Systematization of pedagogical activity from dialectical theory to the development of critical thinking
Descripción del Articulo
The research aimed to propose the systematization of pedagogical activity from the theory of the dialectic for the de-velopment of critical thinking in the students of the fourth year of secondary education of an educational institution Lambayecana. The research was based on a sample of 87 students...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/743 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/743 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Sistematización de la actividad pedagógica Pensamiento crítico Teoría dialéctica Systematization of pedagogical activity Critical thinking Dialectical theory |
id |
REVUCV_d944b27bee9ad210d6a316f03f7193d2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/743 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
Systematization of pedagogical activity from dialectical theory to the development of critical thinkingSistematización de la actividad pedagógica desde la teoría dialéctica para el desarrollo del pensamiento críticoAguinaga Vásquez, Silvia JosefinaSánchez Tarrillo, Segundo JuanSistematización de la actividad pedagógicaPensamiento críticoTeoría dialécticaSystematization of pedagogical activityCritical thinkingDialectical theoryThe research aimed to propose the systematization of pedagogical activity from the theory of the dialectic for the de-velopment of critical thinking in the students of the fourth year of secondary education of an educational institution Lambayecana. The research was based on a sample of 87 students from section N (Experimental Group 42) and sec-tion I (Control Group: 45) in the classroom. that the level of critical thinking was identified by means of a pre-test whose diagnosis came to reflect that of the three levels of critical thinking identified by Priestley (1996) the majority of students were at the basic level. The proposal corresponds to a quasi-experimental quantitative research. The re-sults showed that after applying the proposal the majority of students in the experimental group, 30 of them managed to obtain scores that allowed him to be located in the upper level, the highest level of critical thinking. Therefore, it was concluded that the proposal to systematize the pedagogical activity based on the dialectical theory allowed to develop in the students of the fourth year of secondary education critical thinking at the highest level.La investigación tuvo como objetivo proponer la sistematización de la actividad pedagógica desde la teoría de la dia-léctica para el desarrollo del pensamiento crítico en las estudiantes del cuarto año de educación secundaria de una institución educativa Lambayecana. La investigación surgió de la necesidad de desarrollar el pensamiento crítico, carente en las aulas del nivel secundario, el estudio se trabajó con una muestra de 87 estudiantes de la sección N (Grupo Experimental 42) y sección I (Grupo Control: 45) en el que se identificó el nivel del pensamiento crítico por medio de un cuestionario (pre test) cuyo diagnóstico llegó a reflejar que de los tres niveles del pensamiento crítico señalado por Priestley (1996) la mayoría de estudiantes se ubicaron en el nivel básico. La propuesta corresponde a una investigación cuantitativa con diseño cuasi experimental. Los resultados evidenciaron que después de la aplica-ción de la propuesta la mayoría de estudiantes del grupo experimental, 30 de ellas logró obtener puntuaciones que le permitieron ubicarse en el nivel superior, nivel más alto del pensamiento crítico. Por lo que se llegó a la conclusión que la propuesta de sistematizar la actividad pedagógica sustentada en la teoría dialéctica permitió desarrollar en los estudiantes del cuarto año de educación secundaria el pensamiento crítico en el nivel más alto.Universidad Cesar Vallejo2018-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/74310.18050/RevUCVHACER.v7n1a2UCV Hacer; Vol. 7 No. 1 (2018): January - April; 21-28UCV Hacer; Vol. 7 Núm. 1 (2018): Enero - Abril; 21-282414-86952305-8552reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspaenghttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/743/715http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/743/716https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/7432021-09-29T23:14:50Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Systematization of pedagogical activity from dialectical theory to the development of critical thinking Sistematización de la actividad pedagógica desde la teoría dialéctica para el desarrollo del pensamiento crítico |
title |
Systematization of pedagogical activity from dialectical theory to the development of critical thinking |
spellingShingle |
Systematization of pedagogical activity from dialectical theory to the development of critical thinking Aguinaga Vásquez, Silvia Josefina Sistematización de la actividad pedagógica Pensamiento crítico Teoría dialéctica Systematization of pedagogical activity Critical thinking Dialectical theory |
title_short |
Systematization of pedagogical activity from dialectical theory to the development of critical thinking |
title_full |
Systematization of pedagogical activity from dialectical theory to the development of critical thinking |
title_fullStr |
Systematization of pedagogical activity from dialectical theory to the development of critical thinking |
title_full_unstemmed |
Systematization of pedagogical activity from dialectical theory to the development of critical thinking |
title_sort |
Systematization of pedagogical activity from dialectical theory to the development of critical thinking |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Aguinaga Vásquez, Silvia Josefina Sánchez Tarrillo, Segundo Juan |
author |
Aguinaga Vásquez, Silvia Josefina |
author_facet |
Aguinaga Vásquez, Silvia Josefina Sánchez Tarrillo, Segundo Juan |
author_role |
author |
author2 |
Sánchez Tarrillo, Segundo Juan |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Sistematización de la actividad pedagógica Pensamiento crítico Teoría dialéctica Systematization of pedagogical activity Critical thinking Dialectical theory |
topic |
Sistematización de la actividad pedagógica Pensamiento crítico Teoría dialéctica Systematization of pedagogical activity Critical thinking Dialectical theory |
description |
The research aimed to propose the systematization of pedagogical activity from the theory of the dialectic for the de-velopment of critical thinking in the students of the fourth year of secondary education of an educational institution Lambayecana. The research was based on a sample of 87 students from section N (Experimental Group 42) and sec-tion I (Control Group: 45) in the classroom. that the level of critical thinking was identified by means of a pre-test whose diagnosis came to reflect that of the three levels of critical thinking identified by Priestley (1996) the majority of students were at the basic level. The proposal corresponds to a quasi-experimental quantitative research. The re-sults showed that after applying the proposal the majority of students in the experimental group, 30 of them managed to obtain scores that allowed him to be located in the upper level, the highest level of critical thinking. Therefore, it was concluded that the proposal to systematize the pedagogical activity based on the dialectical theory allowed to develop in the students of the fourth year of secondary education critical thinking at the highest level. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/743 10.18050/RevUCVHACER.v7n1a2 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/743 |
identifier_str_mv |
10.18050/RevUCVHACER.v7n1a2 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/743/715 http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-hacer/article/view/743/716 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
UCV Hacer; Vol. 7 No. 1 (2018): January - April; 21-28 UCV Hacer; Vol. 7 Núm. 1 (2018): Enero - Abril; 21-28 2414-8695 2305-8552 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846245725272276992 |
score |
12.793819 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).