Personal characteristics, institutional integration and learning in Juliaca university students
Descripción del Articulo
This research involves a scientific treatment and analysis between personal characteristics, institutional integration and learning in university students of the Andina Néstor Cáceres Velásquez University and Alas Peruanas University of Juliaca. It was developed within the quantitative approach, bas...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/222 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/222 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Características personales Integración institucional Estatus de identidad Autoeficacia académica Personal characteristics Institutional integration Identity status Academic self-efficacy |
id |
REVUCV_9991cc989770657cecd81d3c82d0c6b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/222 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
Personal characteristics, institutional integration and learning in Juliaca university studentsCaracterísticas personales, integración institucional y aprendizaje en estudiantes universitarios de JuliacaApaza Justo, Juan JoséDamián Núñez, EdgarUribe Hernández, Yrene Cecilia Características personalesIntegración institucionalEstatus de identidadAutoeficacia académicaPersonal characteristicsInstitutional integrationIdentity statusAcademic self-efficacyThis research involves a scientific treatment and analysis between personal characteristics, institutional integration and learning in university students of the Andina Néstor Cáceres Velásquez University and Alas Peruanas University of Juliaca. It was developed within the quantitative approach, based on the correlational design -descriptive and cross-sectional. The sample included 244 students from both study houses. The instruments Ego Identity Process, Academic Self-Efficacy Scale and Institutional Integration Scale allowed verifying that there is a relationship between the variables. It was concluded that there is a high positive relationship between personal characteristics, institutional integration and student learning. Furthermore, there is a high positive relationship between the characteristic identity status, institutional integration and learning. With these evidences, the critical points that generate deficiencies in institutional integration will be measured and actions will be taken.Esta investigación implica un tratamiento y análisis científico entre las características personales, la integración institucional y el aprendizaje en estudiantes universitarios de la Universidad Andina Néstor Cáceres Velásquez y Universidad Alas Peruanas de Juliaca. Se desarrolló dentro del enfoque cuantitativo, basado en el diseño correlacional-descriptivo y de corte trasversal. La muestra incluyó a 244 estudiantes de ambas casas de estudio. Los instrumentos Proceso de Identidad Ego, Escala de Autoeficacia Académica y Escala de Integración Institucional permitieron comprobar que existe relación entre las variables. Se concluyó que existe relación positiva alta entre las características personales, la integración institucional y el aprendizaje en los estudiantes. Además, existe relación positiva alta entre la característica estatus de identidad, integración institucional y el aprendizaje. Con estas evidencias, se dará paso a la medición de los puntos críticos que generan falencias en la integración institucional y se actuará sobre ello.Universidad Cesar Vallejo2021-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/22210.18050/psiquemag.v10i1.2743PsiqueMag; Vol. 10 No. 1 (2021): January - June; 1-10PsiqueMag; Vol. 10 Núm. 1 (2021): Enero - Junio; 1-102307-0846reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/222/212Derechos de autor 2021 PsiqueMaghttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2222023-08-16T02:55:18Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Personal characteristics, institutional integration and learning in Juliaca university students Características personales, integración institucional y aprendizaje en estudiantes universitarios de Juliaca |
title |
Personal characteristics, institutional integration and learning in Juliaca university students |
spellingShingle |
Personal characteristics, institutional integration and learning in Juliaca university students Apaza Justo, Juan José Características personales Integración institucional Estatus de identidad Autoeficacia académica Personal characteristics Institutional integration Identity status Academic self-efficacy |
title_short |
Personal characteristics, institutional integration and learning in Juliaca university students |
title_full |
Personal characteristics, institutional integration and learning in Juliaca university students |
title_fullStr |
Personal characteristics, institutional integration and learning in Juliaca university students |
title_full_unstemmed |
Personal characteristics, institutional integration and learning in Juliaca university students |
title_sort |
Personal characteristics, institutional integration and learning in Juliaca university students |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Apaza Justo, Juan José Damián Núñez, Edgar Uribe Hernández, Yrene Cecilia |
author |
Apaza Justo, Juan José |
author_facet |
Apaza Justo, Juan José Damián Núñez, Edgar Uribe Hernández, Yrene Cecilia |
author_role |
author |
author2 |
Damián Núñez, Edgar Uribe Hernández, Yrene Cecilia |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Características personales Integración institucional Estatus de identidad Autoeficacia académica Personal characteristics Institutional integration Identity status Academic self-efficacy |
topic |
Características personales Integración institucional Estatus de identidad Autoeficacia académica Personal characteristics Institutional integration Identity status Academic self-efficacy |
description |
This research involves a scientific treatment and analysis between personal characteristics, institutional integration and learning in university students of the Andina Néstor Cáceres Velásquez University and Alas Peruanas University of Juliaca. It was developed within the quantitative approach, based on the correlational design -descriptive and cross-sectional. The sample included 244 students from both study houses. The instruments Ego Identity Process, Academic Self-Efficacy Scale and Institutional Integration Scale allowed verifying that there is a relationship between the variables. It was concluded that there is a high positive relationship between personal characteristics, institutional integration and student learning. Furthermore, there is a high positive relationship between the characteristic identity status, institutional integration and learning. With these evidences, the critical points that generate deficiencies in institutional integration will be measured and actions will be taken. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/222 10.18050/psiquemag.v10i1.2743 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/222 |
identifier_str_mv |
10.18050/psiquemag.v10i1.2743 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/222/212 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
PsiqueMag; Vol. 10 No. 1 (2021): January - June; 1-10 PsiqueMag; Vol. 10 Núm. 1 (2021): Enero - Junio; 1-10 2307-0846 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845611548773449728 |
score |
12.773366 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).