Psychological resources to optimize training and resilience in resilience in disaster risk management
Descripción del Articulo
The present article revolves around the problems and the alternatives of solution of the training of facilitators in the Management of the Risk of Disasters (DRM). Deep limitations of trainers are described in terms of technical and methodological bases, which has no impact on the generation of comm...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2016 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/145 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/145 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | gestión del riesgo de desastres neuropsicología entrenamiento experiencial disaster risk management neuropsychology outdoor training |
id |
REVUCV_8f7c6d70909b79f7d55c6b70a74d17ea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/145 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
Psychological resources to optimize training and resilience in resilience in disaster risk managementRecursos psicológicos para optimizar la formación y la resiliencia en la gestión del riesgo de desastresCortés Trujillo, Engels Germángestión del riesgo de desastresneuropsicologíaentrenamiento experiencialdisaster risk managementneuropsychologyoutdoor trainingThe present article revolves around the problems and the alternatives of solution of the training of facilitators in the Management of the Risk of Disasters (DRM). Deep limitations of trainers are described in terms of technical and methodological bases, which has no impact on the generation of community resilience. This writing makes several proposals regarding the selection of the most appropriate tools in the training. The basis of all of them is neuropsychology. Thus, we recognize the importance of an interactive teaching method: the pedagogy of error, experiential training, learning based on emotions, practical ability (more than the theoretical term), multisensory stimulation, metacognition, among others. Finally, it is emphasized that these resources are meant to be only methodological proposals that must be adapted to the risks and the specific conditions of each community.El presente artículo gira en torno a las problemáticas y las alternativas de solución de la formación de facilitadores en la Gestión del Riesgo de Desastres (GRD). Se describen profundas limitaciones de los capacitadores en cuanto a bases técnicas y metodológicas, lo cual ocasiona un impacto nulo en la generación de resiliencia comunitaria. Este escrito hace varias propuestas respecto a la selección de las herramientas más adecuadas en las capacitaciones. La base de todos ellos es la neuropsicología. Así, se reconoce la importancia de un método interactivo de enseñanza: la pedagogía del error, el entrenamiento experiencial, el aprendizaje basado en las emociones, la habilidad práctica (más que el término teórico), la estimulación multisensorial, la metacognición, entre otros. Finalmente, se subraya que estos recursos pretenden ser solo propuestas metodológicas que deben ser adaptadas a los riesgos y las condiciones específicas de cada comunidad.Universidad Cesar Vallejo2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/145PsiqueMag; Vol. 5 No. 1 (2016); 241-253PsiqueMag; Vol. 5 Núm. 1 (2016); 241-2532307-0846reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/145/137Derechos de autor 2016 PsiqueMaghttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/1452021-08-14T23:00:49Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psychological resources to optimize training and resilience in resilience in disaster risk management Recursos psicológicos para optimizar la formación y la resiliencia en la gestión del riesgo de desastres |
title |
Psychological resources to optimize training and resilience in resilience in disaster risk management |
spellingShingle |
Psychological resources to optimize training and resilience in resilience in disaster risk management Cortés Trujillo, Engels Germán gestión del riesgo de desastres neuropsicología entrenamiento experiencial disaster risk management neuropsychology outdoor training |
title_short |
Psychological resources to optimize training and resilience in resilience in disaster risk management |
title_full |
Psychological resources to optimize training and resilience in resilience in disaster risk management |
title_fullStr |
Psychological resources to optimize training and resilience in resilience in disaster risk management |
title_full_unstemmed |
Psychological resources to optimize training and resilience in resilience in disaster risk management |
title_sort |
Psychological resources to optimize training and resilience in resilience in disaster risk management |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Cortés Trujillo, Engels Germán |
author |
Cortés Trujillo, Engels Germán |
author_facet |
Cortés Trujillo, Engels Germán |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
gestión del riesgo de desastres neuropsicología entrenamiento experiencial disaster risk management neuropsychology outdoor training |
topic |
gestión del riesgo de desastres neuropsicología entrenamiento experiencial disaster risk management neuropsychology outdoor training |
description |
The present article revolves around the problems and the alternatives of solution of the training of facilitators in the Management of the Risk of Disasters (DRM). Deep limitations of trainers are described in terms of technical and methodological bases, which has no impact on the generation of community resilience. This writing makes several proposals regarding the selection of the most appropriate tools in the training. The basis of all of them is neuropsychology. Thus, we recognize the importance of an interactive teaching method: the pedagogy of error, experiential training, learning based on emotions, practical ability (more than the theoretical term), multisensory stimulation, metacognition, among others. Finally, it is emphasized that these resources are meant to be only methodological proposals that must be adapted to the risks and the specific conditions of each community. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/145 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/145 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/145/137 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
PsiqueMag; Vol. 5 No. 1 (2016); 241-253 PsiqueMag; Vol. 5 Núm. 1 (2016); 241-253 2307-0846 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842454371797827584 |
score |
12.859177 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).