Exploratory and confirmatory analysis of the family parenting styles scale (ECF-29) in high school students
Descripción del Articulo
The purpose of this research is to analyze the psychometric properties of the scale of family parenting styles (ECF-29), supported by structural equations, a multivariate statistical analysis to compare models that propose causal relationships between variables. The sample consisted of 609 students...
| Autores: | , , , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2017 |
| Institución: | Universidad César Vallejo |
| Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/167 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/167 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | estilos de crianza validez de constructo análisis factorial confirmatorio y ecuaciones estructurales parenting styles validity reliability factor analysis and structural equations |
| id |
REVUCV_d2bdafab0d181c6be7565a72cd931264 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/167 |
| network_acronym_str |
REVUCV |
| network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Exploratory and confirmatory analysis of the family parenting styles scale (ECF-29) in high school studentsAnálisis exploratorio y confirmatorio de la escala de estilos de crianza familiar (ECF-29) en estudiantes del nivel secundarioEstrada Alomía, ErikaSerpa Barrientos, AntonioMisare Condori, MiguelBarrios Sallo, ZoraidaPastor Samaniego, MónicaPomahuacre Carhuayal, Juanestilos de crianzavalidez de constructoanálisis factorial confirmatorio y ecuaciones estructuralesparenting stylesvalidityreliabilityfactor analysis and structural equationsThe purpose of this research is to analyze the psychometric properties of the scale of family parenting styles (ECF-29), supported by structural equations, a multivariate statistical analysis to compare models that propose causal relationships between variables. The sample consisted of 609 students of public educational institutions, from the 1st to 5th year of high school, and whose ages were between 11 and 18 years, from the districs of Los Olivos and Independencia. There were selected by intentional sampling and the estimation model used is the maximum plausibility. The results revealed the covariances, variances and factorial saturations as adequate; likewise, the styles are estimated according to the absolute adjustment indexes (GFI, AGFI>0.95, RMSEA and RMR<0.05) and increase or comparative values (TLI, NFI and IFC>=0.95) with optimal values corroborate the pertinence of accepting the model of four factors or patterns explaining behavior in parents. It is concluded that through the path analysis developed with the dimensions of the scale, we can approximate an adequate adjustment to the proposed model.El propósito de esta investigación es realizar una aproximación de las propiedades psicométricas de la escala de estilos de crianza familiar (ECF-29), sustentado por las ecuaciones estructurales, un análisis estadístico multivariante, para contrastar modelos que proponen relaciones causales entre las variables. Se tuvo una muestra de 609 estudiantes de instituciones educativas públicas que cursan del 1.° al 5.° de secundaria, y que tienen entre 11 y 18 años, de los distritos de Los Olivos e Independencia. Estos fueron seleccionados con un muestreo intencionado y el modelo de estimación empleado es el de máxima verosimilitud. Los resultados obtenidos revelan las covarianzas, varianzas y saturaciones factoriales como adecuadas; asimismo, las correlaciones entre los estilos se estiman según los índices de ajuste absoluto (GFI, AGFI>0,95; RMSEA y RMR<0,05) y de incremento o comparativo (TLI, NFI y CFI>=a 0,95), valores óptimos con los cuales se corrobora lo pertinente de aceptar el modelo de cuatro factores o patrones explicativos de la conducta en los padres. Por lo que se concluye que a través del análisis de sendero elaborado con las dimensiones de la escala podemos aproximar un ajuste adecuado al modelo propuesto.Universidad Cesar Vallejo2017-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/167PsiqueMag; Vol. 6 No. 1 (2017); 279-290PsiqueMag; Vol. 6 Núm. 1 (2017); 279-2902307-0846reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/167/158Derechos de autor 2017 PsiqueMaghttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/1672021-08-15T05:14:38Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Exploratory and confirmatory analysis of the family parenting styles scale (ECF-29) in high school students Análisis exploratorio y confirmatorio de la escala de estilos de crianza familiar (ECF-29) en estudiantes del nivel secundario |
| title |
Exploratory and confirmatory analysis of the family parenting styles scale (ECF-29) in high school students |
| spellingShingle |
Exploratory and confirmatory analysis of the family parenting styles scale (ECF-29) in high school students Estrada Alomía, Erika estilos de crianza validez de constructo análisis factorial confirmatorio y ecuaciones estructurales parenting styles validity reliability factor analysis and structural equations |
| title_short |
Exploratory and confirmatory analysis of the family parenting styles scale (ECF-29) in high school students |
| title_full |
Exploratory and confirmatory analysis of the family parenting styles scale (ECF-29) in high school students |
| title_fullStr |
Exploratory and confirmatory analysis of the family parenting styles scale (ECF-29) in high school students |
| title_full_unstemmed |
Exploratory and confirmatory analysis of the family parenting styles scale (ECF-29) in high school students |
| title_sort |
Exploratory and confirmatory analysis of the family parenting styles scale (ECF-29) in high school students |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Estrada Alomía, Erika Serpa Barrientos, Antonio Misare Condori, Miguel Barrios Sallo, Zoraida Pastor Samaniego, Mónica Pomahuacre Carhuayal, Juan |
| author |
Estrada Alomía, Erika |
| author_facet |
Estrada Alomía, Erika Serpa Barrientos, Antonio Misare Condori, Miguel Barrios Sallo, Zoraida Pastor Samaniego, Mónica Pomahuacre Carhuayal, Juan |
| author_role |
author |
| author2 |
Serpa Barrientos, Antonio Misare Condori, Miguel Barrios Sallo, Zoraida Pastor Samaniego, Mónica Pomahuacre Carhuayal, Juan |
| author2_role |
author author author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
estilos de crianza validez de constructo análisis factorial confirmatorio y ecuaciones estructurales parenting styles validity reliability factor analysis and structural equations |
| topic |
estilos de crianza validez de constructo análisis factorial confirmatorio y ecuaciones estructurales parenting styles validity reliability factor analysis and structural equations |
| description |
The purpose of this research is to analyze the psychometric properties of the scale of family parenting styles (ECF-29), supported by structural equations, a multivariate statistical analysis to compare models that propose causal relationships between variables. The sample consisted of 609 students of public educational institutions, from the 1st to 5th year of high school, and whose ages were between 11 and 18 years, from the districs of Los Olivos and Independencia. There were selected by intentional sampling and the estimation model used is the maximum plausibility. The results revealed the covariances, variances and factorial saturations as adequate; likewise, the styles are estimated according to the absolute adjustment indexes (GFI, AGFI>0.95, RMSEA and RMR<0.05) and increase or comparative values (TLI, NFI and IFC>=0.95) with optimal values corroborate the pertinence of accepting the model of four factors or patterns explaining behavior in parents. It is concluded that through the path analysis developed with the dimensions of the scale, we can approximate an adequate adjustment to the proposed model. |
| publishDate |
2017 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/167 |
| url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/167 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/167/158 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
| dc.source.none.fl_str_mv |
PsiqueMag; Vol. 6 No. 1 (2017); 279-290 PsiqueMag; Vol. 6 Núm. 1 (2017); 279-290 2307-0846 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
| instname_str |
Universidad César Vallejo |
| instacron_str |
UCV |
| institution |
UCV |
| reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
| collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1851319166801281024 |
| score |
12.789202 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).