Inclusive higher education: debates and contemporary trends in Latin America
Descripción del Articulo
This article is a theoretical review that aimed to identify contemporary debates and trends around higher education in Latin America. For this purpose, the available information contained in specialized databases (Scopus, Scielo and Dialnet) related to inclusive higher education in Chile, Colombia,...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2682 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2682 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | educación inclusiva educación intercultural diversificación de la educación derecho a la educación educación superior inclusive education intercultural education diversification of education education rights higher education |
id |
REVUCV_67f202daf336b2078980b2a697f2efd3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2682 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
Inclusive higher education: debates and contemporary trends in Latin AmericaEducación superior inclusiva: debates y tendencias contemporáneas en América LatinaRamírez Narváez, JavierRavelo Méndez, Reisner de JesúsAriza Pérez, Libia Zulayeducación inclusivaeducación interculturaldiversificación de la educaciónderecho a la educacióneducación superiorinclusive educationintercultural educationdiversification of educationeducation rightshigher educationThis article is a theoretical review that aimed to identify contemporary debates and trends around higher education in Latin America. For this purpose, the available information contained in specialized databases (Scopus, Scielo and Dialnet) related to inclusive higher education in Chile, Colombia, Ecuador, Mexico and Peru was consulted; during the years 2017 and 2022. As a result, it was possible to know that the research carried out in this period revolved around three problems, whose questions by the authors led them to investigate from pedagogy, law and sociology mainly, focusing with more impetus in the field of action towards disability, inclusion and social equity; preferring to a greater extent the use of the qualitative approach. It is concluded that, for the existence of inclusion within higher education in Latin America, it must be appreciated and recognized as a right of all people, keeping in mind that diversity emerges in each of them.El presente artículo es una revisión teórica que tuvo como objetivo identificar los debates y tendencias contemporáneas en torno a la educación superior en América Latina. Para tal fin se consultó la información disponible contenida en bases de datos especializadas (Scopus, Scielo y Dialnet) relacionada con la educación superior inclusiva en Chile, Colombia, Ecuador, México y Perú; durante los años 2017 y 2022. Como resultado se logró conocer que las investigaciones realizadas en este periodo giraron en torno a tres problemáticas, cuyos cuestionamientos por parte de los autores los condujo a indagar desde la pedagogía, el derecho y la sociología principalmente, enfocando con más ímpetu el campo de actuación hacia la discapacidad, la inclusión y la equidad social; prefiriendo en mayor medida el uso del enfoque cualitativo. Se concluye que, la inclusión en la educación superior en América Latina, debe ser apreciada y reconocida como un derecho de todas las personas, teniendo de presente que la diversidad aflora en cada una de ellas.Universidad César Vallejo2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresTextoapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/268210.18050/eduser.v9n2a7REVISTA EDUSER; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Julio-Diciembre; 69-842412-276910.18050/eduser.v9n2reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2682/2175Derechos de autor 2024 Javier Ramírez Narváez, Reisner de Jesús Ravelo Méndezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/26822024-02-10T16:53:32Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Inclusive higher education: debates and contemporary trends in Latin America Educación superior inclusiva: debates y tendencias contemporáneas en América Latina |
title |
Inclusive higher education: debates and contemporary trends in Latin America |
spellingShingle |
Inclusive higher education: debates and contemporary trends in Latin America Ramírez Narváez, Javier educación inclusiva educación intercultural diversificación de la educación derecho a la educación educación superior inclusive education intercultural education diversification of education education rights higher education |
title_short |
Inclusive higher education: debates and contemporary trends in Latin America |
title_full |
Inclusive higher education: debates and contemporary trends in Latin America |
title_fullStr |
Inclusive higher education: debates and contemporary trends in Latin America |
title_full_unstemmed |
Inclusive higher education: debates and contemporary trends in Latin America |
title_sort |
Inclusive higher education: debates and contemporary trends in Latin America |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Ramírez Narváez, Javier Ravelo Méndez, Reisner de Jesús Ariza Pérez, Libia Zulay |
author |
Ramírez Narváez, Javier |
author_facet |
Ramírez Narváez, Javier Ravelo Méndez, Reisner de Jesús Ariza Pérez, Libia Zulay |
author_role |
author |
author2 |
Ravelo Méndez, Reisner de Jesús Ariza Pérez, Libia Zulay |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
educación inclusiva educación intercultural diversificación de la educación derecho a la educación educación superior inclusive education intercultural education diversification of education education rights higher education |
topic |
educación inclusiva educación intercultural diversificación de la educación derecho a la educación educación superior inclusive education intercultural education diversification of education education rights higher education |
description |
This article is a theoretical review that aimed to identify contemporary debates and trends around higher education in Latin America. For this purpose, the available information contained in specialized databases (Scopus, Scielo and Dialnet) related to inclusive higher education in Chile, Colombia, Ecuador, Mexico and Peru was consulted; during the years 2017 and 2022. As a result, it was possible to know that the research carried out in this period revolved around three problems, whose questions by the authors led them to investigate from pedagogy, law and sociology mainly, focusing with more impetus in the field of action towards disability, inclusion and social equity; preferring to a greater extent the use of the qualitative approach. It is concluded that, for the existence of inclusion within higher education in Latin America, it must be appreciated and recognized as a right of all people, keeping in mind that diversity emerges in each of them. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2682 10.18050/eduser.v9n2a7 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2682 |
identifier_str_mv |
10.18050/eduser.v9n2a7 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2682/2175 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Javier Ramírez Narváez, Reisner de Jesús Ravelo Méndez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Javier Ramírez Narváez, Reisner de Jesús Ravelo Méndez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA EDUSER; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Julio-Diciembre; 69-84 2412-2769 10.18050/eduser.v9n2 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846245726107992064 |
score |
12.884314 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).