Preschool Prosocial Behavior in Countries of The Andean Community

Descripción del Articulo

Scientific interest lies in studying the prosocial characteristics of the child population of the Andean Community (Latin America), as it is a humanistic requirement in currently convulsed societies. In this sense, the research compares the prosocial behavior of 579 infants from Peru, Ecuador and Bo...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Cruz-Montero, Juana, Ledesma-Pérez, Fernando, Huaita Acha, Delsi Mariela, Luza Castillo, Freddy Felipe, Vásquez Tomás, Melba Rita, Oyague Pinedo, Susana, Ruiz Salazar, Jenny Maria
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/929
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/929
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Cooperación
Empatía
Educación preescolar
Comportamiento prosocial
Socialización
Cooperation
Empathy
Preschool education
Prosocial behavior
Socialization
id REVUCV_f56268f08c383c41b21007eaf440d68f
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/929
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling Preschool Prosocial Behavior in Countries of The Andean CommunityComportamiento prosocial preescolar en países de la Comunidad AndinaCruz-Montero, JuanaLedesma-Pérez, Fernando Huaita Acha, Delsi Mariela Luza Castillo, Freddy Felipe Vásquez Tomás, Melba Rita Oyague Pinedo, SusanaRuiz Salazar, Jenny Maria CooperaciónEmpatíaEducación preescolarComportamiento prosocialSocializaciónCooperationEmpathyPreschool educationProsocial behaviorSocializationScientific interest lies in studying the prosocial characteristics of the child population of the Andean Community (Latin America), as it is a humanistic requirement in currently convulsed societies. In this sense, the research compares the prosocial behavior of 579 infants from Peru, Ecuador and Bolivia. We use rubrics and observation cards. Formal educational institutions host more prosocial children, with boys being better. Individuals from Bolivian and Ecuadorian schools have better prosocial behavior. In terms of management, private institutions in Peru develop a higher level of this behavior. In the Peruvian infants indecipherable empathy was detected, a certain percentage of Bolivians presented a low level of socialization; another percentage of Ecuadorians presented indecipherable cooperation behaviors.El interés científico recae en estudiar las características prosociales de la población infantil de la Comunidad Andina (Latinoamérica), por ser una exigencia humanística en las sociedades actualmente convulsionadas. En ese sentido, la investigación compara el comportamiento prosocial de 579 infantes de Perú, Ecuador y Bolivia. Utilizamos rúbricas y fichas de observación. Las instituciones educativas formales albergan a niños más prosociales, siendo mejor el de los varones. Los individuos de las escuelas bolivianas y ecuatorianas tienen mejor comportamiento prosocial. En cuanto a la gestión, las instituciones privadas de Perú desarrollan mayor nivel de este comportamiento. En los infantes peruanos se detectó empatía indescifrable, cierto porcentaje de bolivianos presentó bajo nivel de socialización; otro porcentaje de ecuatorianos presentaron conductas indescifrables de cooperación.Universidad César Vallejo2021-10-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/92910.18050/eduser.v8i1.929REVISTA EDUSER; Vol. 8 (2021): Publicación continua; 9-202412-2769reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/929/889https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/9292022-11-19T02:54:18Z
dc.title.none.fl_str_mv Preschool Prosocial Behavior in Countries of The Andean Community
Comportamiento prosocial preescolar en países de la Comunidad Andina
title Preschool Prosocial Behavior in Countries of The Andean Community
spellingShingle Preschool Prosocial Behavior in Countries of The Andean Community
Cruz-Montero, Juana
Cooperación
Empatía
Educación preescolar
Comportamiento prosocial
Socialización
Cooperation
Empathy
Preschool education
Prosocial behavior
Socialization
title_short Preschool Prosocial Behavior in Countries of The Andean Community
title_full Preschool Prosocial Behavior in Countries of The Andean Community
title_fullStr Preschool Prosocial Behavior in Countries of The Andean Community
title_full_unstemmed Preschool Prosocial Behavior in Countries of The Andean Community
title_sort Preschool Prosocial Behavior in Countries of The Andean Community
dc.creator.none.fl_str_mv Cruz-Montero, Juana
Ledesma-Pérez, Fernando
Huaita Acha, Delsi Mariela
Luza Castillo, Freddy Felipe
Vásquez Tomás, Melba Rita
Oyague Pinedo, Susana
Ruiz Salazar, Jenny Maria
author Cruz-Montero, Juana
author_facet Cruz-Montero, Juana
Ledesma-Pérez, Fernando
Huaita Acha, Delsi Mariela
Luza Castillo, Freddy Felipe
Vásquez Tomás, Melba Rita
Oyague Pinedo, Susana
Ruiz Salazar, Jenny Maria
author_role author
author2 Ledesma-Pérez, Fernando
Huaita Acha, Delsi Mariela
Luza Castillo, Freddy Felipe
Vásquez Tomás, Melba Rita
Oyague Pinedo, Susana
Ruiz Salazar, Jenny Maria
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Cooperación
Empatía
Educación preescolar
Comportamiento prosocial
Socialización
Cooperation
Empathy
Preschool education
Prosocial behavior
Socialization
topic Cooperación
Empatía
Educación preescolar
Comportamiento prosocial
Socialización
Cooperation
Empathy
Preschool education
Prosocial behavior
Socialization
description Scientific interest lies in studying the prosocial characteristics of the child population of the Andean Community (Latin America), as it is a humanistic requirement in currently convulsed societies. In this sense, the research compares the prosocial behavior of 579 infants from Peru, Ecuador and Bolivia. We use rubrics and observation cards. Formal educational institutions host more prosocial children, with boys being better. Individuals from Bolivian and Ecuadorian schools have better prosocial behavior. In terms of management, private institutions in Peru develop a higher level of this behavior. In the Peruvian infants indecipherable empathy was detected, a certain percentage of Bolivians presented a low level of socialization; another percentage of Ecuadorians presented indecipherable cooperation behaviors.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/929
10.18050/eduser.v8i1.929
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/929
identifier_str_mv 10.18050/eduser.v8i1.929
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/929/889
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA EDUSER; Vol. 8 (2021): Publicación continua; 9-20
2412-2769
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846245726074437632
score 12.783859
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).