Personal characteristics, institutional integration and learning in Juliaca university students

Descripción del Articulo

This research involves a scientific treatment and analysis between personal characteristics, institutional integration and learning in university students of the Andina Néstor Cáceres Velásquez University and Alas Peruanas University of Juliaca. It was developed within the quantitative approach, bas...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Apaza Justo, Juan José, Damián Núñez, Edgar, Uribe Hernández, Yrene Cecilia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/222
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/222
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Características personales
Integración institucional
Estatus de identidad
Autoeficacia académica
Personal characteristics
Institutional integration
Identity status
Academic self-efficacy
id REVUCV_9991cc989770657cecd81d3c82d0c6b5
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/222
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling Personal characteristics, institutional integration and learning in Juliaca university studentsCaracterísticas personales, integración institucional y aprendizaje en estudiantes universitarios de JuliacaApaza Justo, Juan JoséDamián Núñez, EdgarUribe Hernández, Yrene Cecilia Características personalesIntegración institucionalEstatus de identidadAutoeficacia académicaPersonal characteristicsInstitutional integrationIdentity statusAcademic self-efficacyThis research involves a scientific treatment and analysis between personal characteristics, institutional integration and learning in university students of the Andina Néstor Cáceres Velásquez University and Alas Peruanas University of Juliaca. It was developed within the quantitative approach, based on the correlational design -descriptive and cross-sectional. The sample included 244 students from both study houses. The instruments Ego Identity Process, Academic Self-Efficacy Scale and Institutional Integration Scale allowed verifying that there is a relationship between the variables. It was concluded that there is a high positive relationship between personal characteristics, institutional integration and student learning. Furthermore, there is a high positive relationship between the characteristic identity status, institutional integration and learning. With these evidences, the critical points that generate deficiencies in institutional integration will be measured and actions will be taken.Esta investigación implica un tratamiento y análisis científico entre las características personales, la integración institucional y el aprendizaje en estudiantes universitarios de la Universidad Andina Néstor Cáceres Velásquez y Universidad Alas Peruanas de Juliaca. Se desarrolló dentro del enfoque cuantitativo, basado en el diseño correlacional-descriptivo y de corte trasversal. La muestra incluyó a 244 estudiantes de ambas casas de estudio. Los instrumentos Proceso de Identidad Ego, Escala de Autoeficacia Académica y Escala de Integración Institucional permitieron comprobar que existe relación entre las variables. Se concluyó que existe relación positiva alta entre las características personales, la integración institucional y el aprendizaje en los estudiantes. Además, existe relación positiva alta entre la característica estatus de identidad, integración institucional y el aprendizaje. Con estas evidencias, se dará paso a la medición de los puntos críticos que generan falencias en la integración institucional y se actuará sobre ello.Universidad Cesar Vallejo2021-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/22210.18050/psiquemag.v10i1.2743PsiqueMag; Vol. 10 No. 1 (2021): January - June; 1-10PsiqueMag; Vol. 10 Núm. 1 (2021): Enero - Junio; 1-102307-0846reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/222/212Derechos de autor 2021 PsiqueMaghttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2222023-08-16T02:55:18Z
dc.title.none.fl_str_mv Personal characteristics, institutional integration and learning in Juliaca university students
Características personales, integración institucional y aprendizaje en estudiantes universitarios de Juliaca
title Personal characteristics, institutional integration and learning in Juliaca university students
spellingShingle Personal characteristics, institutional integration and learning in Juliaca university students
Apaza Justo, Juan José
Características personales
Integración institucional
Estatus de identidad
Autoeficacia académica
Personal characteristics
Institutional integration
Identity status
Academic self-efficacy
title_short Personal characteristics, institutional integration and learning in Juliaca university students
title_full Personal characteristics, institutional integration and learning in Juliaca university students
title_fullStr Personal characteristics, institutional integration and learning in Juliaca university students
title_full_unstemmed Personal characteristics, institutional integration and learning in Juliaca university students
title_sort Personal characteristics, institutional integration and learning in Juliaca university students
dc.creator.none.fl_str_mv Apaza Justo, Juan José
Damián Núñez, Edgar
Uribe Hernández, Yrene Cecilia
author Apaza Justo, Juan José
author_facet Apaza Justo, Juan José
Damián Núñez, Edgar
Uribe Hernández, Yrene Cecilia
author_role author
author2 Damián Núñez, Edgar
Uribe Hernández, Yrene Cecilia
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Características personales
Integración institucional
Estatus de identidad
Autoeficacia académica
Personal characteristics
Institutional integration
Identity status
Academic self-efficacy
topic Características personales
Integración institucional
Estatus de identidad
Autoeficacia académica
Personal characteristics
Institutional integration
Identity status
Academic self-efficacy
description This research involves a scientific treatment and analysis between personal characteristics, institutional integration and learning in university students of the Andina Néstor Cáceres Velásquez University and Alas Peruanas University of Juliaca. It was developed within the quantitative approach, based on the correlational design -descriptive and cross-sectional. The sample included 244 students from both study houses. The instruments Ego Identity Process, Academic Self-Efficacy Scale and Institutional Integration Scale allowed verifying that there is a relationship between the variables. It was concluded that there is a high positive relationship between personal characteristics, institutional integration and student learning. Furthermore, there is a high positive relationship between the characteristic identity status, institutional integration and learning. With these evidences, the critical points that generate deficiencies in institutional integration will be measured and actions will be taken.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/222
10.18050/psiquemag.v10i1.2743
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/222
identifier_str_mv 10.18050/psiquemag.v10i1.2743
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/222/212
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 PsiqueMag
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 PsiqueMag
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Cesar Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv PsiqueMag; Vol. 10 No. 1 (2021): January - June; 1-10
PsiqueMag; Vol. 10 Núm. 1 (2021): Enero - Junio; 1-10
2307-0846
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845611548773449728
score 12.773366
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).