Teaching suitability in the teaching and learning processes of mathematics in Alternative Basic Education

Descripción del Articulo

In this article, we present the results of an investigation and its purpose is to determine the influence of didactic suitability in the teaching and learning processes of mathematics in students of the advanced cycle of the Alternative Basic Education Center 1135 Santa Clara, Vitarte. The approach...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Ramírez Ríos, Alejandro, Polack Peña, Ana María
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/352
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/352
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Aprendizaje
Enseñanza
Idoneidad didáctica
Matemática
Learning
Teaching
Didactic suitability
Math
id REVUCV_ac7e2df7c36619a9442d602720859890
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/352
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling Teaching suitability in the teaching and learning processes of mathematics in Alternative Basic EducationIdoneidad didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en Educación Básica AlternativaRamírez Ríos, Alejandro Polack Peña, Ana María AprendizajeEnseñanzaIdoneidad didácticaMatemáticaLearningTeachingDidactic suitabilityMathIn this article, we present the results of an investigation and its purpose is to determine the influence of didactic suitability in the teaching and learning processes of mathematics in students of the advanced cycle of the Alternative Basic Education Center 1135 Santa Clara, Vitarte. The approach was mixed (quantitative-mixed: WHAT-which). The type was mixed simultaneously. The design was mixed integration, the specific design was concurrent triangulation (DITRIAC) (for the QUAN method: quasi-experimental and for the QUAL method: ethnographic case studies). The population constituted 350 students and the sample 80, distributed in 4 classrooms (control group: section A and experimental groups: sections B, C and D), the survey was used as a technique and as a pre and post test instrument. In the CUAN method. The descriptive results in the post test indicate that there is an average difference of 5 points in favor of the GE with respect to the GC. In the inferential analysis carried out using the Kruskal-Wallis and Jonckeere-Terpstra H test, it was less than 0.05, therefore, the application of didactic suitability significantly influenced the teaching and learning processes of mathematics. In the method which, with the application of the CIDs: epistemic, cognitive, affective, interactional, mediational and ecological, the analytical results from the analysis of the thematic content of the books, student learning and teaching of mathematics teachers were significant.En el presente artículo presentamos los resultados de una investigación y tiene como propósito determinar la influencia de la idoneidad didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en estudiantes del ciclo avanzado del Centro de Educación Básica alternativa 1135 Santa Clara, Vitarte. El enfoque fue mixto (cuantitativo-mixto: CUAN-cual). El tipo fue mixta simultáneo. El diseño fue mixto de integración, el diseño específico fue triangulación concurrente (DITRIAC) (para el método CUAN: cuasi experimental y para el método CUAL: etnográfico de estudios de caso). La población la constituyó 350 estudiantes y la muestra 80, distribuidos en 4 aulas (grupo control: sección A y grupos experimental: secciones B, C y D) se empleó como técnica la encuesta y como instrumento pre y post prueba. En el método CUAN. Los resultados descriptivos en el post prueba indican que hay una diferencia de promedios de 5 puntos a favor del GE con respecto al GC. En el análisis inferencial efectuado mediante la prueba H de Kruskal-Wallis y Jonckeere-Terpstra fue menor a 0,05, por lo tanto, la aplicación de la idoneidad didáctica influyó significativamente en los procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. En el método cual, con la aplicación de los CID: epistémica, cognitiva, afectiva, interaccional, mediacional y ecológica los resultados analíticos a partir del análisis del contenido temático de los libros, del aprendizaje del estudiante y enseñanza del docente de matemática fueron significativos.Universidad César Vallejo2019-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/35210.18050/eduser.v6i3.2406REVISTA EDUSER; Vol. 6 Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre; 162-1752412-276910.18050/eduser.v6i3reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/352/332https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/3522022-11-19T02:24:16Z
dc.title.none.fl_str_mv Teaching suitability in the teaching and learning processes of mathematics in Alternative Basic Education
Idoneidad didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en Educación Básica Alternativa
title Teaching suitability in the teaching and learning processes of mathematics in Alternative Basic Education
spellingShingle Teaching suitability in the teaching and learning processes of mathematics in Alternative Basic Education
Ramírez Ríos, Alejandro
Aprendizaje
Enseñanza
Idoneidad didáctica
Matemática
Learning
Teaching
Didactic suitability
Math
title_short Teaching suitability in the teaching and learning processes of mathematics in Alternative Basic Education
title_full Teaching suitability in the teaching and learning processes of mathematics in Alternative Basic Education
title_fullStr Teaching suitability in the teaching and learning processes of mathematics in Alternative Basic Education
title_full_unstemmed Teaching suitability in the teaching and learning processes of mathematics in Alternative Basic Education
title_sort Teaching suitability in the teaching and learning processes of mathematics in Alternative Basic Education
dc.creator.none.fl_str_mv Ramírez Ríos, Alejandro
Polack Peña, Ana María
author Ramírez Ríos, Alejandro
author_facet Ramírez Ríos, Alejandro
Polack Peña, Ana María
author_role author
author2 Polack Peña, Ana María
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Aprendizaje
Enseñanza
Idoneidad didáctica
Matemática
Learning
Teaching
Didactic suitability
Math
topic Aprendizaje
Enseñanza
Idoneidad didáctica
Matemática
Learning
Teaching
Didactic suitability
Math
description In this article, we present the results of an investigation and its purpose is to determine the influence of didactic suitability in the teaching and learning processes of mathematics in students of the advanced cycle of the Alternative Basic Education Center 1135 Santa Clara, Vitarte. The approach was mixed (quantitative-mixed: WHAT-which). The type was mixed simultaneously. The design was mixed integration, the specific design was concurrent triangulation (DITRIAC) (for the QUAN method: quasi-experimental and for the QUAL method: ethnographic case studies). The population constituted 350 students and the sample 80, distributed in 4 classrooms (control group: section A and experimental groups: sections B, C and D), the survey was used as a technique and as a pre and post test instrument. In the CUAN method. The descriptive results in the post test indicate that there is an average difference of 5 points in favor of the GE with respect to the GC. In the inferential analysis carried out using the Kruskal-Wallis and Jonckeere-Terpstra H test, it was less than 0.05, therefore, the application of didactic suitability significantly influenced the teaching and learning processes of mathematics. In the method which, with the application of the CIDs: epistemic, cognitive, affective, interactional, mediational and ecological, the analytical results from the analysis of the thematic content of the books, student learning and teaching of mathematics teachers were significant.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/352
10.18050/eduser.v6i3.2406
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/352
identifier_str_mv 10.18050/eduser.v6i3.2406
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/352/332
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA EDUSER; Vol. 6 Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre; 162-175
2412-2769
10.18050/eduser.v6i3
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1848782445346816000
score 13.067735
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).