Teaching suitability in the teaching and learning processes of mathematics in Alternative Basic Education
Descripción del Articulo
In this article, we present the results of an investigation and its purpose is to determine the influence of didactic suitability in the teaching and learning processes of mathematics in students of the advanced cycle of the Alternative Basic Education Center 1135 Santa Clara, Vitarte. The approach...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Universidad César Vallejo |
| Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/352 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/352 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Aprendizaje Enseñanza Idoneidad didáctica Matemática Learning Teaching Didactic suitability Math |
| id |
REVUCV_ac7e2df7c36619a9442d602720859890 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/352 |
| network_acronym_str |
REVUCV |
| network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Teaching suitability in the teaching and learning processes of mathematics in Alternative Basic EducationIdoneidad didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en Educación Básica AlternativaRamírez Ríos, Alejandro Polack Peña, Ana María AprendizajeEnseñanzaIdoneidad didácticaMatemáticaLearningTeachingDidactic suitabilityMathIn this article, we present the results of an investigation and its purpose is to determine the influence of didactic suitability in the teaching and learning processes of mathematics in students of the advanced cycle of the Alternative Basic Education Center 1135 Santa Clara, Vitarte. The approach was mixed (quantitative-mixed: WHAT-which). The type was mixed simultaneously. The design was mixed integration, the specific design was concurrent triangulation (DITRIAC) (for the QUAN method: quasi-experimental and for the QUAL method: ethnographic case studies). The population constituted 350 students and the sample 80, distributed in 4 classrooms (control group: section A and experimental groups: sections B, C and D), the survey was used as a technique and as a pre and post test instrument. In the CUAN method. The descriptive results in the post test indicate that there is an average difference of 5 points in favor of the GE with respect to the GC. In the inferential analysis carried out using the Kruskal-Wallis and Jonckeere-Terpstra H test, it was less than 0.05, therefore, the application of didactic suitability significantly influenced the teaching and learning processes of mathematics. In the method which, with the application of the CIDs: epistemic, cognitive, affective, interactional, mediational and ecological, the analytical results from the analysis of the thematic content of the books, student learning and teaching of mathematics teachers were significant.En el presente artículo presentamos los resultados de una investigación y tiene como propósito determinar la influencia de la idoneidad didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en estudiantes del ciclo avanzado del Centro de Educación Básica alternativa 1135 Santa Clara, Vitarte. El enfoque fue mixto (cuantitativo-mixto: CUAN-cual). El tipo fue mixta simultáneo. El diseño fue mixto de integración, el diseño específico fue triangulación concurrente (DITRIAC) (para el método CUAN: cuasi experimental y para el método CUAL: etnográfico de estudios de caso). La población la constituyó 350 estudiantes y la muestra 80, distribuidos en 4 aulas (grupo control: sección A y grupos experimental: secciones B, C y D) se empleó como técnica la encuesta y como instrumento pre y post prueba. En el método CUAN. Los resultados descriptivos en el post prueba indican que hay una diferencia de promedios de 5 puntos a favor del GE con respecto al GC. En el análisis inferencial efectuado mediante la prueba H de Kruskal-Wallis y Jonckeere-Terpstra fue menor a 0,05, por lo tanto, la aplicación de la idoneidad didáctica influyó significativamente en los procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. En el método cual, con la aplicación de los CID: epistémica, cognitiva, afectiva, interaccional, mediacional y ecológica los resultados analíticos a partir del análisis del contenido temático de los libros, del aprendizaje del estudiante y enseñanza del docente de matemática fueron significativos.Universidad César Vallejo2019-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/35210.18050/eduser.v6i3.2406REVISTA EDUSER; Vol. 6 Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre; 162-1752412-276910.18050/eduser.v6i3reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/352/332https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/3522022-11-19T02:24:16Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching suitability in the teaching and learning processes of mathematics in Alternative Basic Education Idoneidad didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en Educación Básica Alternativa |
| title |
Teaching suitability in the teaching and learning processes of mathematics in Alternative Basic Education |
| spellingShingle |
Teaching suitability in the teaching and learning processes of mathematics in Alternative Basic Education Ramírez Ríos, Alejandro Aprendizaje Enseñanza Idoneidad didáctica Matemática Learning Teaching Didactic suitability Math |
| title_short |
Teaching suitability in the teaching and learning processes of mathematics in Alternative Basic Education |
| title_full |
Teaching suitability in the teaching and learning processes of mathematics in Alternative Basic Education |
| title_fullStr |
Teaching suitability in the teaching and learning processes of mathematics in Alternative Basic Education |
| title_full_unstemmed |
Teaching suitability in the teaching and learning processes of mathematics in Alternative Basic Education |
| title_sort |
Teaching suitability in the teaching and learning processes of mathematics in Alternative Basic Education |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Ramírez Ríos, Alejandro Polack Peña, Ana María |
| author |
Ramírez Ríos, Alejandro |
| author_facet |
Ramírez Ríos, Alejandro Polack Peña, Ana María |
| author_role |
author |
| author2 |
Polack Peña, Ana María |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Aprendizaje Enseñanza Idoneidad didáctica Matemática Learning Teaching Didactic suitability Math |
| topic |
Aprendizaje Enseñanza Idoneidad didáctica Matemática Learning Teaching Didactic suitability Math |
| description |
In this article, we present the results of an investigation and its purpose is to determine the influence of didactic suitability in the teaching and learning processes of mathematics in students of the advanced cycle of the Alternative Basic Education Center 1135 Santa Clara, Vitarte. The approach was mixed (quantitative-mixed: WHAT-which). The type was mixed simultaneously. The design was mixed integration, the specific design was concurrent triangulation (DITRIAC) (for the QUAN method: quasi-experimental and for the QUAL method: ethnographic case studies). The population constituted 350 students and the sample 80, distributed in 4 classrooms (control group: section A and experimental groups: sections B, C and D), the survey was used as a technique and as a pre and post test instrument. In the CUAN method. The descriptive results in the post test indicate that there is an average difference of 5 points in favor of the GE with respect to the GC. In the inferential analysis carried out using the Kruskal-Wallis and Jonckeere-Terpstra H test, it was less than 0.05, therefore, the application of didactic suitability significantly influenced the teaching and learning processes of mathematics. In the method which, with the application of the CIDs: epistemic, cognitive, affective, interactional, mediational and ecological, the analytical results from the analysis of the thematic content of the books, student learning and teaching of mathematics teachers were significant. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-10 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/352 10.18050/eduser.v6i3.2406 |
| url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/352 |
| identifier_str_mv |
10.18050/eduser.v6i3.2406 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/352/332 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo |
| dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA EDUSER; Vol. 6 Núm. 3 (2019): Setiembre - Diciembre; 162-175 2412-2769 10.18050/eduser.v6i3 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
| instname_str |
Universidad César Vallejo |
| instacron_str |
UCV |
| institution |
UCV |
| reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
| collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1848782445346816000 |
| score |
13.067735 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).