Corporate communications and branded content on Facebook: A study of the official accounts of Peruvian universities

Descripción del Articulo

This research explores the use of Facebook as a corporate communications channel of Peruvian universities. The study aims to find out which communication elements generate the greatest interaction. To this end, content analysis is carried out, which allows to detect communicative actions, formats, t...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Atarama-Rojas, Tomás, Vega-Foelsche, Diego
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/1638
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/1638
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:branded content
redes sociales
facebook
universidades
comunicación digital
marketing de contenidos
social networks
universities digital communication
content marketing
id REVUDEP_063ca5cf091074f4b31670157a88e78a
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/1638
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Corporate communications and branded content on Facebook: A study of the official accounts of Peruvian universitiesComunicación corporativa y branded content en Facebook: un estudio de las cuentas oficiales de las universidades peruanasAtarama-Rojas, TomásVega-Foelsche, Diegobranded contentredes socialesfacebookuniversidadescomunicación digitalmarketing de contenidosbranded contentsocial networksfacebookuniversities digital communicationcontent marketingThis research explores the use of Facebook as a corporate communications channel of Peruvian universities. The study aims to find out which communication elements generate the greatest interaction. To this end, content analysis is carried out, which allows to detect communicative actions, formats, themes and emotional links that lead to greater participation of audiences in this social network. This methodology is complemented by a qualitative analysis of the most relevant posts. Results show that content valued most by the public seeks to educate and inspire with the results of research and scientific innovation and through audiovisual formats, appealing to a sense of pride of the community.Esta investigación explora el uso de Facebook como un canal de comunicación corporativa de las universidades peruanas y persigue el objetivo de reconocer cuáles son los elementos comunicativos que generan mayor interacción. Para alcanzar este objetivo, se realiza un análisis de contenido que permite detectar las acciones comunicativas, los formatos, las temáticas y los vínculos emocionales que propician una mayor participación de los públicos en esta red social. Además, se complementa esta metodología con un análisis cualitativo de las publicaciones más relevantes. Los resultados de la investigación muestran que los contenidos más valorados por el público son aquellos que buscan educar e inspirar, a través de formatos audiovisuales, con los resultados de investigación e innovación científica, apelando a un sentimiento de orgullo de la comunidad.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2020-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmltext/htmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/163810.26441/RC19.1-2020-A3Revista de Comunicación; Vol. 19 No. 1 (2020); 37-53Revista de Comunicación; Vol. 19 Núm. 1 (2020); 37-532227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1638/1350https://revistadecomunicacion.com/article/view/1638/1487https://revistadecomunicacion.com/article/view/1638/1514Derechos de autor 2020 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/16382021-07-13T00:45:12Z
dc.title.none.fl_str_mv Corporate communications and branded content on Facebook: A study of the official accounts of Peruvian universities
Comunicación corporativa y branded content en Facebook: un estudio de las cuentas oficiales de las universidades peruanas
title Corporate communications and branded content on Facebook: A study of the official accounts of Peruvian universities
spellingShingle Corporate communications and branded content on Facebook: A study of the official accounts of Peruvian universities
Atarama-Rojas, Tomás
branded content
redes sociales
facebook
universidades
comunicación digital
marketing de contenidos
branded content
social networks
facebook
universities digital communication
content marketing
title_short Corporate communications and branded content on Facebook: A study of the official accounts of Peruvian universities
title_full Corporate communications and branded content on Facebook: A study of the official accounts of Peruvian universities
title_fullStr Corporate communications and branded content on Facebook: A study of the official accounts of Peruvian universities
title_full_unstemmed Corporate communications and branded content on Facebook: A study of the official accounts of Peruvian universities
title_sort Corporate communications and branded content on Facebook: A study of the official accounts of Peruvian universities
dc.creator.none.fl_str_mv Atarama-Rojas, Tomás
Vega-Foelsche, Diego
author Atarama-Rojas, Tomás
author_facet Atarama-Rojas, Tomás
Vega-Foelsche, Diego
author_role author
author2 Vega-Foelsche, Diego
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv branded content
redes sociales
facebook
universidades
comunicación digital
marketing de contenidos
branded content
social networks
facebook
universities digital communication
content marketing
topic branded content
redes sociales
facebook
universidades
comunicación digital
marketing de contenidos
branded content
social networks
facebook
universities digital communication
content marketing
description This research explores the use of Facebook as a corporate communications channel of Peruvian universities. The study aims to find out which communication elements generate the greatest interaction. To this end, content analysis is carried out, which allows to detect communicative actions, formats, themes and emotional links that lead to greater participation of audiences in this social network. This methodology is complemented by a qualitative analysis of the most relevant posts. Results show that content valued most by the public seeks to educate and inspire with the results of research and scientific innovation and through audiovisual formats, appealing to a sense of pride of the community.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1638
10.26441/RC19.1-2020-A3
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/1638
identifier_str_mv 10.26441/RC19.1-2020-A3
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1638/1350
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1638/1487
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1638/1514
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Revista de Comunicación
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Revista de Comunicación
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 19 No. 1 (2020); 37-53
Revista de Comunicación; Vol. 19 Núm. 1 (2020); 37-53
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1758371852942573568
score 13.905282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).