro-life movementInstagramvisual communicatiocritical discourse analysisargumentation; multimodalityThis paper studies the arguments and mobilization strategies used by the pro-life movement in Argentina on Instagram during the debates about the legalization of abortion in 2018. To analyse these strategies, we compiled a corpus, which includes the images published over eleven months by the two accounts of the pro-life associations with most followers on Instagram. The analysis combines two methods: visual content analysis and multimodal critical discourse analysis. Results show that these accounts used different mobilization repertoires (Unidad provida aimed at mobilizing the supporters even at a local level, while Unidos por las dos vidas wanted to persuade the followers, impact them, and stigmatize women). Nevertheless, both accounts converged in the use of the historical argumentation and persuasion strategies of the anti-abortion movement in Argentina, adapting them to the specific affordances of Instagram, without substantially modifying their content. In addition, on occasions, they also constructed visual and textual counterarguments opposed to those of the pro-choice movement. Este trabajo estudia los argumentos y estrategias de movilización que las agrupaciones autodefinidas como provida utilizaron en Instagram durante el período de debate por el proyecto de la Ley de Interrupción Voluntaria del Embarazo (IVE) ocurrido en la Argentina en 2018. Para indagar las formas que el activismo de la agrupación adquirió en esa red social durante ese período de intensa polarización, se estudiaron durante once meses las imágenes publicadas en las dos cuentas de asociaciones contrarias a la legalización del aborto con más seguidores en Instagram. El corpus se analizó combinando dos métodos: el análisis de contenido y el análisis crítico del discurso multimodal. Los resultados muestran que, si bien ambas cuentas llevaron a cabo repertorios de movilización diferentes (Unidad provida, con fines más difusionistas en clave federal y Unidos por las dos vidas más dirigida a impactar y convencer al seguidor, además de estigmatizar a la mujer), los dos grupos recuperaron la argumentación y las estrategias persuasivas utilizadas históricamente por el movimiento antiabortista argentino, adaptándolas a las características de la plataforma, pero sin modificar de forma sustancial su contenido. Además, en algunas ocasiones, también contrargumentaron visual y textualmente los repertorios del movimiento a favor de la legalización del aborto.  Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2022-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/262310.26441/RC21.1-2022-A21Revista de Comunicación; Vol. 21 No. 1 (2022); 411-431Revista de Comunicación; Vol. 21 Núm. 1 (2022); 411-4312227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2623/2177https://revistadecomunicacion.com/article/view/2623/2207Derechos de autor 2022 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/26232022-09-08T22:56:32Z
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“No es tu cuerpo. No es tu derecho”: El argumentario visual del movimiento provida argentino en Instagram
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description This paper studies the arguments and mobilization strategies used by the pro-life movement in Argentina on Instagram during the debates about the legalization of abortion in 2018. To analyse these strategies, we compiled a corpus, which includes the images published over eleven months by the two accounts of the pro-life associations with most followers on Instagram. The analysis combines two methods: visual content analysis and multimodal critical discourse analysis. Results show that these accounts used different mobilization repertoires (Unidad provida aimed at mobilizing the supporters even at a local level, while Unidos por las dos vidas wanted to persuade the followers, impact them, and stigmatize women). Nevertheless, both accounts converged in the use of the historical argumentation and persuasion strategies of the anti-abortion movement in Argentina, adapting them to the specific affordances of Instagram, without substantially modifying their content. In addition, on occasions, they also constructed visual and textual counterarguments opposed to those of the pro-choice movement.
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