Systematization of pedagogical activity from dialectical theory to the development of critical thinking

Descripción del Articulo

The research aimed to propose the systematization of pedagogical activity from the theory of the dialectic for the de-velopment of critical thinking in the students of the fourth year of secondary education of an educational institution Lambayecana. The research was based on a sample of 87 students...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Aguinaga Vásquez, Silvia Josefina, Sánchez Tarrillo, Segundo Juan
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/743
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/743
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Sistematización de la actividad pedagógica
Pensamiento crítico
Teoría dialéctica
Systematization of pedagogical activity
Critical thinking
Dialectical theory
id REVUCV_d944b27bee9ad210d6a316f03f7193d2
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/743
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling Systematization of pedagogical activity from dialectical theory to the development of critical thinkingSistematización de la actividad pedagógica desde la teoría dialéctica para el desarrollo del pensamiento críticoAguinaga Vásquez, Silvia JosefinaSánchez Tarrillo, Segundo JuanSistematización de la actividad pedagógicaPensamiento críticoTeoría dialécticaSystematization of pedagogical activityCritical thinkingDialectical theoryThe research aimed to propose the systematization of pedagogical activity from the theory of the dialectic for the de-velopment of critical thinking in the students of the fourth year of secondary education of an educational institution Lambayecana. The research was based on a sample of 87 students from section N (Experimental Group 42) and sec-tion I (Control Group: 45) in the classroom. that the level of critical thinking was identified by means of a pre-test whose diagnosis came to reflect that of the three levels of critical thinking identified by Priestley (1996) the majority of students were at the basic level. The proposal corresponds to a quasi-experimental quantitative research. The re-sults showed that after applying the proposal the majority of students in the experimental group, 30 of them managed to obtain scores that allowed him to be located in the upper level, the highest level of critical thinking. Therefore, it was concluded that the proposal to systematize the pedagogical activity based on the dialectical theory allowed to develop in the students of the fourth year of secondary education critical thinking at the highest level.La investigación tuvo como objetivo proponer la sistematización de la actividad pedagógica desde la teoría de la dia-léctica para el desarrollo del pensamiento crítico en las estudiantes del cuarto año de educación secundaria de una institución educativa Lambayecana. La investigación surgió de la necesidad de desarrollar el pensamiento crítico, carente en las aulas del nivel secundario, el estudio se trabajó con una muestra de 87 estudiantes de la sección N (Grupo Experimental 42) y sección I (Grupo Control: 45) en el que se identificó el nivel del pensamiento crítico por medio de un cuestionario (pre test) cuyo diagnóstico llegó a reflejar que de los tres niveles del pensamiento crítico señalado por Priestley (1996) la mayoría de estudiantes se ubicaron en el nivel básico. La propuesta corresponde a una investigación cuantitativa con diseño cuasi experimental. Los resultados evidenciaron que después de la aplica-ción de la propuesta la mayoría de estudiantes del grupo experimental, 30 de ellas logró obtener puntuaciones que le permitieron ubicarse en el nivel superior, nivel más alto del pensamiento crítico. Por lo que se llegó a la conclusión que la propuesta de sistematizar la actividad pedagógica sustentada en la teoría dialéctica permitió desarrollar en los estudiantes del cuarto año de educación secundaria el pensamiento crítico en el nivel más alto.Universidad Cesar Vallejo2018-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/74310.18050/RevUCVHACER.v7n1a2UCV Hacer; Vol. 7 No. 1 (2018): January - April; 21-28UCV Hacer; Vol. 7 Núm. 1 (2018): Enero - Abril; 21-282414-86952305-8552reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspaenghttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/743/715http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/743/716https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/7432021-09-29T23:14:50Z
dc.title.none.fl_str_mv Systematization of pedagogical activity from dialectical theory to the development of critical thinking
Sistematización de la actividad pedagógica desde la teoría dialéctica para el desarrollo del pensamiento crítico
title Systematization of pedagogical activity from dialectical theory to the development of critical thinking
spellingShingle Systematization of pedagogical activity from dialectical theory to the development of critical thinking
Aguinaga Vásquez, Silvia Josefina
Sistematización de la actividad pedagógica
Pensamiento crítico
Teoría dialéctica
Systematization of pedagogical activity
Critical thinking
Dialectical theory
title_short Systematization of pedagogical activity from dialectical theory to the development of critical thinking
title_full Systematization of pedagogical activity from dialectical theory to the development of critical thinking
title_fullStr Systematization of pedagogical activity from dialectical theory to the development of critical thinking
title_full_unstemmed Systematization of pedagogical activity from dialectical theory to the development of critical thinking
title_sort Systematization of pedagogical activity from dialectical theory to the development of critical thinking
dc.creator.none.fl_str_mv Aguinaga Vásquez, Silvia Josefina
Sánchez Tarrillo, Segundo Juan
author Aguinaga Vásquez, Silvia Josefina
author_facet Aguinaga Vásquez, Silvia Josefina
Sánchez Tarrillo, Segundo Juan
author_role author
author2 Sánchez Tarrillo, Segundo Juan
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Sistematización de la actividad pedagógica
Pensamiento crítico
Teoría dialéctica
Systematization of pedagogical activity
Critical thinking
Dialectical theory
topic Sistematización de la actividad pedagógica
Pensamiento crítico
Teoría dialéctica
Systematization of pedagogical activity
Critical thinking
Dialectical theory
description The research aimed to propose the systematization of pedagogical activity from the theory of the dialectic for the de-velopment of critical thinking in the students of the fourth year of secondary education of an educational institution Lambayecana. The research was based on a sample of 87 students from section N (Experimental Group 42) and sec-tion I (Control Group: 45) in the classroom. that the level of critical thinking was identified by means of a pre-test whose diagnosis came to reflect that of the three levels of critical thinking identified by Priestley (1996) the majority of students were at the basic level. The proposal corresponds to a quasi-experimental quantitative research. The re-sults showed that after applying the proposal the majority of students in the experimental group, 30 of them managed to obtain scores that allowed him to be located in the upper level, the highest level of critical thinking. Therefore, it was concluded that the proposal to systematize the pedagogical activity based on the dialectical theory allowed to develop in the students of the fourth year of secondary education critical thinking at the highest level.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/743
10.18050/RevUCVHACER.v7n1a2
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/743
identifier_str_mv 10.18050/RevUCVHACER.v7n1a2
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/743/715
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/743/716
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv UCV Hacer; Vol. 7 No. 1 (2018): January - April; 21-28
UCV Hacer; Vol. 7 Núm. 1 (2018): Enero - Abril; 21-28
2414-8695
2305-8552
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846245725272276992
score 12.793819
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).