Peer Violence During Adolescence: A Systematic Review of Instruments for Spanish Speakers
Descripción del Articulo
Peer violence that occurs in adolescence is a problem that has negative effects on all individuals involved. The main objective of this systematic review was to identify the different existing instruments to assess violence among adolescents in a Spanish-speaking context. The methodology used consis...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2106 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2106 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | violencia cuestionario evaluación adolescencia estudio bibliografico Violence questionnaires evaluation adolescence literature reviews |
id |
REVUCV_dab124b813eed41a19bc1c0f7d1403d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2106 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
Peer Violence During Adolescence: A Systematic Review of Instruments for Spanish SpeakersViolencia entre iguales durante la adolescencia: una revisión sistemática de instrumentos para hispanohablantesGonzález Moreno, Alba Molero Jurado, María del Mar violenciacuestionarioevaluaciónadolescenciaestudio bibliograficoViolencequestionnairesevaluationadolescenceliterature reviewsPeer violence that occurs in adolescence is a problem that has negative effects on all individuals involved. The main objective of this systematic review was to identify the different existing instruments to assess violence among adolescents in a Spanish-speaking context. The methodology used consisted of searching for documents in the Web of Science, Scopus, Eric, Dialnet Plus and Ebsco databases using the search formula "violence AND questionnaire AND adolescents" in Spanish and English. The results have included a total of 14 articles that show a wide variety of instruments for evaluating violence between peers that have been classified into two sections: Instruments for evaluating school violence and instruments for evaluating violence in a relationship. All the questionnaires have been validated in the adolescent population, which shows that they are good tools that allow identifying the existence of violent behaviors among young people, as well as which are the most repeated behaviors. Peer violence should be investigated to establish a series of educational strategies that allow the reduction of this problem in the classroom.La violencia entre iguales que se produce en la etapa de la adolescencia es un problema que conlleva efectos negativos en todos los individuos implicados. La realización de esta revisión sistemática ha tenido como principal objetivo identificar los diferentes instrumentos existentes para evaluar la violencia entre adolescentes en un contexto hispanohablante. La metodología empleada ha consistido en la búsqueda de documentos en las bases de datos Web of Science, Scopus, Eric, Dialnet Plus y Ebsco mediante la fórmula de búsqueda “violencia AND cuestionario AND adolescentes” en español e inglés. Los resultados han contado con un total de 14 artículos que muestran una amplia diversidad de instrumentos de evaluación de la violencia entre iguales que han sido clasificados en dos apartados: Instrumentos de evaluación de la violencia escolar e instrumentos de evaluación de la violencia en pareja. Todos los cuestionarios han sido validados en población adolescente, lo que demuestra que son unas buenas herramientas que permiten identificar la existencia de conductas violentas entre los jóvenes, así como, cuáles son los comportamientos más repetidos. La violencia entre iguales debe ser investigada con la finalidad de establecer una serie de estrategias educativas que permitan la reducción de este problema en las aulas.Universidad Cesar Vallejo2022-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/210610.18050/psiquemag.v11i2.2106PsiqueMag; Vol. 11 No. 2 (2022): July - December; 1-13PsiqueMag; Vol. 11 Núm. 2 (2022): Julio - Diciembre; 1-132307-0846reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2106/1818Derechos de autor 2022 PsiqueMaghttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/21062023-08-16T02:54:55Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Peer Violence During Adolescence: A Systematic Review of Instruments for Spanish Speakers Violencia entre iguales durante la adolescencia: una revisión sistemática de instrumentos para hispanohablantes |
title |
Peer Violence During Adolescence: A Systematic Review of Instruments for Spanish Speakers |
spellingShingle |
Peer Violence During Adolescence: A Systematic Review of Instruments for Spanish Speakers González Moreno, Alba violencia cuestionario evaluación adolescencia estudio bibliografico Violence questionnaires evaluation adolescence literature reviews |
title_short |
Peer Violence During Adolescence: A Systematic Review of Instruments for Spanish Speakers |
title_full |
Peer Violence During Adolescence: A Systematic Review of Instruments for Spanish Speakers |
title_fullStr |
Peer Violence During Adolescence: A Systematic Review of Instruments for Spanish Speakers |
title_full_unstemmed |
Peer Violence During Adolescence: A Systematic Review of Instruments for Spanish Speakers |
title_sort |
Peer Violence During Adolescence: A Systematic Review of Instruments for Spanish Speakers |
dc.creator.none.fl_str_mv |
González Moreno, Alba Molero Jurado, María del Mar |
author |
González Moreno, Alba |
author_facet |
González Moreno, Alba Molero Jurado, María del Mar |
author_role |
author |
author2 |
Molero Jurado, María del Mar |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
violencia cuestionario evaluación adolescencia estudio bibliografico Violence questionnaires evaluation adolescence literature reviews |
topic |
violencia cuestionario evaluación adolescencia estudio bibliografico Violence questionnaires evaluation adolescence literature reviews |
description |
Peer violence that occurs in adolescence is a problem that has negative effects on all individuals involved. The main objective of this systematic review was to identify the different existing instruments to assess violence among adolescents in a Spanish-speaking context. The methodology used consisted of searching for documents in the Web of Science, Scopus, Eric, Dialnet Plus and Ebsco databases using the search formula "violence AND questionnaire AND adolescents" in Spanish and English. The results have included a total of 14 articles that show a wide variety of instruments for evaluating violence between peers that have been classified into two sections: Instruments for evaluating school violence and instruments for evaluating violence in a relationship. All the questionnaires have been validated in the adolescent population, which shows that they are good tools that allow identifying the existence of violent behaviors among young people, as well as which are the most repeated behaviors. Peer violence should be investigated to establish a series of educational strategies that allow the reduction of this problem in the classroom. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2106 10.18050/psiquemag.v11i2.2106 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2106 |
identifier_str_mv |
10.18050/psiquemag.v11i2.2106 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/2106/1818 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
PsiqueMag; Vol. 11 No. 2 (2022): July - December; 1-13 PsiqueMag; Vol. 11 Núm. 2 (2022): Julio - Diciembre; 1-13 2307-0846 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845611548848947200 |
score |
12.770301 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).