Preschool Prosocial Behavior in Countries of The Andean Community
Descripción del Articulo
Scientific interest lies in studying the prosocial characteristics of the child population of the Andean Community (Latin America), as it is a humanistic requirement in currently convulsed societies. In this sense, the research compares the prosocial behavior of 579 infants from Peru, Ecuador and Bo...
Autores: | , , , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/929 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/929 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Cooperación Empatía Educación preescolar Comportamiento prosocial Socialización Cooperation Empathy Preschool education Prosocial behavior Socialization |
id |
REVUCV_f56268f08c383c41b21007eaf440d68f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/929 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
Preschool Prosocial Behavior in Countries of The Andean CommunityComportamiento prosocial preescolar en países de la Comunidad AndinaCruz-Montero, JuanaLedesma-Pérez, Fernando Huaita Acha, Delsi Mariela Luza Castillo, Freddy Felipe Vásquez Tomás, Melba Rita Oyague Pinedo, SusanaRuiz Salazar, Jenny Maria CooperaciónEmpatíaEducación preescolarComportamiento prosocialSocializaciónCooperationEmpathyPreschool educationProsocial behaviorSocializationScientific interest lies in studying the prosocial characteristics of the child population of the Andean Community (Latin America), as it is a humanistic requirement in currently convulsed societies. In this sense, the research compares the prosocial behavior of 579 infants from Peru, Ecuador and Bolivia. We use rubrics and observation cards. Formal educational institutions host more prosocial children, with boys being better. Individuals from Bolivian and Ecuadorian schools have better prosocial behavior. In terms of management, private institutions in Peru develop a higher level of this behavior. In the Peruvian infants indecipherable empathy was detected, a certain percentage of Bolivians presented a low level of socialization; another percentage of Ecuadorians presented indecipherable cooperation behaviors.El interés científico recae en estudiar las características prosociales de la población infantil de la Comunidad Andina (Latinoamérica), por ser una exigencia humanística en las sociedades actualmente convulsionadas. En ese sentido, la investigación compara el comportamiento prosocial de 579 infantes de Perú, Ecuador y Bolivia. Utilizamos rúbricas y fichas de observación. Las instituciones educativas formales albergan a niños más prosociales, siendo mejor el de los varones. Los individuos de las escuelas bolivianas y ecuatorianas tienen mejor comportamiento prosocial. En cuanto a la gestión, las instituciones privadas de Perú desarrollan mayor nivel de este comportamiento. En los infantes peruanos se detectó empatía indescifrable, cierto porcentaje de bolivianos presentó bajo nivel de socialización; otro porcentaje de ecuatorianos presentaron conductas indescifrables de cooperación.Universidad César Vallejo2021-10-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/92910.18050/eduser.v8i1.929REVISTA EDUSER; Vol. 8 (2021): Publicación continua; 9-202412-2769reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/929/889https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/9292022-11-19T02:54:18Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Preschool Prosocial Behavior in Countries of The Andean Community Comportamiento prosocial preescolar en países de la Comunidad Andina |
title |
Preschool Prosocial Behavior in Countries of The Andean Community |
spellingShingle |
Preschool Prosocial Behavior in Countries of The Andean Community Cruz-Montero, Juana Cooperación Empatía Educación preescolar Comportamiento prosocial Socialización Cooperation Empathy Preschool education Prosocial behavior Socialization |
title_short |
Preschool Prosocial Behavior in Countries of The Andean Community |
title_full |
Preschool Prosocial Behavior in Countries of The Andean Community |
title_fullStr |
Preschool Prosocial Behavior in Countries of The Andean Community |
title_full_unstemmed |
Preschool Prosocial Behavior in Countries of The Andean Community |
title_sort |
Preschool Prosocial Behavior in Countries of The Andean Community |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Cruz-Montero, Juana Ledesma-Pérez, Fernando Huaita Acha, Delsi Mariela Luza Castillo, Freddy Felipe Vásquez Tomás, Melba Rita Oyague Pinedo, Susana Ruiz Salazar, Jenny Maria |
author |
Cruz-Montero, Juana |
author_facet |
Cruz-Montero, Juana Ledesma-Pérez, Fernando Huaita Acha, Delsi Mariela Luza Castillo, Freddy Felipe Vásquez Tomás, Melba Rita Oyague Pinedo, Susana Ruiz Salazar, Jenny Maria |
author_role |
author |
author2 |
Ledesma-Pérez, Fernando Huaita Acha, Delsi Mariela Luza Castillo, Freddy Felipe Vásquez Tomás, Melba Rita Oyague Pinedo, Susana Ruiz Salazar, Jenny Maria |
author2_role |
author author author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Cooperación Empatía Educación preescolar Comportamiento prosocial Socialización Cooperation Empathy Preschool education Prosocial behavior Socialization |
topic |
Cooperación Empatía Educación preescolar Comportamiento prosocial Socialización Cooperation Empathy Preschool education Prosocial behavior Socialization |
description |
Scientific interest lies in studying the prosocial characteristics of the child population of the Andean Community (Latin America), as it is a humanistic requirement in currently convulsed societies. In this sense, the research compares the prosocial behavior of 579 infants from Peru, Ecuador and Bolivia. We use rubrics and observation cards. Formal educational institutions host more prosocial children, with boys being better. Individuals from Bolivian and Ecuadorian schools have better prosocial behavior. In terms of management, private institutions in Peru develop a higher level of this behavior. In the Peruvian infants indecipherable empathy was detected, a certain percentage of Bolivians presented a low level of socialization; another percentage of Ecuadorians presented indecipherable cooperation behaviors. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/929 10.18050/eduser.v8i1.929 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/929 |
identifier_str_mv |
10.18050/eduser.v8i1.929 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/929/889 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA EDUSER; Vol. 8 (2021): Publicación continua; 9-20 2412-2769 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846245726074437632 |
score |
12.783859 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).