Inclusive higher education: debates and contemporary trends in Latin America

Descripción del Articulo

This article is a theoretical review that aimed to identify contemporary debates and trends around higher education in Latin America. For this purpose, the available information contained in specialized databases (Scopus, Scielo and Dialnet) related to inclusive higher education in Chile, Colombia,...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Ramírez Narváez, Javier, Ravelo Méndez, Reisner de Jesús, Ariza Pérez, Libia Zulay
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revistas - Universidad César Vallejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2682
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2682
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:educación inclusiva
educación intercultural
diversificación de la educación
derecho a la educación
educación superior
inclusive education
intercultural education
diversification of education
education rights
higher education
id REVUCV_67f202daf336b2078980b2a697f2efd3
oai_identifier_str oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2682
network_acronym_str REVUCV
network_name_str Revistas - Universidad César Vallejo
repository_id_str
spelling Inclusive higher education: debates and contemporary trends in Latin AmericaEducación superior inclusiva: debates y tendencias contemporáneas en América LatinaRamírez Narváez, JavierRavelo Méndez, Reisner de JesúsAriza Pérez, Libia Zulayeducación inclusivaeducación interculturaldiversificación de la educaciónderecho a la educacióneducación superiorinclusive educationintercultural educationdiversification of educationeducation rightshigher educationThis article is a theoretical review that aimed to identify contemporary debates and trends around higher education in Latin America. For this purpose, the available information contained in specialized databases (Scopus, Scielo and Dialnet) related to inclusive higher education in Chile, Colombia, Ecuador, Mexico and Peru was consulted; during the years 2017 and 2022. As a result, it was possible to know that the research carried out in this period revolved around three problems, whose questions by the authors led them to investigate from pedagogy, law and sociology mainly, focusing with more impetus in the field of action towards disability, inclusion and social equity; preferring to a greater extent the use of the qualitative approach. It is concluded that, for the existence of inclusion within higher education in Latin America, it must be appreciated and recognized as a right of all people, keeping in mind that diversity emerges in each of them.El presente artículo es una revisión teórica que tuvo como objetivo identificar los debates y tendencias contemporáneas en torno a la educación superior en América Latina. Para tal fin se consultó la información disponible contenida en bases de datos especializadas (Scopus, Scielo y Dialnet) relacionada con la educación superior inclusiva en Chile, Colombia, Ecuador, México y Perú; durante los años 2017 y 2022. Como resultado se logró conocer que las investigaciones realizadas en este periodo giraron en torno a tres problemáticas, cuyos cuestionamientos por parte de los autores los condujo a indagar desde la pedagogía, el derecho y la sociología principalmente, enfocando con más ímpetu el campo de actuación hacia la discapacidad, la inclusión y la equidad social; prefiriendo en mayor medida el uso del enfoque cualitativo. Se concluye que, la inclusión en la educación superior en América Latina, debe ser apreciada y reconocida como un derecho de todas las personas, teniendo de presente que la diversidad aflora en cada una de ellas.Universidad César Vallejo2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresTextoapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/268210.18050/eduser.v9n2a7REVISTA EDUSER; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Julio-Diciembre; 69-842412-276910.18050/eduser.v9n2reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2682/2175Derechos de autor 2024 Javier Ramírez Narváez, Reisner de Jesús Ravelo Méndezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/26822024-02-10T16:53:32Z
dc.title.none.fl_str_mv Inclusive higher education: debates and contemporary trends in Latin America
Educación superior inclusiva: debates y tendencias contemporáneas en América Latina
title Inclusive higher education: debates and contemporary trends in Latin America
spellingShingle Inclusive higher education: debates and contemporary trends in Latin America
Ramírez Narváez, Javier
educación inclusiva
educación intercultural
diversificación de la educación
derecho a la educación
educación superior
inclusive education
intercultural education
diversification of education
education rights
higher education
title_short Inclusive higher education: debates and contemporary trends in Latin America
title_full Inclusive higher education: debates and contemporary trends in Latin America
title_fullStr Inclusive higher education: debates and contemporary trends in Latin America
title_full_unstemmed Inclusive higher education: debates and contemporary trends in Latin America
title_sort Inclusive higher education: debates and contemporary trends in Latin America
dc.creator.none.fl_str_mv Ramírez Narváez, Javier
Ravelo Méndez, Reisner de Jesús
Ariza Pérez, Libia Zulay
author Ramírez Narváez, Javier
author_facet Ramírez Narváez, Javier
Ravelo Méndez, Reisner de Jesús
Ariza Pérez, Libia Zulay
author_role author
author2 Ravelo Méndez, Reisner de Jesús
Ariza Pérez, Libia Zulay
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv educación inclusiva
educación intercultural
diversificación de la educación
derecho a la educación
educación superior
inclusive education
intercultural education
diversification of education
education rights
higher education
topic educación inclusiva
educación intercultural
diversificación de la educación
derecho a la educación
educación superior
inclusive education
intercultural education
diversification of education
education rights
higher education
description This article is a theoretical review that aimed to identify contemporary debates and trends around higher education in Latin America. For this purpose, the available information contained in specialized databases (Scopus, Scielo and Dialnet) related to inclusive higher education in Chile, Colombia, Ecuador, Mexico and Peru was consulted; during the years 2017 and 2022. As a result, it was possible to know that the research carried out in this period revolved around three problems, whose questions by the authors led them to investigate from pedagogy, law and sociology mainly, focusing with more impetus in the field of action towards disability, inclusion and social equity; preferring to a greater extent the use of the qualitative approach. It is concluded that, for the existence of inclusion within higher education in Latin America, it must be appreciated and recognized as a right of all people, keeping in mind that diversity emerges in each of them.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2682
10.18050/eduser.v9n2a7
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2682
identifier_str_mv 10.18050/eduser.v9n2a7
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/2682/2175
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Javier Ramírez Narváez, Reisner de Jesús Ravelo Méndez
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Javier Ramírez Narváez, Reisner de Jesús Ravelo Méndez
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA EDUSER; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Julio-Diciembre; 69-84
2412-2769
10.18050/eduser.v9n2
reponame:Revistas - Universidad César Vallejo
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
reponame_str Revistas - Universidad César Vallejo
collection Revistas - Universidad César Vallejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846245726107992064
score 12.884314
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).