Communication in nuclear families with adolescent children

Descripción del Articulo

The family is the system that teaches through communication, forming relationship patterns that the members are practicing in other contexts. The objective of this research was to characterize communication in nuclear families with adolescent children, as a binding entity within the family system. T...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Santos Morocho, José, Guerrero Narbajo, Yuly, Rosario Quiroz, Fernando, Arias Rivera, Shirley
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/193
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/193
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Familia-nuclear
Comunicación
Sistema-familiar
Adolescencia
Interacción-familiar
Estudio-cualitativo
Family-nuclear
Communication
Family-system
Adolescence
Family-interaction
id REVUCV_9fee890d082d54111b5e0f5f55206177
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/193
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling Communication in nuclear families with adolescent childrenComunicación en familias nucleares con hijos adolescentesSantos Morocho, JoséGuerrero Narbajo, YulyRosario Quiroz, FernandoArias Rivera, ShirleyFamilia-nuclearComunicaciónSistema-familiarAdolescenciaInteracción-familiarEstudio-cualitativoFamily-nuclearCommunicationFamily-systemAdolescenceFamily-interactionThe family is the system that teaches through communication, forming relationship patterns that the members are practicing in other contexts. The objective of this research was to characterize communication in nuclear families with adolescent children, as a binding entity within the family system. This study was descriptive observational with a qualitative approach. 10 nuclear families with adolescent children between 13 and 17 years old participated, selected with incidental non probalistic sampling. Data were collected through circular interviews, focus group topic guide and the application of the Family Communication Scale. The results that the families have manage alternative communication styles and indirect masked typology; It is determined that being clear and direct is not enough for communication to be functional. Furthermore, if the communicational exchange is devoid of affection, the silencing strategies will be part of the communicational circuit. Analyzing that the understanding of family interaction is significant to the communicational category and that, in addition, family communication, it is not possible to explain from a univocal perspective but from the complexity and as part of the interactional reality of a system.La familia es el sistema que enseña a través de la comunicación formando patrones de relación que los miembros pondrán en práctica en otros contextos. El objetivo de esta investigación fue caracterizar la comunicación en familias nucleares con hijos adolescentes, como ente vinculante dentro del sistema familiar. Este estudio fue observacional de tipo descriptivo con un enfoque cualitativo. Participaron 10 familias nucleares con hijos adolescentes entre 13 y 17 años, seleccionadas mediante muestreo no probabilístico incidental. Se recolectaron datos a través de entrevistas circulares, guía de tópicos de grupos focales y la aplicación de la Escala de Comunicación Familiar. Los resultados mostraron que las familias manejan estilos comunicativos alternantes y de tipología enmascarada indirecta; se determinó que ser claro y directo no es suficiente para que la comunicación sea funcional. Además, si el intercambio comunicacional está desprovisto de afecto, las estrategias silenciadoras formaran parte del circuito comunicacional. Se concluye analizando que la comprensión de la interacción familiar es significativa a la categoría comunicacional y que, además, la comunicación familiar, no es posible explicarla desde una mirada unívoca sino desde la complejidad y como parte de la realidad interaccional de un sistema.Universidad Cesar Vallejo2019-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/193PsiqueMag; Vol. 8 No. 2 (2019): July - December; 1-11PsiqueMag; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Julio - Diciembre; 1-112307-0846reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/193/184Derechos de autor 2019 PsiqueMaghttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/1932021-08-15T16:18:47Z
dc.title.none.fl_str_mv Communication in nuclear families with adolescent children
Comunicación en familias nucleares con hijos adolescentes
title Communication in nuclear families with adolescent children
spellingShingle Communication in nuclear families with adolescent children
Santos Morocho, José
Familia-nuclear
Comunicación
Sistema-familiar
Adolescencia
Interacción-familiar
Estudio-cualitativo
Family-nuclear
Communication
Family-system
Adolescence
Family-interaction
title_short Communication in nuclear families with adolescent children
title_full Communication in nuclear families with adolescent children
title_fullStr Communication in nuclear families with adolescent children
title_full_unstemmed Communication in nuclear families with adolescent children
title_sort Communication in nuclear families with adolescent children
dc.creator.none.fl_str_mv Santos Morocho, José
Guerrero Narbajo, Yuly
Rosario Quiroz, Fernando
Arias Rivera, Shirley
author Santos Morocho, José
author_facet Santos Morocho, José
Guerrero Narbajo, Yuly
Rosario Quiroz, Fernando
Arias Rivera, Shirley
author_role author
author2 Guerrero Narbajo, Yuly
Rosario Quiroz, Fernando
Arias Rivera, Shirley
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Familia-nuclear
Comunicación
Sistema-familiar
Adolescencia
Interacción-familiar
Estudio-cualitativo
Family-nuclear
Communication
Family-system
Adolescence
Family-interaction
topic Familia-nuclear
Comunicación
Sistema-familiar
Adolescencia
Interacción-familiar
Estudio-cualitativo
Family-nuclear
Communication
Family-system
Adolescence
Family-interaction
description The family is the system that teaches through communication, forming relationship patterns that the members are practicing in other contexts. The objective of this research was to characterize communication in nuclear families with adolescent children, as a binding entity within the family system. This study was descriptive observational with a qualitative approach. 10 nuclear families with adolescent children between 13 and 17 years old participated, selected with incidental non probalistic sampling. Data were collected through circular interviews, focus group topic guide and the application of the Family Communication Scale. The results that the families have manage alternative communication styles and indirect masked typology; It is determined that being clear and direct is not enough for communication to be functional. Furthermore, if the communicational exchange is devoid of affection, the silencing strategies will be part of the communicational circuit. Analyzing that the understanding of family interaction is significant to the communicational category and that, in addition, family communication, it is not possible to explain from a univocal perspective but from the complexity and as part of the interactional reality of a system.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/193
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/193
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/193/184
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 PsiqueMag
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 PsiqueMag
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv PsiqueMag; Vol. 8 No. 2 (2019): July - December; 1-11
PsiqueMag; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Julio - Diciembre; 1-11
2307-0846
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844977635387506688
score 12.9067135
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).